• JennieG

Rankhyttan i Falun/Borlänge

Är det någon som nyligen varit på Rankhyttans Herrgård i Falun/Borlänge?

Vi funderar på att ha vår bröllopsfest där nästa sommar men jag har inte hunnit dit och kikat ännu. Finns det någon annan lokal med Herrgårds-känsla som ni kan rekommendera i Borlänge-trakten?

Vi kommer att vara ca 70 gäster och hälften kommer att behöva övernatta eftersom de kommer långväga.

Tacksam för tips och reflektioner!

• Svar på tråden Rankhyttan i Falun/Borlänge
  • JennieG

Vad roligt att det gick bra i helgen Maria!

Jag kommer inte på några frågor just nu men de dyker garanterat upp

Ska ringa till Eva någon dag och boka in en provsmakning. Vore ju toppen att få komma dit och se en dukning inför ett bröllop. Ska kolla med henne om det passar någon helg framöver. Enda kruxet för vår del är att vi har svårt att komma på en fredag (dagen innan) för att kolla eftersom vi inte bor i närheten.

I helgen var det mycket som föll på plats. Vi beställde min klänning och sambons kläder. Jag fick precis den klänningen jag ville ha, så himla skönt. Hittade en jag gillade förra gången men den kändes inte hundra eftersom det var snörning i ryggen istället för knappar som jag helst ville ha. Nu hittade jag en likadan modell fast med axelband (den andra tub-modell) och denna modellen hade knappar hela vägen ner på släpet. Såå vacker. Den underbara expediten sa då att hon kunde sy om den klänningen till en tubmodell utan problem. Så nu får jag exakt så som jag vill ha det

Sambons kläder hyr vi, det kändes onödigt att köpa en smoking för 7000 när det inte direkt är ett plagg han använder så ofta. Om han ville ha kostym var det en annan sak för det har han rätt ofta på jobbet men han ville helst ha smoking så då vart det bäst att hyra. Han var så snygg i smokingen

Vi postade och delade även ut de första inbjudningarna i helgen - kändes som ett stort steg! Väldigt tidigt att skicka ut redan nu men det kändes rätt med tanke på att det är sommar och folk planerar sina semestrar redan nu. Tyckte inte att det skadade att ha lång framförhållning. Har ni skickat ut eller när planerar ni att göra det?

I klädväg är det nu sonens kläder kvar. Någon som har tips om vart man hittar billiga och fina kostymer till en 8-åring? Kanske blir bäst att hyra även där för han lär ju växa ur kostymen rätt snabbt...

• MariaochDaniel

JennieG: Ja hör med Eva. Ni kanske tom får komma och titta på en lördag?

Åh vad skönt att du hittat klänning. Det känns mer verkligt nu, eller hur? Det är jättesnyggt med knappar ända mer på släpet. Lägg gärna in en bild på klänningen sen om du vill.

Vi kommer också hyra brudgummens kläder, det kändes smartare än att köpa kläder man använder en gång. VI valde frockcoat.

Vi har redan skickat in inbjudan. Kanske lite för tidigt, för nu väntar vi med spänning på svar. Det har bara kommit några svar än.

Åh ska ni ha kostym på sonen? Vad fint. Vi också, fast han är bara 1 i sommar.
    Det finns på: (vet dock inte storlekarna för jag kollar bara på kläder för 1åringar)

http://www.littlefairies.se/vastset-gustav-svart/1058-0

http://www.festmannen.se/barn/pojkar-0-24-mn/frack-minsting 

• SiriochPer

När det gäller vår meny är vi inne på en rödbetscarpaccio eller grillad hallumi med grönsaker till förrätt, och sen (svamp)risotto till huvudrätt. Ska bli spännande att provsmaka. 

Va kul JennieG med klänning! Då faller ju många bitar på plats! 

Vi har också skickat våra inbjudningar redan, så att de som behöver planera lite extra med semestrar ska hinna med det. Vi har fått in ett 30-tal svar så det känns roligt! 
    Däemot har inte så många svarat angående boende så vi får se om de kommer boka in det senare eller om de inte behöver helt enkelt. Några vet jag kommer bo hos vänner i stan eller så.

