• goli

Orientaliskt bröllop

Hej!

Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

• Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • goli

när det gäller min klänning så är det faktiskt en annan anledning till varför jag känner så. Såg en annons på originalet som var rejält prissänkt men det e fortfarande för dyrt för mig. Och det svider ganska rejält. Vet att om ett år ungefär när jag har fast inkomst så kommer det bara vara småpotatis men just nu har jag inte de pengarna. Mina föräldrar tar lån för att betala för mina studier och jag har inget csn längre eftersom jag pluggat innan också. Så jag kan verkligen inte be om mer pengar. Speciellt som jag redan har en klänning. Är lite ledsen bara men försöker tränga bort det. Känns så själviskt av mig att tänka så när jag redan har så mycket att vara tacksam för.

• kitkät

Mustikka,
    Vad kul att du äntligen har ringen på ditt finger.. Vi måste få se bild!
    Och vad kul att ni äntligen kommit igång med planeringen på riktigt med Mona Lisa. Du har nog rätt, det är bättre att smsa! Men jag förstår inte varför dom har en mejladress till, om dom ändå aldrig svarar på mejl?
    Och föresten, visst har du skrivit förut att du stör dig på dom röda gardinerna på Mona Lisa? Fråga om dom kan byta gardinerna.. Dom kanske har en annan uppsättning? Jag ska be Panorama ta ner dom beiga gardinerna, jag tycker inte dom är speciellt fina och det sa jag till dom första gången vi var där och tittade på lokalen! Jag vill ha vita/beiga gardinlängder istället! 

goli,
    Hur mycket kostar klänningen som du har hittat på Blocket? Och om du jämför orginalet och kopian, hur stor skillnad är det egentligen? Du har visat din klänning här på tråden förut och jag tycker att den är jättefin, den är prinsessig men ändå elegant! Och när du har visat den så har den inte ens varit klar! Jag kan tänka mig att den är mycket finare nu. 
    Men att jag tycker den är fin hjälper ju inte dig, inte heller om jag säger att du kommer bli världens finaste brud ändå. Sådant går in i ena örat och ut i andra! När jag visade er klänningen som jag hade köpt så sa ni att den var fin, men jag valde att sälja den ändå. Jag är så i alla fall, att för mig spelar det ingen roll vad andra tycker, i slutändan så måste jag älska det jag väljer. Jag kände i hela kroppen att jag hade valt fel klänning! Och det var något helt annat än beslutsångest eller bröllopsnerver... 
    Men i ditt fall så är det ju faktiskt en klänning som du blev förälskad i, och du valde att köpa kopian och nöjde dig med den! Försök att bortse från att orginalet nu finns prissänkt på Blocket. För att faktum kvarstår, den är fortfarande för dyr! Och det var ju av den anledningen som du valde att istället köpa en kopia. Och kopian blev ju bra! 

• goli

kitkät, du har rätt o det är precis så jag försöker tänka. Och tack för alla komplimanger till er alla, tjejer. Ni e verkligen jättesöta! Jag köpte min kopia för ca 2000 o den hon har lagt upp kostar 5900 men hon e villig att förhandla litegrann o gå ner några 100. Och egentligen är den inte alls så dyr men utifrån min situation just nu är den det. Kan ju inte räkna med att få klänningen jag har nu såld heller, vem vill köpa en kopia i andra hand. Hade känts bättre om hon hade sålt den för 10000, då hade jag inte känt så här. Jag blev verkligen förälskad i originalet o efter det prövade jag en massa massa klänningar men ingen kom i närheten av den. O då kände jag att jag var tvungen att chansa o köra på en kopia så att jag åtminstone kunde få något liknande. Så egentligen gjorde jag inget fel. Enda misstaget var att gå in på blocket. :)

• kitkät

goli,
    Ja, alltså som sagt - när man val har köpt rätt klänning, så ska man inte leta vidare! Men jag tror också att om man har köpt rätt klänning så känns den perfekt oavsett vilka andra klänningar man ser! Men i ditt fall är det lite extra känsligt, eftersom du köpt en kopia och nu finns orginalet uppe för salu. Och det var orginalet som du fastnade för! Nu vet jag inte hur er budget ser ut, men om du verkligen, verkligen känner att du har fel klänning och att du hellre vill ha orginalet så kanske det är värt det? Kanske kan ni dra in på något annat istället då? 
    Jag tror inte att det är helt omöjligt att få en kopia såld! Många är villiga att köpa kopior från Kina och då kan jag tänka mig att dom hellre köper en kopia från någon i Sverige. Du har ju inte ens använt den! Och det är en fin klänning som ser dyrare ut än vad den kostar. 

Men om du känner att du absolut inte kan/vill sälja den och köpa orginalet så vill jag bara säga till dig att du har en riktigt fin klänning, och den är ju en kopia av orginalet - så hur fel kan det bli? Nu vet jag inte exakt hur orginalet ser ut, men du har ju själv sagt att den är väldigt lik.  

