• Chicita

Helg - vad har du i glaset?

Det finns en "vad ska du äta i dag- tråd" som jag brukar både läsa i och skriva i.

Men jag tänkte att det kunde vara trevligt att få veta vad ni har i glaset.
    Både så att man kan få tips på vilka viner som är goda, bästa drinken - drinkmixen osv...

Så - fyll på Flört 

• Svar på tråden Helg - vad har du i glaset?
  • Chicita
    PiaB skrev 2012-11-25 11:14:16 följande:
    Jag gillar whisky, men det gäller att hitta rätt balans, det finns de som är så rökiga att man nästan blåser rökringar men som inte har någon tjära alls knappt.
    Och så finns det dom som smakar tjära men inte så mycket rök.

Min absoluta favorit är Caol Ila 
    Den är rökig men inte så tjärig (så det är kanske inte så mycket för dig då Flört ) och man kan känna smaken av den salta tången som ger whiskyn från Islay (finns många destillerier där, bland annat Lagavulin och Laphroaig).

Om du vill lära dig mer om whisky och försöka hitta nya favoriter så kan du använda dig av whiskyguiden som jag länkade till - även om jag länkade direkt till info om just Caol Ila. Glad 
  • Pekkiisch4

Igår var det ett par glas vitt vin till räkorna och laxen -  foot of africa.
    Och idag går jag endast på kaffe ;D haha

• Chicita

Nu är nyårsbubblet inhandlat. 
    Jag har fastnat för Champagnen Moët et Chandon, så det får bli den.

Jag hade inte druckit den innan jag började jobba på stuteriet (där jag förstörde min vänsterfot) men dom använde sig av en lite speciell namngivnings-grej där.
    Alla föl efter den äldsta hingsten hade namn med mineraler (Ametist, diamant, granit osv) och efter en annan så var det champagnesorter. (minns inte vad den tredjes avkommor hette).

Första fölet som jag var med och tog emot helt själv fick namnet Moët av stuteriets ägare eftersom hon var en avkomma efter "champagnehingsten" och eftersom jag genom att vara där när födseln skedde, automatiskt blev "fadder" till lilla Moët så kändes det rätt givet att jag skulle prova drycken som gett henne namn.
    Och nu har det blivit en tradition för mig. Dels tycker jag att det är riktigt gott för att vara champagne (kanske beroende på att jag annars bara druckit billigare bubbel som ska föreställa äkta vara) och dels känns det lite lyxigt med riktig champagne på nyår då vi inte kan fira så mycket mer än att äta god mat och skåla vid tolvslaget pga att jag alltid jobbat nyår (sent på nyårskvällen och tidigt på nyårsdagens morgon)... 

• PiaB

Åh, jag hade glömt den här tråden! Tack för länken Chicita, mycket intressant läsning. Faktum är att jag och blivande maken snart druckit upp en flaska whiskey som han köpte några veckor innan jul. Jag som aldrig fått i mig mer än en liten klunk av alla sorter jag provat genom åren. Talisker heter sorten som faktiskt är riktigt god enligt mig. Han är mer än nöjd och önskar nu att jag ska börja gilla Grappa också, men det tror jag han misslyckas med. Jag har smakat några sorter och det är olidligt äckligt, men det har jag iof tyckt om whiskey också.

Till nyår funderar vi på att köpa en Bollinger och ha under kvällen. Vi är bortbjudna på middag och jag ska baka en snickertårta. Bollinger och snickerstårta till efterrrätt låter väl utmärkt {#emotions_dlg.tongue-out}. Däremot tar jag tacksamt emot tips på något att ha på tolvslaget. Jag är dålig på champagne, mousserande, cava och allt vad det heter. Jag bara dricker och tycker det är gott och glömmer vad det heter.

Och så vill jag tipsa om en fantastiskt god cider! Jag är som sagt dålig på namn, men tror den heter Cidre de Normandie. Iaf heter den något med Normandie. En 75 cl flaska kostar 49 kr, har jag för mig. Jättegod och väldigt äpplig i smaken. Torrare och inte alls söt som t.ex. päroncider på burk. Den kan man dricka bara som den är eller som alternativ till vitt vin till mat. Kan tänka mig den till ost och kex och annan plockmat. Vi tycker den är så god så vi funderar på att ha den som brudskål faktiskt. Nu ska ju vi vara på restaurang så jag vet inte hur mycket man får välja själv.

Kanske rent av blir en sådan på tolvslaget

• maxmamma

ikväll blir det nog nån mugg het glögg efter vi har varit ut o åkt snöskoter jag o sambon. vi är snöskoterfantaster på vintern o motorcykelfantaster på sommaren Tungan ute

har lärt mig att uppskatta rödvin men det får räcka med en vinglögg på 10% ikväll.

som chicita skrev så när jag varit gravid så har jag druckit alkoholfritt rött vin till maten nån gång när det har varit mat som passat bäst ihop med vin. 

vill inte gärna dricka så mkt alkohol haltigt när barnen är hemma om de måste skjutsas till sjukhus så vill inte jag komma in på sjukhuset o lukta alkhohol.

dricker gärna några glas rött vin eller nån god cider när vi är barnledig o slipper oroa oss för att behöva köra bil.

kanske låter  trist o präktigt men så här känner jag det.

sen kan jag lika gärna dricka nån god drink utan alkohol oxå, är inte ett måste med alkohol för mig.

finns så många goda alkoholfria alternativ faktisktt. 

• sandralinder

Just nu - ramlösa :) Men i helgen blir det alkoholfritt jordgubsvin ;) är gravid :) 

• Alyllyra

Bälgar i mig kaffe just nu. Helt outhärligt när man måste jobba en sån här fin dag :) Vad gör man inte för att få kulorna att rulla in...

Men eftersom jag är hemma hos min far vet jag att det bjuds på gintonic ikväll - mums! En riktig favorit från mitt håll. Och imorgon kommer släkten på en andra julmiddag, så en snaps eller två lär det bli. Inte för många dock, ska köra upp till fjällen på söndag efter lunch. Solig

• Cantaton

Jag har ett glas med kallt vatten, en kopp med te och ett glas alkoholfritt vitt vin  

• Chicita

Det lät ju inte helt fel det heller Cantaton Glad
    Vad är det för alkoholfritt vin? Alltid bra med tips på goda sådana nämligen Skrattande

Svar på tråden Helg - vad har du i glaset?