Marjasinus skrev 2012-08-31 14:10:06 följande:
De som har utrymme att öka på sitt huslån, ja det säger jag inte så mkt om. Då har man ju tillgångar som motsvarar lånebeloppet. Billån finns det sällan såna utrymmen på, men det gäller ju även där. Men tar man ett blancolån på säg 40k och sen tänker betala av det på en väldigt lång tid (> 5 år) så utsätter man sig för stora risker. T ex:
Om man skiljer sig innan lånet är avbetalat så har man ett mycket mer komplicerat problem än om man istället har ett gemensamt sparande. Konjunkturerna svänger och du vet väldigt lite om din betalningsförmåga såpass långt fram i tiden. Med säg 6-7% ränta så slutar det ju med att du betalar närmare 6-7000 i räntekostnader som du istället hade kunnat spara och lägga på bröllopet. Många banker erbjuder dessutom e-sparkonton eller liknande med över 3% ränta så pengarna kan jobba lite åt dig också. Rent statistiskt så ökar benägenheten att ta ytterligare lån/krediter när man väl har tagit första steget att låna till konsumtion.
De där sakerna som kan hända längs vägen och krascha ens sparkonto. Hur hade du tänkt att hantera dom när du istället har 30k kvar att betala på lånet och inga tillgångar? Låna mer? Spiralen är igång....
Blancolån ligger just nu runt 6-7%, visst man får räkna med att det kan gå upp och ner några % genom åren men på ett sånt litet lån gör det bara några hundralappar imånaden
Ett bröllop kostar ju inte miljoner.
Marjasinus skrev 2012-08-31 12:50:41 följande:
Ok! Hoppas ni får ett härligt bröllop men jag tycker det är dåraktigt...
Du tycker alltså att vi först ska vänta 1-2 år innan vi kan börja spara och sen spara i 5-7 år när vi istället nu har möjligheten att gifta oss direkt och betala tillbaka under den tiden?
Visst vi får betala en del extra i slutändan men då slipper jag gifta mig som tant oxå!