• goli

ja, de är väldigt lika men mönstret på spetsen är helt annorlunda o det gör ganska mycket tyvärr. Sen är det självklart annorlunda kvalité också, men det var jag inställd på från början. Så ja,ena halvan av mig tänker att vad fan, om en dj ska kosta 5000 kr och sofreh aghd likaså, varför ska jag snåla med min brudklänning? Men andra halvan tänker att klänningen e ju bara för mig o det e ganska själviskt att tänka så. Sen har vi inte direkt någon budget, det e våra föräldrar som betalar o då känns det extra jobbigt att tänka så. Hade det varit mina egna pengar och om jag haft en fast inkomst så hade det inte varit några som helst problem. Originalet jag såg i en butik kostade 12000, tror jag. När det gäller kontakten med våra respektive lokaler så känns det inte som att Danny kommer ringa upp mig. Så det får bli att jag ringer honom imorgon och då har jag anledning att säga hur jag känner... Ska försöka vara lika kaxig när jag pratar med honom också, haha, alltid lättare sagt än gjort!

• kitkät

goli,
    Det är bara du som kan bestämma om det är värt för dig att köpa orginalet eller inte, så du får klura på det. Har du pratat om det med din fästman?
    Kan inte du visa upp din brudklänning igen så jag får se? Och har du bild på orginalet?

Jag vet inte om du har tänkt på det tidigare, men du har inte nämnt något här om att du är missnöjd med klänningen, så kanske är det bara bröllopsnerver som spökar nu när du såg orginalet?

Tyvärr så har jag inget bra svar att ge dig. Om du på allvar känner att du hellre vill ha orginalet så får du väl överväga det! Kanske finns det något annat som ni kan dra in på istället? Din fästman behöver väl inte köpa/hyra bröllopsklädsel? Han får offra sig tycker jag, han kan sätta på sig jeans och en t-shirt som han redan har hemma, haha. Skrattande

• Pagnie

oj en dag ute på vift och ni skriver massor igen. ja det är bara att läsa igen.

Goli, du har en vacker klänning nu men det spelar nog ingen roll om jag säger det. du måste nog bara känna dig till freds med det där själv. hur det än blir så är jag helt säker på att du kommer bli en underbart vacker brud. Jag förstår att du inte kan be dina föräldrar om mer pengar och det måste kännas jobbigt att vara i den situationen när man snart är klar och börjar tjäna sina egna pengar men att man inte riktigt är där än. Men det kommer lösa sig.
    Känns som att vi alla har haft lite krångel med klänningar hit och dit flickor men vi är bäst så vi löser ALLT bara så ni vet.

kitkät vad skulle vi göra utan dig du som alltid är här och peppar. du har alltid så mycket kloka ord att säga. du är underbar bara så du vet.
    Ni är för övrigt underbara allihop.

Idag har jag och R varit en vända till västerås. vi har handlat alldeles för mycket. nya springskor så nu jävlar ska här springas snart.
    en lång vända på ikea också. köpte massa lampor och lite mattor och så. mattor och lampor gör ju såååå mycket i en lägenhet. Har känt att det varit lite lamplöst nu på sista tiden. i veckan fick vi ju omtapetserat i nästan alla rum också så nu jävlar händer det grejer.
    Nu har vi även tagit ett beslut vad det gäller barn. Vi väntar till min mens i juni. Det känns faktiskt jätteskönt måste jag säga. riktigt lugn och tillfreds är jag. för jag tror att det blir det bästa och att jag kommer ha minsta möjliga oro då. plus att vi hinner med båda resorna plus en extra kanske till prag eller italien. Skulle vara jätte mysigt.

Goli föresten, jobbigt att du inte får tag i honom. Men ring ner honom totalt och sen jävlar ska han få höra på ett och annat tycker jag. bridezillas är inte att leka med och jag talar för egen del för jag har blivit en BIG TIME. haha.
    Men jag tror det där kommer gå bra och han kommer göra ett bra jobb i slutändan. men vägen dit är viktig den med.

fick för övrigt reda på skatten också, vet inte om jag kanske har sagt det för jag har kort minne förlåt i sådana fall. men vi får tillbaka en bit över 20 000 så det känns jättebra att kunna plussa på det på budgeten. känns som att allt kommer lösa sig men man är orolig ändå.

Alla tjejer:

Sen måste jag lägga fram ett förslag även om det är tidigt men om vi ska få ihop det så är det lika bra att börja planera nu för vi är upptagna kvinnor det förstår ju vem som helst. Men jag tycker att vi ska fixa ihop ett möte mellan oss alla innan bröllopen sätter igång och innan Goli sätter igång och jobbar häcken av sig som AT. Så en fika i stockholm i juni tycker jag.
    Vad tycker ni flickor?

