• Limba

Vad heter er kyrka?

Hejhej alla bröllopsplanerare!

I den här tråden tänkte jag att vi kan dela med oss av våra erfarenheter och val av KYRKA.

1:   Vilken kyrka ska ni gifa er i?

2:   Var i Sverige ligger den?

3:   Varför valde ni just denna?

Det vore väldigt trevligt om ni ville ge en beskrivning av kyrkan. 
    Lägg gärna upp bilder!

{#emotions_dlg.flower}
  • Svar på tråden Vad heter er kyrka?
  • Fröken Finemang
    diaboli skrev 2013-01-16 20:08:10 följande:
    Här gifter vi oss! Klosters kyrka i Eskilstuna. Min blivande man och jag var ute och gick en dag och jag frågade honom om han ville titta hur det ser ut i klosters. Jag tycker nämligen att den är jättefin och min m2b är inte från Eskilstuna (stockholm) så han har ingen aning. När vi kom in där så vart han förtrollad. Det som charmar både han och mig är att man ser det industriella  tänket i hela kyrkan. Det är tegel på väggarna och inte jättemycket krimskrams. Kyrkan är jättestor, takhöjden är enorm. Den är väldigt maffig. Besök den så får ni se vad jag menar :)
    när jag bodde i etuna så bodde jag granne med klosters kyra, å jag vill gifta mig där. men eftersom alla kommer från karlstad, så är det dumt att flytta oss alla till etuna bara för kyrkans skull.. 
    skulle vi smita, skulle vi dock smita dit hehe 
  • Limba
    majjja skrev 2013-01-13 21:26:34 följande:
    Olaus Petri kyrka i Örebro

Den valde vi framförallt då min sambo väldigt gärna vill bli vigd där och jag är benägen att hålla med om att den är otroligt fin invändigt. Ljus och vacker med små blomstermönster målade i taket, men ändå pampig och ger verkligen en känsla av andakt, sådär som det kan göra när man kliver in i en väldigt gammal byggnad/rum. Det är nästan så man kan känna historiens vingslag.
    Min historieintresserade sambo berättade att den tydligen ska vara ovanlig då det är en korskyrka med tornet mitt i korset. Och med den infon tänkte jag att han måste ju säkerligen verkligen vilja gifta sig där, som läst på så mycket om kyrkan :) 

Tack för att du delat med dig av detta! Verkligen! {#emotions_dlg.flower}
    Visade min tråd för gubben och han gillar också denna kyrka!!!
    Vi bor i sthlm men (jag)gillar inte sthlm, och Örebro blir 20 mil att åka för min släkt från sthlm och 20 mil för hans! Perfekt sa han. Ryser!
    Tack. Nu har vi hittat vårat första seriösa alternativet att vigas i!!! Hjärta 
    Nu är nästa problem att hitta festlokal i örebro......
  • Limba

Nån mer som vill visa kyrkan ni skall vigas i?

• Principisessan

Limba: jasså vad skoj, där ser man :) Hur många är ni på bröllopet, kanske kan klura på något alternativ till festlokal.

• Limba
    Solig  Ja du, det beror på vem av oss du frågar haha!
    Gissar på 70-80 pers! Kan bli fler om karln får bestämma. 
    Men va snäll du är!!  {#emotions_dlg.flower} Jag har aldrig varit där ens, vore jättegulligt av dig! stort, ljust, inga konstiiga färger i lokalen. Måste få ha egen dricka och catering ska vi ha. 
    {#emotions_dlg.flower}
  • Limba
    Miss M skrev 2013-01-16 18:55:54 följande:
    1:   Vilken kyrka ska ni gifta er i? Arnäs kyrka

2:   Var i Sverige ligger den? Örnsköldsvik

3:   Varför valde ni just denna? Vi gifter oss i min hemstad eftersom jag har fler släktingar (som är för gamla för att resa) och jag ville gärna gifta mig i den kyrka där jag är döpt och konfirmerad. Den är ljus och fin och lagom stor. Kändes mycket mindre när vi var in i den nu jämfört med hur jag minns den från skolavslutningar m.m. hehe!

Arnäs kyrka

Bilder från:
    www.kyrkokartan.se/057976/images/ 
    Va fin! {#emotions_dlg.flower}Roligt med rosa, annars brukar det va fula dassiga roströda färger.
  • Principisessan

Limba: Gällersta forngård är jättefint, men ni måste boka i tid, de är rätt populära. www.gallerstaforngard.se/ Edsbergs bygdegård är en bit ut på landet, ljusblå väggar dock men billigt att hyra. Svarte örn ordern har lokaler mitt i stan, vet inte om de hyr ut till alla, men kolla! Lokalerna rymmer nog 50-60 personer edsbergsbygdegard.se/ Waldorfskolans fritids har jättefin lokal som de hyr ut till fester. Riktigt charmigt ställe med en mysig veranda som man kan öppna upp dörrara till om ni gifter er på sommaren. www.orebrowaldorfskola.se/bjorken.htm I brunnsparken finns en del festlokaler (i stan) Sommaro ligger precis vid ån och är jättefint Tybblelund ägs av örebro folkdansgille och är både billigt o hyfsat centralt.

• Limba
    Hobevi skrev 2013-01-24 21:49:36 följande:
    Björksta kyrka som ligger mellan Västerås och Enköping. ÄLSKAR DEN! <3

www.hobevi.blogg.se 

Den är väldigt vacker! Jätte fin, förstår att du älskar den!
Svar på tråden Vad heter er kyrka?