• Milljor

Ditt bästa tips/råd...vad får man inte glömma

JAg gifter mig 1/9...och ni som gift er och ni som planerar vet att det är typ en miljon olika grejer att tänka på. Känner mig lite lagom stressad :) Jag efterlyser ditt bästa tips eller råd för en lyckad dag/fest. Alla tips/råd, glöm inte, tänk på är välkomna.

• Svar på tråden Ditt bästa tips/råd...vad får man inte glömma
  • 1337Lise

Mycket bra tips på tråden. Är det någon som sitter inne med fler guldklimpar för oss som gifter oss nu i augusti? Bröllopsnerverna är igång och jag är orolig att missa något viktigt i planeringen!

• Chicita

En viktig sak som många glömmer i all stress över att inte glömma något är att faktiskt stanna upp och njuta av dagen Glad
    Försök inte pressa in så många saker det bara går i sista minuten, utan se till att ha stunder där ni kan vara ensamma, tillsammans bara ni två, eller hinna sitta ner och prata med era gäster.

Timmarna hos frisören / makeupartisten är ett sådant andningshål.
    För blivande maken kanske det kan vara att sätta sig och göra ett fotbad eller kanske gå och få håret fixat han också (klippa till topparna och styla håret).

Att ta en stund innan kyrkan och träffas om ni inte har sett varandra i full utstyrsel innan dess.... Kanske ha med fotografen i det ögonblicket då ni ses och få det förevigat...

Andas, stanna upp, njut...
    Och ha en underbar bröllopsdag Solig 

• Kala

Vänner til mig som gift sig säger att dem verkligen uppskattat den ensamma tiden tillsammans efter vigseln (oftast är detta under transport till middagsstället). Det verkar vara enda tiden dem fått tillsammans själva på hela bröllopsdagen och kvällen och den har varit värdefull. Min MTB och jag funderar nämnligen på gememsam transport för oss och gästerna från vigseln till middagen men det innebär isf att vi inte kommer få ens 2 min på hela dagen ensamma. Hmmmm.....tåls att tänkas på det där med gemensam transport tillsammans med gästerna.

• Aniara4

Jag skulle också vilja bidra med en övergripande tanke, snarare än konkreta småsaker (som det förstås finns massor av).

Före bröllopet planerar man ju så mycket man bara kan, försöker tänka på allt och förbereda för allt. En sak man kan göra är att gå igenom steg för steg var man kommer att befinna sig, vad man gör, vad man kommer att ha på sig och med sig, och kolla så att logistiken fungerar. Gör listor på vad alla andra ska göra, se till att alla har så mycket information som möjligt. Osv.

Men sen börjar dagen och då är det lite som att åka vattenrutschkana - när man väl kastar sig ut går det inte att bromsa, backa, korrigera eller göra om. Det är bara att åka med och så blir det som det blir. Förhoppningsvis är banan byggd på rätt sätt så att åkturen blir som man tänkt sig, men lite hack får man räkna med. Hamnar överdelen på sniskan får man åka med tutten fladdrande tills man kommer ner (inte bokstavligt nu alltså). Saker KOMMER att gå snett, det kommer inte att bli som man planerade i varje detalj, och det är ok. I regel blir man gift ändå, och i regel får alla en trevlig fest ändå. Allt annat är petitesser.

• 1337Lise

För framtida brudar som gräver upp denna tråd:
    Jag gifter mig på lördag, så tips under den stora dagen kan jag inte ge. Men denna vecka har jag insett något OTROLIGT viktigt. Om du har hjälp av släktingar och vänner i ditt planerande (ja, och även har hyrt hjälp) så håll en regelbunden kontakt med de involverade.

Det har blivit så i vår planering att alla har kört sina egna race och inte stämt av med varandra, så små (men irriterande) misstag har dykt upp. Jag tex har skrivit i festhäftet att vår tårta är i 3 våningar. Men nu visar det sig att det blir 4 st enkeltårtor. Sådana saker har dykt upp hela veckan och jag inser att kontakten från brudparet till alla (föräldrar, tostmaster, tärnor, serveringspersonal) har varit superkass! Vi borde informerat mer om vår planering.

Så ring hellre för många samtal än vår några! =)

• 20 juli 2013
    1337Lise skrev 2013-08-29 11:46:47 följande:
    För framtida brudar som gräver upp denna tråd:
    Jag gifter mig på lördag, så tips under den stora dagen kan jag inte ge. 
    Stort Lycka till och grattis 1337 Lise! Jag ar sa avundsjuk pa dig som har din fantastiska dag framfor dig!

