1337Lise skrev 2013-08-29 11:46:47 följande:
För framtida brudar som gräver upp denna tråd:
Jag gifter mig på lördag, så tips under den stora dagen kan jag inte ge.
Stort Lycka till och grattis 1337 Lise! Jag ar sa avundsjuk pa dig som har din fantastiska dag framfor dig!
Jag fick ett tips av en van kvallen innan brollopet som jag kan dela med mig av:
Nar prasten/vigselforrattaren fragar: Tager du... Stanna upp, vand dig mot din blivande och sag JA till honom och inte till prasten :) Kanske sjalvklart men inget jag hade tankt pa...
Ett annat tips och som nagon redan skrivit ar att halla blommorna i midjehojd for snygg hallning och form och for att se dig och klanningen.
Ett annat tips ar att ta ett djupt andetag och prata hogt och tydligt under ceremonin. Det ar bra mycket svarare att lata och kanna sig nervos med ordentligt med luft i lungorna. Testa!
Nagra andra, hogst personliga tips pa saker jag tyckte funkade bra pa vart brollop ar:
-sov tillsammans natten innan. Det ar val da om nagonsin man behover varandra och det var fantastiskt att sammanfatta kvallen innan ihop, drikca ett glas skumpa och somna i varandras famn...och annu harligare att starta den basta dagen i vart liv ihop!
-ge dig sjalv en planeringstopp deadline och se till att bara njut efter det. Jag hade min klockan 17:00 dagen innan nar vi lamnade rummet for middag och efterfoljande drinkar. Da borjade firandet for mig och jag bara njot och tog in. Det som inte var klart da fick va. Underbart!
-Runda bord under festen! Det inbjuder till att prata med fler och skapade en fantastisk stamning.
-Egna loften. Det kandes sa personligt, arligt och vackert att fa saga de ord vi sjalva hade valt och ville lova varandra.
-videofilma vigseln. om ens endast med en mobiltelefon. Det gar sa vansinningt fort och kandes knappt som man hinner forsta vad som hander sa jattekul att se tillbaka pa.
-lagg in nagra benstrackare under middagen och meddela detta till gasterna nar ni satter er sa att de vet att det kommer tillfallen att ga pa toaletten, roka, mingla etc. Forenklar mycket for personalen och toastmastern med planering av talen.
-ha inga forvantningar pa brollopsnatten :) det ar en lang dag med mycket kanslor och i varat fall en riktigt ordentlig fest och det tar pa energin. Men vad f-n, det har man ju hela livet pa sig att halla pa med :)
-Boka brollopssviten dagen efter brollopet! Om det ar en sak jag hade velat haft annorlunda sa hade det att ha haft brollopssviten dagen efter brollopet istallet. Jag bytte visserligen om i sviten men mycket mer sag jag inte av den. vi fick 3-4 timmars somn dar innan vi slapade oss ner till brunchen med vara gaster, vinkade av dem och sen tvingades lamnade hela harligheten. Det hade varit fantastiskt att fatt krypa tillbaka ner i sangen och utnyttja det fantastiska rummet dagen efter. I vart fall var slottet stangt pa sondagen sa hade inget val :(
-lamna klockan hemma. allt kommer anda hamna 2 timmer efter planerat schema...och det ar ok! :)
-hjalp festen in i andra andningen. Efter tarta, kaffe, avec, valsen och dans sa brukar det bli dags for vickining och efter det finns en risk att festen dor. Alla vet att de stora delar ar avklarade och man har redan varit igang sen mitt pa dagen. Hjalp festen in i andra andningen med nagot lite extra. Vi hade en litet eldshow har sa att alla tvinges ut for lite friskluft, mottes av nya glas bubbel pa vagen in, och bandet drog i gang sitt andra set. inte en gaspning syntes till :)
Oj, vad jag skriver. Det var inte meningen:) Det viktigaste av allt ar anda som alla andra ocksa sager att slappna av, ha kul, strunta i alla sma detaljer och verkligen njuta av dagen!
Jag kopierar in ett utdrag ur ett mail jag skickade till en kollega igar som precis borjat med sitt brollopsplanerande och bad mig beratta om varat och bad om lite tips. Jag tycker det summerar allt det onodiga stressanded ratt bra :
_______
Ta det lugnt, stressa inte upp dig över detaljer, zooma ut emellan åt för att komma ihåg vad som verkligen är viktigt och vet inom dig att det som gör festen är ni och er glädje och kärlek under dagen och era gäster!
Jag tyckte jag hade en rätt avslappnad inställning till det hela i början blev en riktig bridezilla under nån vecka på slutet och började tycka att allt rasade omkring mig bara för att jag inte hade hittat rätt hårblomma än eller liknande :)
När dagen väl kom kändes inte en enda sak av allt det jag stressat om längre viktigt. När jag kom in till Björn Axen på morgonen sa jag till exemperl ”jag är redan nöjd. Det spelar ingen roll vad du gör!” och det var precis så jag kände. Den där vackra tiaran jag hittat efter timmas letande, det matchande halsbanden som jag beställde från USA, örhängena, de snygga underkläderna, de extra paret skor, den nya parfymen, slöjan, ombytesklänningen för kvällen användes inte över huvud taget :)
Under planeringens gång blir de minsta detaljer till stora, jobbiga beslut och man vill att allt ska kännas helt perfekt. Du kommer att tycka att det är superviktigt med vilket typsnitt det är på bordsplaceringskorten och pysslig som du är säkert lägga många, många timmar på att för hand sitta och bränna papperskanterna för att få den där exakta effekten du vill uppnå, eller knyta färgmatchande band till dina organzapåsar med ”brudens och brudgummens favoritgodisar” i och det är helt ok…så länge du bara gör det som känns kul för dig….för helt ärligt -ingen annan bryr sig så mycket om det…
Believe me – du kommer att känna igen det här längre fram :) Det blir ju personligt bara ni låter era personligheter lysa igen också och på allvar kan sitta där utvilade, lyckliga och glada och bara ta in hela härligheten istället för att fundera på om konfettiregnet som man klippt för hand verkligen kommer att bli så effektfullt som bilden man har i hjärnan, haha.
Mitt tips kring det här är att ha en eller ett par detaljer/pyssel som du vill fokusera på och då gärna de lite större sakerna som verkligen syns. Typ dekorationer till vigseln eller bordsplaceringstavlan eller något sånt. Men du kommer också vilja att ALLT ska vara perfekt. Perfekt, annorlunda och speciellt :) Och det kommer det bli! Speciellt om ni vågar släpper taget lite grann längre fram och inte har en 100% bild av hur allt precis ska vara, se ut och kännas.
Jag och Neil lyfte inte ett finger med något som hade med planering eller själva vigseln eller festen att göra under hela vår dag, kväll och natt utan kände oss bara som gäster på vår egen fest vilket var fantastiskt.
Våran dag var för oss alldeles, alldeles perfekt på alla sätt och det finns inte en enda sak jag skulle vilja ändra….ändå såg blommorna helt annorlunda ut än vad jag trodde jag hade beställt men fantastiskt fina, jag glömde/brydde mig inte om smycken etc som jag tänkt ha, musiken var inte tillräckligt hög under ceremonin, de gulliga barnen med skylttexterna klumpade nästan ihop sig istället för att gå med några sekunders mellanrum så att man såg ordentligt, middagen blev nästan 4 timmar istället för 2 som det var tänkt, vi glömde helt använda våra ”eldsprutare” till skumpa och beställa in hot shots till alla enligt plan. Min klänning är både brännmärkt, trasig och helt förstörd. Neil’s best man bröt in i första dansen för tidigt så att vi då inte han göra vårt tjusiga dip (som vi tagit flera lektioner för att få till så nyggt :) och ändå känner vi båda att inget….absolut ingenting gick fel!!! Jag får tårar i ögonen när jag skriver det och jag ser tillbaka på dagen men gåshud på mina armar och med ett leende på mina läppar.
Som du vet var jag inte heller speciellt galen i min känning innan bröllopet och hade sån ångest för att jag hade valt så fel men som magi, på dagen, när klänning väl kom på kände jag mig finare än jag någonsin gjort tidigare och allt var bara som en dröm. Ser du mönstret? :)
--------