yavanna81 skrev 2012-11-09 14:07:01 följande:
När gamla trådar rekommenderas är det väl ofta för att det står användbar info i dem. Många ämnen kommer upp med två veckors mellanrum och då är trådarna inte gamla. Jag har faktiskt lite svårt att förstå varför vissa nya trådar startas i ämnen som diskuterats bara en vecka tidigare, när man kan få upp dem rätt lätt med en googling. Men folk svara i dem ändå på ett snällt sätt, det skulle väl vara värre om folk struntade i att svara för att de inte orkar skriva om grejer det redan finns trådar om.
Precis så brukar jag göra. Om det redan finns en aktiv tråd om ämnet, som ibland bara startats någon vecka före, så kan jag länka till den för att jag ju tror att TS gärna vill prata om ämnet och det är faktiskt rätt onödigt att det finns många aktiva trådar om samma sak. Då är det ju bättre att alla som vill prata om just det kan samlas på samma ställe, då blir det ju fler svar, tankar, tips och idéer.
Alternativt om det finns en gammal tråd där det finns bra med info (även om den inte är aktiv) om det TS undrar, så kan man länka till den tråden istället för att skriva om allt igen i en ny tråd. Det betyder ju inte att man inte vill svara TS, att man inte vill hjälpa.
Inget utav det hindrar ju heller TS, och/eller andra, att prata vidare i den nya tråden. Om en tråd dör ut, så beror det inte på en länk till en gammal tråd eller att någon äldre medlem svarat i den, utan då beror det förmodligen på att det inte fanns så mkt mer att säga, varken från TS eller någon annan. Startar man en tråd, så har jag ju faktiskt själv ett litet ansvar att hålla igång tråden om det är vad man vill.
passionsblomman skrev 2012-11-09 14:14:11 följande:
Det kan jag förstå att man inte tycker är så kul-men då kan man väl säga till där och då, och utan att behöva vara anonym?
Och jag håller med. Är det så att man blir väldigt stött av att någon tipsar om en gammal tråd i samma ämne, förmodligen i all välmening, så är det bättre att man säger ifrån där direkt om att man inte var ute efter det, utan vill ha svar direkt i nya tråden.