• Js Fästmö

Blivande fruar 2014

Hej! Någon mer som ska gifta sig 2014? Tänkte det kunde vara kul att samlas på ett och samma ställe. :) Hur, när och var ska ni gifta er? Vi har inte riktigt bestämt plats än, men borgerligt blir det. Jag kommer köpa lite "då och då" för att hålla nere kostnaderna som annars lätt hamnar på de sista sex månaderna. Och det enda vi vet än är datumet, det blir ett junibröllop, och att vi skall åka på bröllopsresa så snart inpå vigseln vi bara kan. Så kör på, berätta allt. :) Och en sista sak... visst känns det som hundra år bort. ;)

• Svar på tråden Blivande fruar 2014
  • Plättis
    Heltillhalv skrev 2013-01-05 21:44:40 följande:

Hur sjutton gör man för att få drömbröllopet utan att spränga budgeten och framtida ekonomin helt?! Jag har alltså bokstavligen talat suttit i tolv freaking timmar och kollat bröllopsgrejjer, klänningar, lokaler etc. etc.. Blir inte klok! Det är så mycket att hålla koll på, men nu har jag mailat runt lite till folk i bekantskapskretsen och undersöker lite vad de tar för att bl.a. spela på festen, fota m.m.

Jag har tänkt på samma sak. Eftersom vi inte varit förlovade så länge så har vi inte hunnit tänka så mycket heller, bara satt året för giftermålet :P När jag satt och tittade runt på vad som fanns att välja på här uppe i Umeå så hittar jag bara kyrkor, kyrkor, kyrkor och någon enstaka herrgård som kommer kosta multum (över 50.000!!) för både lokalhyra och mat. Jag höll på att svimma. 
    Min karl tycker att jag ska lugna mig lite med planeringen, och det där med ekonomi "ordnar sig" säger han. Vi ska börja spara nu, men det är svårt när jag är visstidsanställd och han är timanställd. Det är liksom ingen trygg ekonomisk bas att bygga vidare på...

Funderar på att göra en kupp och bara bjuda in de allra, allra närmaste, alltså familjerna, far- och morföräldrar och sedan får det vara bra så. Vi blir ändå drygt 20 personer om vi gör så. Han har gett mig fria händer med planeringen, så då får han skylla sig själv :D
  • Heltillhalv

Jaa, det är ju inte billigt att gifta sig Och jag vet att allt kommer bli toppen ändå, men när man sitter så här i bröllopsdjungen (aka på bröllopstorgets forum) och läser om allas planer så blir man lätt knäpp..haha! Man kommer på så mycket saker som man själv vill ha och så bara stiger summan typ!

Jag har precis beställt det första till bröllopet!! iiiihhh!! Haha... Hittade ett par supersöta dansskor som nu bara kostade 200:- vilket jag iaf tycker är ett fynd.. bara de passar så! Beställde även små Favorboxes som vi ska ha till bordsplaceringen (kan dock hända att jag köpte för många, men det går väl att ha till annat sen eller sälja etc..) Köpte 96st för 179:-, och jämnförde med Calligraphen som tar 8-10kr per låda! Visst tillkommer det frakt hos leverantören och eventuellt moms vid införseln..Men priet blir ändå billigare!

Så om några veckor kan jag återkomma med liten recension på Light in the box (Litb)

Köpte skorna här; http://www.lightinthebox.com/sparkling-glitter-leatherette-upper-dance-shoes-ballroom-modern-shoes-for-women-more-colors_p220580.html

• Power of Love

Heltillhalv: Jättesöta skor! Bra pris också Glad Ge gärna recention sedan. 

Gällade vad bröllop kostar så har jag och min fästman bestämt att vi ska ha ett "budget" bröllop.Vi ser det hellre som att vi lägger pengarna på hus och framtida barn än att lägga dem på bröllopet som bara är en dag. Nu har vi även turen att vi har många kontakter. 

Pappa tror att ha kan få bra pris på lokal och han tror även att han kan fixa catering till bra pris.

Gällande maten kör vi antingen tvårätters eller buffé. Lite vad som blir billigast och lättast att fixa. Efterätt skippar vi  eftersom vi ändå kommer ha tårta sedan. Min svärfar poängterade ändå att ingen kommer minnas maten så ingen idé att lägga förmycket penar på den. Och nog ligger det något i det. Jag kan faktiskt inte minnas vad jag ätit på de bröllop jag har varit på.

Fästmannens bror och farbror är båda väldigt duktiga fotografer så vi kommer fråga nån av dem (eller båda) om de vill vara fotograf på vår dag.

En vän till mig har erbjudit sig att sjunga på bröllopet (utbildad musikalartist och är otroligt duktig).

Vi kommer inte ha brudföje och därmed inga pengar på tärnbukett eller klänning (och så vidare)

Vi kommer inte ha gåvor till gästerna, då det ändå inte är nån innan oss som har haft det.

