• daniiel

Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

Som rubriken lyder, så har jag rätt hyffsad koll på sådant som rör kinaklänningar samt underkjolar. Jag är helt självlärd och delar gärna med mig av mina kunskaper, så är det något ni undrar över inom dessa områden är det bara att fråga på :)

Självklart är det fritt fram för andra att svara på frågor också!

Det kan gälla allt från frågor om olika företag till tyger och färger samt ändringar på klänningar och hur man ska formulera sig till vilken underkjol som kan passa för vilken klänning osv osv.

Hoppas att det här blir en tråd där jag, och ni, kan hjälpas åt att reda ut eventuella frågetecken :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-28 21:51

Ska du beställa en kinaklänning? Glöm inte att räkna ut eventuell tull och moms!
    www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2
  • Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill
  • HalkatlaNr1
    daniiel skrev 2013-05-21 12:11:19 följande:
    Jag hade inte valt att beställa från DHgate, baserat på egen erfarenhet, men man kan ju ha tur :) Och vilken färg är ju helt och hållet upp till bruden själv ;) Man tycker ju olika och passar i olika. Har du beställt klänningen och vilken färg blev det isåfall? :)
    Nej, jag har inte beställt den än.. Det är en klänning som passar mig
    o jag har inte hittat nån liknande nån annanstans.
    Mycket dålig erfarenhet? På vad sätt? 
  • daniiel
    HalkatlaNr1 skrev 2013-05-21 15:38:15 följande:
    Nej, jag har inte beställt den än.. Det är en klänning som passar mig
    o jag har inte hittat nån liknande nån annanstans.
    Mycket dålig erfarenhet? På vad sätt?
    Du kan ju alltid skicka in bilder på den och få den uppsydd av tex Landy :) Jag vet inte om du redan sett, men här hittar du originalet www.rivendellbridal.com/titania.html

Jag beställde två tärnklänningar från en säljare på DHgate och dom blev väl visserligen ganska bra, men jag beställde med axelband och fick utan samt att det var svarta tuschmärken på ena klänningen. Sedan beställde jag en brudklänning från en annan säljare och den blev väl också fin, men fick utan snörning, trots att jag beställde med. Klänningen var dessutom i ca två storlekar mindre än beställt. Beställde då en andra brudklänning från en tredje säljare och samma sak där, även den utan snörning och för liten. Där blev det en dispyt med säljaren och DHgate fick gå in och det tog ju ett tag innan det var löst. Då hade jag ca 6 veckor kvar till bröllopet och ingen klänning. Beställde då en från Dino och fick hem den på ca 4 veckor och den var jättefin :)

Men eftersom det är så många olika säljare på DHgate, så finns det säkerligen dom som är väldigt bra också. Jag hade dock inte vågat chansa, utan hade nog valt ett lite mer säkert kort från början.
  • daniiel
    HalkatlaNr1 skrev 2013-05-21 15:38:15 följande:
    Jo, jag kan ju tillägga också att blommor på brudklänningar från Kina (som applikationerna på klänningen du kikat på) sällan blir bra. Oftast blir det väldigt plastiga, fula scrapbookingblommor som limmas på. Jag säger inte att det alltid blir fult eller dåligt, men enligt min erfarenhet blir det oftare dåligt än bra. Tyvärr.
  • HalkatlaNr1
    daniiel skrev 2013-05-21 16:00:01 följande:
    Jo, jag kan ju tillägga också att blommor på brudklänningar från Kina (som applikationerna på klänningen du kikat på) sällan blir bra. Oftast blir det väldigt plastiga, fula scrapbookingblommor som limmas på. Jag säger inte att det alltid blir fult eller dåligt, men enligt min erfarenhet blir det oftare dåligt än bra. Tyvärr.
    Ok, då får det nog vara med den!  :(
    Men tack för tipset att få den uppsydd nån annanstans..
    Landy, var finns de? Har du länk? 
  • Pillan

Daniiel, finns det några bolero/jackor eller liknande på landybridal? Jag hittar ingen separat kategori för det varken där eller på dino...

• Pillan

Nu blev det fel. Jag hittar på Landybridal men inte på dino och millybridal...

• daniiel
    HalkatlaNr1 skrev 2013-05-21 18:45:02 följande:
    Ok.. Men vad är priset om man skulle skicka in en bild
    på en klänning man vill ha o de kan göra den?
    Är det svårt att beställa från dem? 
    Priset varierar ju från klänning till klänning. Det beror ju på hur komplicerad den är, material osv. Man kan skicka mejl till dom och bifoga bilder på klänningen man vill ha uppsydd, så svarar dom med ett prisförslag om dom kan sy klänningen. Sedan får man ju då själv ta ställning till om man tycker det är ett rimligt pris. Vill man lägga en beställning, så hjälper dom till via mejlen. Det brukar inte vara svårt alls att göra en beställning :)
  • daniiel
    Pillan skrev 2013-05-21 19:39:48 följande:
    Nu blev det fel. Jag hittar på Landybridal men inte på dino och millybridal...
    Jag tror inte att dom har boleros, dom har inte haft det förut. Har du kikat på LITB eller Etsy? Om du inte hittar vad du är ute efter hos Landy :)
Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill