• JennieG

Rankhyttan i Falun/Borlänge

Är det någon som nyligen varit på Rankhyttans Herrgård i Falun/Borlänge?

Vi funderar på att ha vår bröllopsfest där nästa sommar men jag har inte hunnit dit och kikat ännu. Finns det någon annan lokal med Herrgårds-känsla som ni kan rekommendera i Borlänge-trakten?

Vi kommer att vara ca 70 gäster och hälften kommer att behöva övernatta eftersom de kommer långväga.

Tacksam för tips och reflektioner!

• Svar på tråden Rankhyttan i Falun/Borlänge
  • JennieG

Ang deras röda vin - har de fortfarande Il Conte? I så fall tycker jag att det funkar fint - det är ett av de godare "budgetvinen" tycker jag. Brukar köra det på mingel med jobbet och det har alltid funkat bra. Däremot är jag mer osäker på deras vita vin - minns inte vilken sort de sa att de hade. Har säkert det nedskrivet någonstans dock...

• MariaochDaniel

Ja vi ska ha vals först och så och sen blir det dans, en stund för vissa och hela natten för andra =)
    Jag är sån som inte skulle tagit bilen till ett bröllop, (en av de största festerna man går på) men alla tänker inte lika....

Deras husets röda är Il Conte.  Jag smakade det när vi provsmakade där, det är helt okej budgetvin. Och till fläskfilé och rödvinssås var det jättegott, så vi kommer att köra på det.

Siri: Ingen fara. Jag har på ljudlöst. Och vid 6 var vi vakna, blöjbyte och matdax...

Måste det vara ljusstakar av tenn?
    Vet att de har några kandelabrar och ljusstakar i mässing för långa ljus och små ljushållare för värmeljus.
    Försök annars låna ihop av folk är mitt tips.

Hur ska ni dekorera borden?
    Låga dekorationer, ensamma blommor i vaser?
    Hmmm det står still... =)

• SiriochPer

Ja, det är Il Conte, kul och höra hur ni resonerar också :)

Vore ju kul med något lite mer lyxigt men jag tror att det duger fint!
    Vita vinet vet jag inte heller, hm det får stå på kollaupp-listan.  Tipsa gärna om ni får veta!

Ok, dåså :) Jag är också uppe den tiden, men av lite andra orsaker, som jobb!
    Ja tenn har jag riktat in mig på, men går det inte så får vi tänka om helt enkelt.

Här är mina inspirationsbilder för dukningen, fast med tennljusstakar då :)
    Men vill gärna ha lite vintagekänsla med mycket blommor!

• MariaochDaniel

Jättefina bilder!
    Gillar också vintagestilen, men vi kommer nog att gå mer på klassisk stil med blommor, ljus och inte för mycket saker. Tennljusstakar låter faktiskt fint, eller om man skulle ha silver för vårt färgtema är vinrött, grå och vit.

Det vita vinet minns jag inte vad det hette. Provsmakade det också, men gillar inte vitt vin så mycket så kan inte svara på hur gott det var.

• SiriochPer

Hej tjejer!
    Hur går det med planering, skoinvänjning osv? :) Jag fick mina skor igår, sammetsblå med spets på från Etsy, mycket nöjd
    Väntar fortfarande på klänningen som kommer i april, man hinner ju bli tokig innan den är på plats haha.

• MariaochDaniel

Ojdå gå in skorna hade jag glömt =)

Mina är ju lite för stora så jag behöver inte gå in dem, men kanske provanvända dem i alla fall.
    Vad häftigt med blå skor! Kommer nog bli fint till en vit klänning.

Jag blir också tokig. I lördags var vi till alexandras igen. De har nu mätt för sista gången, längd osv, men jag trodde att jag skulle ha klänningen hemma vid det här laget. Men om några veckor så.....

Har ni funderat mer på vickningsmat?
    Och ska ni bjuda på mat på fredagen också?
    Vi tänkte grilla, enkelt typ korv och hamburgare bara.

• JennieG

Hej!

Jag har haft en period då jag haft så mkt annat att göra (mest jobb) så jag har knappt hunnit fundera på bröllop alls. Ganska skönt att ta ett litet "break" i planeringen faktiskt

Jag har tillfrågat en gammal skolkompis till mig som numera är präst om inte hon kunde viga oss men i veckan fick jag tyvärr besked om att hon inte kunde. Så nu har vi blivit tilldelade en annan präst - känner inte till henne så väl men jag ska fråga runt lite vad andra tycker om henne. Vill helst inte ha en "gammal mossig präst" uatn gärna någon som är mer personlig och "modern".

Har försökt börja gå in skorna men de är galet hårda - förstår inte hur jag ska kunna få dem mjuka och sköna. Får nog börja kika efter ett par backup-skor att ha som reserv.

Vi tänkte precis som ni Maria att köra någon enkel mat på fredagen, typ hamburgare eller liknande.

Siri - vilka fina inspirationsbilder! Ser jättehärligt ut.

Jag måste ta tag i letandet efter kostym till sonen - har inte hunnit med det än.

Festprogrammet står också på listan att göra inom kort.

Vad har ni närmast på to-do-list?

• MariaochDaniel

Vi har precis bestämt musik i kyrkan.
    Just nu pysslar vi med festprogrammet och jag försöker bestämma mig för efternamn.

Hur gör ni med efternamn? behåller ni ert eller byter till karlns?
    Ska ju skickas in med hindersprövningen som vi tänkte skicka in ganska snart.

Håller med dig Jennie. Vi vill också ha en lite mer modern präst. Han som döpte vår son var skön. Bytte plats på två moment i dopet, glömde ta fram en dikt som gudmor skulle läsa m.m. Och han var lite kul.

Jennie: säg till om du hittar en bra sida för barnkostymer, vill gärna också hitta =)

• JennieG

Suck...hade skrivit ett långt inlägg och skulle precis posta när jag kom åt ngt snabbkommando som bytte sida och allt försvann.

Efternamn - ja det är verkligen inte lätt. Ingen av oss har något roligt efternamn och vi vill nog faktiskt inte ha något av namnen (jag heter Gustavsson och han Eriksson). Inte heller har vi något bra namn i släkten. Vet i tusan hur vi ska lösa namnfrågan faktiskt. Såg någonstans att man kan skicka in namnbyte i efterhand men samtidigt vill man ju att det ska vara klart till bröllopet.

Vi har bestämt sångerna som vi vill att solisten ska sjunga/spela i kyrkan men inte börjat fundera något kring psalmer.

Jag såg att Zara hade barnkostymer så jag tänkte försöka gå förbi där någon dag och kika. De var inte så dyra så jag hoppas att de är fina. Funderar även kring vart man kan hitta "finskor" till en 8-årig kille. Kan inte minnas att jag sett sådana i butikerna någonstans men det lär väl finnas?

Maria - nu är det inte så långt kvar till er stora dag! Hur känns det?

• MariaochDaniel

Ja, man kan byta namn i efterhand också men vi vill gärna göra det direkt, så man blir fru xxx direkt! =)

Inte så långt kvar nu. Men en låååång lista på saker som ska göras. Små, men ändå.
    Känns lite overkligt faktiskt. Mindre än 3 månader kvar.... =)

Hade önskat svar från folk lite tidigare, för vi har inte kunnat börja med placering i boendet, bordsplacering osv. Men det kommer nog in svar snart. (vi har osa 15 april).

JennieG: vad ska ni har för sånger? *nyfiken*
    Har nog tipsat om det förut. Finns barnkostymer på festmannen.se eller littlefairies.se

Svar på tråden Rankhyttan i Falun/Borlänge