Jag fick ett tips av en van kvallen innan brollopet som jag kan dela med mig av:
    Nar prasten/vigselforrattaren fragar: Tager du... Stanna upp, vand dig mot din blivande och sag JA till honom och inte till prasten :) Kanske sjalvklart men inget jag hade tankt pa...

Ett annat tips och som nagon redan skrivit ar att halla blommorna i midjehojd for snygg hallning och form och for att se dig och klanningen.

Ett annat tips ar att ta ett djupt andetag och prata hogt och tydligt under ceremonin. Det ar bra mycket svarare att lata och kanna sig nervos med ordentligt med luft i lungorna. Testa!

Nagra andra, hogst personliga tips pa saker jag tyckte funkade bra pa vart brollop ar:

-sov tillsammans natten innan. Det ar val da om nagonsin man behover varandra och det var fantastiskt att sammanfatta kvallen innan ihop, drikca ett glas skumpa och somna i varandras famn...och annu harligare att starta den basta dagen i vart liv ihop!
    -ge dig sjalv en planeringstopp deadline och se till att bara njut efter det. Jag hade min klockan 17:00 dagen innan nar vi lamnade rummet for middag och efterfoljande drinkar. Da borjade firandet for mig och jag bara njot och tog in. Det som inte var klart da fick va. Underbart!
    -Runda bord under festen! Det inbjuder till att prata med fler och skapade en fantastisk stamning. 
    -Egna loften. Det kandes sa personligt, arligt och vackert att fa saga de ord vi sjalva hade valt och ville lova varandra.
    -videofilma vigseln. om ens endast med en mobiltelefon. Det gar sa vansinningt fort och kandes knappt som man hinner forsta vad som hander sa jattekul att se tillbaka pa.
    -lagg in nagra benstrackare under middagen och meddela detta till gasterna nar ni satter er sa att de vet att det kommer tillfallen att ga pa toaletten, roka, mingla etc. Forenklar mycket for personalen och toastmastern med planering av talen.
    -ha inga forvantningar pa brollopsnatten :) det ar en lang dag med mycket kanslor och i varat fall en riktigt ordentlig fest och det tar pa energin. Men vad f-n, det har man ju hela livet pa sig att halla pa med :)
    -Boka brollopssviten dagen efter brollopet! Om det ar en sak jag hade velat haft annorlunda sa hade det att ha haft brollopssviten dagen efter brollopet istallet. Jag bytte visserligen om i sviten men mycket mer sag jag inte av den. vi fick 3-4 timmars somn dar innan vi slapade oss ner till brunchen med vara gaster, vinkade av dem och sen tvingades lamnade hela harligheten. Det hade varit fantastiskt att fatt krypa tillbaka ner i sangen och utnyttja det fantastiska rummet dagen efter. I vart fall var slottet stangt pa sondagen sa hade inget val :(
    -lamna klockan hemma. allt kommer anda hamna 2 timmer efter planerat schema...och det ar ok! :)
    -hjalp festen in i andra andningen. Efter tarta, kaffe, avec, valsen och dans sa brukar det bli dags for vickining och efter det finns en risk att festen dor. Alla vet att de stora delar ar avklarade och man har redan varit igang sen mitt pa dagen. Hjalp festen in i andra andningen med nagot lite extra. Vi hade en litet eldshow har sa att alla tvinges ut for lite friskluft, mottes av nya glas bubbel pa vagen in, och bandet drog i gang sitt andra set. inte en gaspning syntes till :)

Oj, vad jag skriver. Det var inte meningen:) Det viktigaste av allt ar anda som alla andra ocksa sager att slappna av, ha kul, strunta i alla sma detaljer och verkligen njuta av dagen!
    Jag kopierar in ett utdrag ur ett mail jag skickade till en kollega igar som precis borjat med sitt brollopsplanerande och bad mig beratta om varat och bad om lite tips. Jag tycker det summerar allt det onodiga stressanded ratt bra :
    _______

Ta det lugnt, stressa inte upp dig över detaljer, zooma ut emellan åt för att komma ihåg vad som verkligen är viktigt och vet inom dig att det som gör festen är ni och er glädje och kärlek under dagen och era gäster!

