• JennieG

Rankhyttan i Falun/Borlänge

Är det någon som nyligen varit på Rankhyttans Herrgård i Falun/Borlänge?

Vi funderar på att ha vår bröllopsfest där nästa sommar men jag har inte hunnit dit och kikat ännu. Finns det någon annan lokal med Herrgårds-känsla som ni kan rekommendera i Borlänge-trakten?

Vi kommer att vara ca 70 gäster och hälften kommer att behöva övernatta eftersom de kommer långväga.

Tacksam för tips och reflektioner!

• Svar på tråden Rankhyttan i Falun/Borlänge
  • SiriochPer

Ja det låter ju som en bra plan. 
    Ja det är ju verkligen frågan. Jag har inte tänkt på det än. Tror att vi ska ha kanske två olika avecer, men hur mycket av vilken är jag osäker på. Beror ju lite på hur stora glasen är också ;) Vissa har ju sånna små plastnubbeglas, och då går det inte i mycket i varje. Men jag hoppas att dom har "riktiga" glas. 

• JennieG

Jag har precis börjat räkna lite på mängden alkohol som ska köpas in (eftersom vi kommer att ha själva festen i annexet får vi ta med drycken dit själva).

Avec läste jag någonstans att man brukar räkna på 5 cl/pers (antar att det är om varje person dricker 1 glas och glasen är något större)

MariaochDaniel - jag frågade min kompis och hon hade inte fått något mail. Konstigt. Säg till om du vill ha hennes nr istället.

Har ni varit där och kollat igen nu? Har för mig att ni skulle dit snart.
    Kom ni på något nytt som kan vara bra att tänka på?
    Jag kom på att jag inte har en aning om hur deras glas, bestick, tallrikar osv ser ut...hoppas att de är ok.

Åhh det är extremt intensivt att planera detta samtidigt som man ska hinna med jobbet och allt annat men det är ju samtidigt himla roligt. Min plan är att vi ska ha det mesta "färdigt" innan sommaren så att vi ändå kan njuta av sommaren utan att behöva ägna hela sommaren åt att planera och fixa. Jag vill ha en "vanlig" semester innan och pusta ut

• MariaochDaniel

Jaha ska ni ha festen där? Det hade jag inte ens tänkt på. För att kunna köpa in alkoholen själva?
    Vi kommer nog räkna avec ca 4cl /person, men samtidigt tror jag inte ens hälften kommer att dricka det. Men man lär ju hellre ha för mycket än för lite.

Vi ska dit imorrn och provsmaka mat, kolla lite detaljer och fråga lite saker, och våra toastmadames ska med också och kika.

Jag kan gärna ta hennes nummer, konstigt att mailet inte kommit fram.

Det känns inte som om vi har någonting att mer att göra, även att det är mycket kvar. Vad har ni kvar?

Vi har inte:
    valt frisyr till mig
    valt blommor till buketter och dekorationer
    bokat brudgummens klädsel
    köpt kläder till sonen
    valt mat och tårta
    gjort klart festhäften
    gjort gästbok och kuvertlåda
    tränat på valsen =)

JennieG: om du vill kan jag skicka en bild på deras porslin, jag har varit där många gånger och jag antar att det är samma porslin vid bröllop.

Vi har tänkt precis som du. Jag vill helst ha allt (eller det mesta) klart kanske 1 maj, så att man kan njuta av våren utan en massa stress. Vi har myket klart, men inte allt som synes ovan =)

• JennieG

Ja vi ska ha festen där, vi tyckte att rummet på nedervåningen i Herrgårds-huset var lite för litet att dansa loss i Vi ska ha liveband och det kändes trångt att få in en scen där.

Dessutom är det ju väldigt bra att man får ta med sig allt själv där ute - blir helt klart billigare!

Maria - det vore jättesnällt om du vill skicka över bild på porslinet! Jag inboxar min mailadress till dig (vill inte skriva den här av spam-risk).

Samma sak med numret till hon som ska göra våra tårtor - du får den i din inbox

Det känns som att vi har rätt mycket kvar även om de stora sakerna är på plats. Vi har dock inte köpt min klänning än, ska ut imorgon och prova igen. Brudgummens kläder är inte heller köpta och inte heller sonens. Näbbklänning beställde jag igår från e-bay. Spännande att se hur den ser ut när den kommer, haha. I övrigt har vi samma saker kvar som ni, plus lite till.

Har ett gigantisk excelark där jag försöker skriva alla tankar, to-do, budget, inköp etc.

I helgen ska vi skriva adresserna på alla inbjudningar och skicka ut!