Vi fixar trycksakerna själva och får köpa papper till inköpspris eftersom vi har kompis som jobbar på bokhandel. 

Vi kommer köpa blockljus som vi själva pyntar upp, servetter köper vi på ikea som vi gör egna servettringar till. 

Klänning tänkte jag antingen köpa begagnat eller vi någon kinasida.

Kostymen till sambon ska dock inte snålas med eftersom han kommer kunna ha den flera gånger. 

Blev kanske lite långt inlägg men det är lite såhär vi tänker. Vi har fortfarande inte satt nån budget men vi vill som sagt hålla det billigt.Glad

• Oprekär

Jag vill också vara med!

Jag är nyförlovad, och just nu ser det ut att bli bröllop efter midsommar 2014. Men denna budget, åh denna budget... jag ska precis börja studera, det är ju tyvärr inte särskilt plånboksvänligt. Jag slits ständigt mellan "Äh, ta det lugnt, det är ju bara en dag" och "Herregud du ska ju bara gifta dig EN GÅNG".

Jag vågar inte planera "på riktigt" ännu tills studierna kommit igång och jag skaffat mig ett extraknäck. Så vi drömmer mest. Ska bli kul att följa era planer!

• snowstars

Själv går jag och oroar mig över att vi inte ska hinna få ihop pengarna fast vi har en sparplan.. Men den är väldigt tajt och har man otur kanske bilen måste lagas och vips så har vi inga pengar till bröllopet. Typ. Jag är student och försöker pussla med så lite pengar som möjligt för att slippa ta studielån. Funderar dock på att börja jobba extra.. Vi får se. Det borde ju gå, men det är inte säkert.

• schmock

Vi har varit förlovade sen 2011 och bestämde gemensamt på nyårsdagen att bröllopet blir i augusti nästa år, 2014. Så pirrig är jag!

Vi har det mesta klart för oss hur vi ska ha det. Kyrkan är bestämd, lokal är till 90% bestämd (vi ska titta på den först, ligger alldeles i närheten av kyrkan) och maten blir catering från mitt jobb. Personalrabatt och det lilla extra för att det är jag Flört Vi ska bjuda den närmaste familjen, det blir ca 30 personer med föräldrar, syskon med respektive och syskonbarn.
    Budgeten blir ca 30 000 kr.
    Sen ska några vänner hjälpa till på middagen så jag och min blivande och våra gäster kan koppla av och ha roligt. En annan vän som är en oerhört duktig fotograf ska vara, just det, vår fotograf. Jag ska ringa nån dag nu så vi kan titta på lokalen. I sommar ska vi boka. Så härligt Solig

• Shajne

Glömmer hela tiden bort att denna sidan finns. Är så van med Facebook så jag går nästan aldrig därifrån :) 
    Skapat en brudsida där för brudar 2014 men får den inte till att fungera så man kan söka sig till den.
    Krångel hit och dit.

Börjar kika på klänningar igen och har hittat många fina. Hade velat köpa NU! men det får allt vänta. Ska banne mig loosa lite vikt innan!! Började i söndags (igår) så får se hur detta går. Så godissugen! :)

• Oprekär

Jag försöker iallafall släppa pengaoron just nu, det är ju faktiskt för tidigt att sia om. Vi har en plan och det får räcka, det hinner ju hända mycket åt både plus och minus på 1½ år tills bröllopet faktiskt ska vara.

Det där med kontakter tror jag är avgörande för att hålla kostnaderna nere, det och att faktiskt orka leta, förhandla och jämföra. Tyvärr verkar det som att allt vårt kontaktnät har att bjuda på är glada människor med väldigt dyra bröllop.... Låter jag gnällig nu? Glad

Håller tummarna för din livsstilsförändring Shajne, jag har samma mål fast åt andra hållet. Skulle gärna gå upp några kilo för att inte se ut som en pojke i peruk på min bröllopsdag Flört Men det är ju lättare sagt än gjort, givetvis.

• Shajne

Dag nr 3 på bantandet och jag börjar bli irriterad på chips påsen, ostbågarna, skumtomtarna, marshmallowsen och ALLA andra påsar som vi har hemma. Har ofantligt mycket godis hemma :( 

Pengaoron är stor här kan jag säga. Xet betalar inte för vårat gemensamma tomma hus som inte blir sålt och jag har inte råd med två boenden. så det är lite kärvt. Som student har man ju inte så mycket pengar. Sambon har ju sin inkomst men den går åt till att leva. :) Blir spännande att se om vi gifter oss i sopsäckar eller brudkläder ;) Vilket som så är det våran dag och kläder eller blommor spelar ingen roll. Jag kan tycka att man ska lägga lite pengar på ett bröllop. man ska kunna leva efter också :) Men det är ju självklart upp till var och en.

Hade jag varit miljonär hade jag lätt spenderat flera hundra tusen på ett bröllop. men se det är jag ej :P  

Svar på tråden Blivande fruar 2014