Jag tyckte jag hade en rätt avslappnad inställning till det hela i början blev en riktig bridezilla under nån vecka på slutet och började tycka att allt rasade omkring mig bara för att jag inte hade hittat rätt hårblomma än eller liknande :)

När dagen väl kom kändes inte en enda sak av allt det jag stressat om längre viktigt. När jag kom in till Björn Axen på morgonen sa jag till exemperl ”jag är redan nöjd. Det spelar ingen roll vad du gör!” och det var precis så jag kände. Den där vackra tiaran jag hittat efter timmas letande, det matchande halsbanden som jag beställde från USA, örhängena, de snygga underkläderna, de extra paret skor, den nya parfymen, slöjan, ombytesklänningen för kvällen användes inte över huvud taget :)

Under planeringens gång blir de minsta detaljer till stora, jobbiga beslut och man vill att allt ska kännas helt perfekt. Du kommer att tycka att det är superviktigt med vilket typsnitt det är på bordsplaceringskorten och pysslig som du är säkert lägga många, många timmar på att för hand sitta och bränna papperskanterna för att få den där exakta effekten du vill uppnå, eller knyta färgmatchande band till dina organzapåsar med ”brudens och brudgummens favoritgodisar” i och det är helt ok…så länge du bara gör det som känns kul för dig….för helt ärligt -ingen annan bryr sig så mycket om det… 
    Believe me – du kommer att känna igen det här längre fram :) Det blir ju personligt bara ni låter era personligheter lysa igen också och på allvar kan sitta där utvilade, lyckliga och glada och bara ta in hela härligheten istället för att fundera på om konfettiregnet som man klippt för hand verkligen kommer att bli så effektfullt som bilden man har i hjärnan, haha.

Mitt tips kring det här är att ha en eller ett par detaljer/pyssel som du vill fokusera på och då gärna de lite större sakerna som verkligen syns. Typ dekorationer till vigseln eller bordsplaceringstavlan eller något sånt. Men du kommer också vilja att ALLT ska vara perfekt. Perfekt, annorlunda och speciellt :) Och det kommer det bli! Speciellt om ni vågar släpper taget lite grann längre fram och inte har en 100% bild av hur allt precis ska vara, se ut och kännas.

Jag och Neil lyfte inte ett finger med något som hade med planering eller själva vigseln eller festen att göra under hela vår dag, kväll och natt utan kände oss bara som gäster på vår egen fest vilket var fantastiskt.

Våran dag var för oss alldeles, alldeles perfekt på alla sätt och det finns inte en enda sak jag skulle vilja ändra….ändå såg blommorna helt annorlunda ut än vad jag trodde jag hade beställt men fantastiskt fina, jag glömde/brydde mig inte om smycken etc som jag tänkt ha, musiken var inte tillräckligt hög under ceremonin, de gulliga barnen med skylttexterna klumpade nästan ihop sig istället för att gå med några sekunders mellanrum så att man såg ordentligt, middagen blev nästan 4 timmar istället för 2 som det var tänkt, vi glömde helt använda våra ”eldsprutare” till skumpa och beställa in hot shots till alla enligt plan. Min klänning är både brännmärkt, trasig och helt förstörd. Neil’s best man bröt in i första dansen för tidigt så att vi då inte han göra vårt tjusiga dip (som vi tagit flera lektioner för att få till så nyggt :) och ändå känner vi båda att inget….absolut ingenting gick fel!!! Jag får tårar i ögonen när jag skriver det och jag ser tillbaka på dagen men gåshud på mina armar och med ett leende på mina läppar.

Som du vet var jag inte heller speciellt galen i min känning innan bröllopet och hade sån ångest för att jag hade valt så fel men som magi, på dagen, när klänning väl kom på kände jag mig finare än jag någonsin gjort tidigare och allt var bara som en dröm. Ser du mönstret? :)

-------- 
  • Chicita
    20 juli 2013 skrev 2013-08-29 19:25:31 följande:
    -Runda bord under festen! Det inbjuder till att prata med fler och skapade en fantastisk stamning. 
    Det är inte formen på borden som avgör om det blir bra stämning eller inte.
    Jag har varit på ett par middagar där just dom runda borden var helt katastrofala och där jag fick sitta i ca 3 timmar rakt upp och ner för att ingen pratade med mig hur jag än försökte komma in i samtalen. En gång vände dom faktiskt ryggen åt mig (vred sig mot grannen på sin andra sida) - på båda sidor om mig.
    Och jag är en social person som i alla fall la ner lite energi själv på att försöka komma in i samtalet. Man kan ju fundera hur kul det hade varit för någon som är lite blyg och tillbakadragen...