• SiriochPer

Jag tror också att vi kör på 5 cl per person när det gäller avec. 
    Lite svårt med champagnen också, men jag tog hjälp av en hemsida med en bröllopskoordinator som räknade så här:

1,5 glas per person fördrink, och det går 7 glas per flaska.
    (1,5 x 70 gäster = 105) 105/7 = 15-17 flaskor bubbel (går att lämna tillbaka på systemet om alla ej går åt) 

Vi ska också till Rankhyttan nästa helg, inte för att äta (än) men för att se hur dom dukat för ett bröllop och hur rummen ser ut igen. Jag har en del släkt sm har lite speciella önskemål, men jag tror att några av dom kommer att ta taxi in till Falun. Svåra är ju bara att förboka en taxi, man vet ju inte när man vill hem riktigt. 
    Vi kommer själva att bo i en svit på Grand hotell. Sen kommer vi tillbaka dagen efter och öppnar eventuella paket.

Bokade frisör, taxi, hotell och lite småsaker i veckan.

Vad vi har kvar närmast:
    Kläder och skor till honom (!)
    Träffa vigselförrättare
    Bestämma meny
    Festhäften halvklara
    Göra i ordning dekorationer til lokalen

Men det är ju kul som tur är :)

• MariaochDaniel

På ett sätt vill jag göra klart allting nu, men på ett sätt spara lite till senare.
    Men man vill ju inte få panik att man glömt något heller. Så mycket småsaker tycker jag.
    Men som sagt, tur att det är kul att planera. Nyss var jag inne i en svacka, och ville inte nånting med bröllop men nu känns det roligt igen, i och med våren/ljuset antar jag. =)

Får ni mycket hjälp av vänner eller m2b?
    Vi gör allt tillsammans, vilket jag tycker är jättekul.

Siri: jaha får man se en hel dukning? gör dem det för er skull eller är det bröllop där då?
    Det skulle ju vara bra att se ju.... =)

• SiriochPer

Ja så är det verkligen, jag hade också en svacka men nu är det kul igen. Så det går nog upp och ner =)

Jag planerar helt klart det mesta (fy va stereoptyp) men min sambo är ju en betydligt mycket mer försiktig beslutsfattare än mig så det är ganska naturligt. Han är intresserad av meny, dryck och drar i lite saker som ska ordnas till platsen vi ska vigas. Inbjudningskorten beställde jag men vi har tillsammans gjort utskick, skrivit gästlista, pysslat ihop personliga placeringkort och festprogrammets utsida. Jag är mer för att beställa det vi behöver på nätet och så gör vi tillsammans det för som behövs för hand. 

Har inte involverat våra vänner alls egentligen än, men kommer ta hjälp av en vän med blommor. Men det blir nog lite mer framöver.

Ja precis, det är dukat för bröllop, dom skulle ha ett bröllop den 9:e mars så vi skulle kika dagen innan hur det såg ut. Mest för att viinte vill ha honnörsbord men det kan bli svårt när det är så liten lokal. Men vi ska se hur det går att lösa.

• MariaochDaniel

Nu har vi varit på Rankhyttan igen.
    Vi har provsmakat mat och dryck, GRATIS tom, helt otroligt. Och god mat!
    Gäller bara att välja ut det vi vill ha.

Vi frågade även ca 1000 frågor, så nu har vi betydligt mer koll än innan. På boende, mat, bordsplacering och en massa annat. Känns skönt.

Kan bistå med att avec får man ta med själv, och även snacks. Fråga om det är nåt ni undrar, så kanske jag kan ge lite info.

Siri: oftast är det ju tjejen som planerar mest, eller så delar man upp det, inget fel i det. Om man vill ha det så. Vissa är ju glada att få planera lite själv och bestämma om allt pyssel, medan jag tycker det är kul med hjälp, råd och stöd.

• SiriochPer

ÅÅ va kul!! Fint att maten ingick. Jag ser så mycket fram emot att åka och provsmaka vi med. Ska ta med menyförslaget på fredag så att vi kan boka det framöver också =) 

Vad ska ni välja för dryck till er mat? 

Ja det är ju så kul att planera nu! Så vi har ju en bra uppdelning ändå =)

• MariaochDaniel

Vi är tveksamma till om vi ska ha öl eller vitt vin till förrätten och det blir rött vin till huvudrätten.

För oss blev det svensk delikatesstallrik och sedan fläskfilé.

Vad ska ni ha för mat?

Svar på tråden Rankhyttan i Falun/Borlänge