• JennieG

Skönt att höra att ni också redan skickat inbjudningarna, då är det inte bara vi som gillar framförhållning

Siri - menyn ni tänkt lät jättegott! Älskar både rödbetor och halloumia! Jg kan också tänka mig en vegetarisk förrätt, jag äter mest vegetariskt även om jag inte är vegetarian. Sen någon smarrig köttbit till huvudrätt så får de som helst äter kött också något de gillar.

Maria - tack för länkarna, ska kolla ikväll om jag hinner.

• MariaochDaniel

Jag tycker inte alls det är för tidigt att skicka inbjudan nu, förutom lång väntan på svar....=)
    Men vi har bra framförhållning med allt, det är såna vi är.

Kan tipsa om att strutsen på rankhyttan är supergod, men kanske inte alla som äter det.

• SiriochPer

Nu har vi varit och tittat på herrgården igen. Det var dukat för bröllop så att vi skulle se lite hur det kunde se ut. 
    Jag insåg när jag var där att dom visst hade servetter, det var nog bara att Eva sagt att de inte hade linneservetter som gjorde att jag kom ihåg det som att de inte hade några alls Glad

Blev glad över att de faktiskt hade mycket som vi frågade efter, så som mindre vaser, tårtspadar, kylskåp för vickningsmat mm. Tror att det kommer att bli jättebra =)

Nu går jag och väntar på uppdatering om min klänning, den kommer ju i april men är nyfiken på hur det går!

Vad pysslar ni med mest just nu eller är det lugna gatan? 

• MariaochDaniel

Vad kul, var det fin dukning?

Ja precis de har ju vita dukar och servetter i samma, kommer bli jättefint.
    Man kan ju om man vill ha en löpare men vi ska nog inte ens ha det. Det blir färg på festhäften och blommor bara.

Vi har inte gjort så mycket på ett tag, förutom konsultation på focus om tårta.
    Men efter att jag skrev en lååång checklista med allt som är kvar att göra, inser jag att vi måste göra lite varje dag typ. Så just nu är det pyssel med festhäfte och funderingar på mitt hår och blommor.

Spännande med din klänning Siri, jag är också nyfiken på min, ska dit den 23e! =)

• JennieG

Siri - härligt att ni också varit där och kikat och att de hade det mesta ni frågade efter. Bra att veta att de sakerna finns.

Hur funkade kylskåpet för vickning. Vart finns det? Alltså står det i köket eller ställer de ut det?

Jag har inte gjort så mycket bröllopsmässigt på sistone - har varit bortrest i jobbet ett tag men är nu hemma igen. Tänkte börja fnula lite på festprogrammet snart. Näbbklänningen kom med posten i helgen och den var verkligen jättefin. En vit tylldröm med rosa band i midjan och stor rosa rosett baktill. Köpte från e-bay och med frakt så gick den på under 200 kr, helt otroligt! Bonusdottern är i sjunde himlen över klänningen och skulle helst vilja ha den på sig varje dag.

Ska lägga in en påminnelse på telefonen att börja gå in skorna nu, de är väldigt hårda. Får ha dom på mig hemma på kvällarna så ska de nog snart bli mjuka

• MariaochDaniel

Åh måste också gå in mina skor, usch det som är så trist. Mina är dock lite för stora så jag hoppas jag slipper skavsår.

JennieG: vad härligt med näbbklänningen. Förstår att hon längtar, jag var näbb en gång i min barndom och det var samma där =)

Det finns ett kylskåp i annexet där man kan ha egen mat.
    Och om man tar dit egen tårta kan det stå i deras kyl, det frågade vi om.

• SiriochPer

Å va fint! Om jag va en liten tjej skulle jag nog också drömma om en sån klänning!

Ja de har kylskåp och på given signal/eller vid exempelvis kl 01.00 så ställer de fram vickningen. Vi kommer att göra i ordning smörgar/baguetter med olika fyllningar som man har att välja på. Så det blir enkelt att bara ställa fram.

Å jag väntar på mina skor från Etsy, men smart att börja gå in dom redan nu! :)

Kom på nu att undrar om det även finns plats för att kyla champagnen, det vore ju tråkigt med varm champagne. Eller om det kan stå i källaren annars, där är det ju kallt.  

Svar på tråden Rankhyttan i Falun/Borlänge