Det som avgör om det blir bra stämning eller inte är en genomtänkt bordsplacering.
    Oavsett formen på borden...
    Däremot föredrar jag långbord eftersom man faktiskt har fler att prata med. Vid runda bord kan det vara svårt att prata med dom som sitter tvärs över bordet om man inte ska skrika. Och då stiger ljudnivån i lokalen så mycket istället. Så man kan bli begränsad till dom som sitter direkt bredvid en.
    Vid långbord kommer man åt både dom som sitter direkt bredvid en, den som sitter mittemot och de som sitter diagonalt emot utan att behöva skrika (möjligtvis höja rösten lite)...

Men jag säger inte att långbord automatiskt är bättre för det Flört 
  • 20 juli 2013
    Chicita skrev 2013-08-29 19:56:31 följande:
    Det är inte formen på borden som avgör om det blir bra stämning eller inte.
    Och som jag skrev i rubriken innan dessa tips: 
    "Nagra andra, hogst personliga tips pa saker jag tyckte funkade bra pa vart brollop ar":

Det funkade alltsa jattebra att prata over borden i var lokal. Det har till och med skapats sma grupper efter detta - bord fyra med personer fran stockholm, London, Amsterdam och Helsningfors ska till exempel ha en atertraff i london om ett par veckor! Det blev aven lite interna bord mot bord sanger och skamt sinsemellan. 
  • Chicita
    20 juli 2013 skrev 2013-08-29 20:37:08 följande:
    Och som jag skrev i rubriken innan dessa tips: 
    "Nagra andra, hogst personliga tips pa saker jag tyckte funkade bra pa vart brollop ar":

Det funkade alltsa jattebra att prata over borden i var lokal. Det har till och med skapats sma grupper efter detta - bord fyra med personer fran stockholm, London, Amsterdam och Helsningfors ska till exempel ha en atertraff i london om ett par veckor! Det blev aven lite interna bord mot bord sanger och skamt sinsemellan. 
    Ja visst skrev du det. Men du formulerade just den meningen "Det inbjuder till att prata med fler" (alltså i bestämd form) gjorde att jag ville förtydliga att det inte automatiskt blir bra stämning bara för att man har runda bord.
    Det är jättebra att det funkade så bra för er. Och du behöver inte ta illa upp över det, jag har inte kritiserat varken dig eller din bordsplacering.

• 20 juli 2013
    Chicita skrev 2013-08-29 20:45:29 följande:
    Ja visst skrev du det. Men du formulerade just den meningen "Det inbjuder till att prata med fler" (alltså i bestämd form) gjorde att jag ville förtydliga att det inte automatiskt blir bra stämning bara för att man har runda bord.
    Det är jättebra att det funkade så bra för er. Och du behöver inte ta illa upp över det, jag har inte kritiserat varken dig eller din bordsplacering.
    Jag har inte tagit illa upp men tycker bara att det ar lite smatjafsigt att marka ord nar hela rubriken handlade om mina tips och erfarenheter fran mitt brollop. 

Overlag tycker jag dock att det brukar inbjuda till att prata med fler vid sittningar runt runda bord. 
  • Chicita

Det finns väldigt många som framhåller runda bord som den ultimata lösningen på "problemet" med stela bröllop.
    Därför är det viktig att också ta fram den andra sidan av det. Precis som det är viktigt att framhålla att man inte alltid löser samma "problem" genom att låta gästerna dansa runt midsommarstången och sjunga små grodorna eller genom att ha ett telefonbokstjockt festprogram med beskrivningar av gästerna där brudgummens bror får 7 rader med hobbys, jobb, familjesituation mm och jobbarkompisens make beskrivs som "arbetslös, gift med XX"...