• kitkät

Oj, vilket långt inlägg Pagnie! Tack för dina komplimanger. Jag försöker alltid göra mitt bästa för att hjälpa er i era dilemmor och jag gillar att ge nya perspektiv, inte bara säga "seså, allt kommer bli bra ska du se", för det hjälper sällan någon! Märker man att jag är beteendevetare? :) 

Vad skönt för dig & R att ni kommit underfund med hur ni ska göra gällande barnfrågan och vad härligt att du känner dig tillfreds med det!

Och lyckos er som ska få tillbaka så mycket på skatten. Förra året fick jag 16,000 kr men i år får jag bara 3000! Min fästman får betala tillbaka 250 kr. Så vi får inte något större tillskott i bröllopskassan, tyvärr! 

Jag träffas gärna över en fika under sommaren!  

• Pagnie
    kitkät skrev 2013-03-27 21:51:31 följande:
    Oj, vilket långt inlägg Pagnie! Tack för dina komplimanger. Jag försöker alltid göra mitt bästa för att hjälpa er i era dilemmor och jag gillar att ge nya perspektiv, inte bara säga "seså, allt kommer bli bra ska du se", för det hjälper sällan någon! Märker man att jag är beteendevetare? :) 

Vad skönt för dig & R att ni kommit underfund med hur ni ska göra gällande barnfrågan och vad härligt att du känner dig tillfreds med det!

Och lyckos er som ska få tillbaka så mycket på skatten. Förra året fick jag 16,000 kr men i år får jag bara 3000! Min fästman får betala tillbaka 250 kr. Så vi får inte något större tillskott i bröllopskassan, tyvärr! 

Jag träffas gärna över en fika under sommaren!  
    haha ja jag vet. det flöt bara på där. :P
    japp det märks att du är beteendevetare.

ja det känns jätteskönt men jag kommer antagligen ändra mig 30 gånger till innan juni så ni får stå ut med mig ändå. ;) men just nu fokuserar jag på bröllopet och på lägenheten. har kommit in i en riktig pysslarperiod så det får skingra mina tankar lite känner jag. :D
    planerar vad vi ska köpa nästa månad redan nu. haha. men efter bröllopet då jävlar är det en ny soffa som gäller. den vi har nu är nersutten gammal ikea soffa så den ska bytas ut.

R's mormor kommer dessutom ge oss en 6 meter stor persisk matta i bröllopspresent så jag kommer gå på moln efter det. blir mycket vitt och sen persiska mattor. kan nog inte bli bättre tror jag.

ja vi har tur. fick tillbaka lika mycket förra året så det känns jättebra. alla tillskott är bra känner jag just nu.

låter ju strålande. :D vi åker till dalarna i slutet på juni innan bröllopet men innan det ska vi väl kunna få ihop en träff? alla ni har ju ansikten på oss men inte jag på er. Okej jag vet hur Goli ser ut men inte ni andra. Dags för det tycker jag. just nu har man bara fantasibilder.
  • goli

flickor, vill återigen tacka er för alla underbara uppmuntrande ord. För min del är det bara skönt att få skriva av sig men som extra bonus får jag en massa råd och uppmuntran från er så jag har det riktigt bra! Tack! Skrattande

Pratade med min kära mor igår och vi kom fram till att efter påskhelgen ska vi åka in till stan och se om brudklänningen finns kvar i butiken. Om ja, så ska jag prova den igen o se hur det känns. Sen får vi se vart vi tar vägen efter det!

Pagnie, tycker det är en jättebra idé och jag vill hemskt gärna träffa er. Frågan är bara när. Jag o fästmannen kommer att åka fram o tillbaka mellan Polen, Stockholm och Sollefteå i juni och vi har inte fått vårt arbetsschema än så det är väldigt svårt för mig att säga. När vi väl kommer till Sthlm kommer det mer bli som ett stopp på vägen, eftersom vi ska hämta en massa prylar o flytta upp allt. Så det är hemskt svårt för mig att säga! Men även om jag inte kan träffas då så tycker jag ändå att ni som kan ska träffas. Jag är faktiskt inte orolig, vet att jag kommer få träffa er ändå! Kommer bli många resor till Stockholm även om vi bor i Sollefteå. Vill hemskt gärna träffa er allihop! Kanske blir svårare för Mustikka iom att hon bor i Finland. Eller vad säger du, Mustikka?

Pagnie, skönt att ni har bestämt er ang barnfrågan! Så länge ni är nöjda med beslutet, det är det enda som räknas!

Förresten, flickor. Måste skaffa underkjol nästa vecka också men inte bestämt om jag ska hyra eller köpa. Vad tycker ni? Och vet ni vilka butiker i Stockholm som har bäst priser?

Svar på tråden Orientaliskt bröllop