Det är alltid bra att få höra hur andra gjort. Och jag säger som sagt inte att ni har gjort fel. Jag drar bara upp den andra sidan av myntet.
    Och det är liksom det man gör i ett diskussionsforum.
    Oavsett om du tycker att det är "småtjafsigt" eller inte så är det vad jag tycker om runda bord, och jag har lika stor rätt till min åsikt och mina erfarenheter som du har.
    Men det är väl inget som behöver diskuteras egentligen.
    Du tyckte att runda bord är en bra lösning.
    Jag håller inte riktigt med, men jag dissar det inte helt utan tycker att det mest hänger på bordsplaceringen (som ni säkert lyckades jättebra med eftersom det gick så bra) Glad

• pinkflesh

20 juli 2013, Tack för att du delar med dig! Jag fick jättefina råd av ditt inlägg :)

• 1337Lise

Vi har valt E-format på våra bord, alltså långbord med tre ben från honnörsbordet =) Jag kan tänka mig att i många fall blir det lättare stämning vid runda bord men jag skulle inte kunna tänka mig att ha en sådan placering. Jag vill nämligen känna mig nära alla gäster, och kunna se dem alla. Vid runda bord måste ju alltid någon ha ryggen mot brudparet. Det känns som att man får en bättre översikt över alla borden vid en sådan placering, och så tänkter jag (jag har ju aldrig varit på ett bröllop med runda bord så jag går bara efter min föreställning i huvudet;) att man liksom glömmer bort brudparet tack vare att alla inte kan se dem. Gästerna själva borde ju alltså få sämre översikt över det som händer i lokalen.

Usch, jag blev orolig över våra löften nu. Vi har valt de tradiotionella. Alltså de färdiga, att säga i kyrkan. Jag tror inte jag förstod att man fick göra om dem först när vi träffade prästen igen i veckan och hon sa "har ni valt egna löften?..nehe". Och nu känns det jättelöjligt att stå och säga de där stela meningarna till varandra. Dock känner jag inte att det är läge att öva in något nytt dagen innan vigseln Förvånad

• Chicita
    1337Lise skrev 2013-08-30 10:27:43 följande:
    Usch, jag blev orolig över våra löften nu. Vi har valt de tradiotionella. Alltså de färdiga, att säga i kyrkan. Jag tror inte jag förstod att man fick göra om dem först när vi träffade prästen igen i veckan och hon sa "har ni valt egna löften?..nehe". Och nu känns det jättelöjligt att stå och säga de där stela meningarna till varandra. Dock känner jag inte att det är läge att öva in något nytt dagen innan vigseln Förvånad
    Lugn bara lugn. Det är ni som säger dom till varandra. Det har aldrig hänt förut att just ni har sagt detta i den här situationen. Era gäster har aldrig hört er säga detta. Det är precis lika unikt som något eget formulerat Solig

Vi tyckte att det var tryggt att få säga efter prästen eftersom vi kan låsa oss lite när vi blir nervösa. Och jag ville inte riskera att stå där framme och ha glömt precis allt. Flört
  • MariaochGustav

Om någon fortfarande läser denna tråd har jag här några tips Vi gifte oss 2 augusti i Lundby gamla kyrka i Göteborg med fest på Lundby Hembygdsgård. Dagen och kvällen blev helt fantastisk, bättre än vi någonsin hade vågat hoppas på. Ingenting gick fel,  tvärtom var jag tacksam för några saker vi hade tänkt på (och som jag också fått lite tips om innan:)
    - Om ni har festen på en bygdegård som vi, anlita professionell serveringspersonal! Otroligt skönt att kunna koppla av och veta att de tar hand om allt. Vi anlitade HimlaGott i Göteborg för buffé och serveringspersonal, otroligt proffsiga, fixade allt.
    - Vi filmade vigseln och även tal och uppträdanden på festen, vilket jag är väldigt glad för nu. Även om vi på alla sätt var närvarande och minns det mesta känns det väldigt roligt att kunna titta på det och uppleva det igen.
    -Anlita professionell hjälp med smink och hår!
    -Vad man lägger mest tid och pengar på gällande festen är upp till var och en, men vi kände att själva innehållet i festen: sånger, tal, dans etc var viktigare än tex väldigt påkostad och tidskrävande dekoration som många gäster nog ändå inte lägger märke till så mycket.
    - Vi gillar swingdans och anlitade Smoke Ring Sisters för att uppträde efter middagen. De var otroligt proffsiga och gästerna dansade så svetten lackade! Värt varenda krona. Mellan buffen och tårtan hade vi en liten danskurs för gästerna så att de skulle få känna lite på varann, det var väldigt roligt och jag tror det gjorde att många som inte annars skulle ha dansat gjorde det.

Stort lycka till med bröllopsfixandet!

• Kala

Vilka bra tips i denna tråd.
    @MariaochGustav: vilket underbart foto! Min bror gifte sig i Lundby gamla kyrka för några år sedan. En jättefin liten kyrka!

Svar på tråden Ditt bästa tips/råd...vad får man inte glömma