eml33h skrev 2013-02-18 12:51:19 följande:
Enligt olika situationer som jag läst om här på BT så har jag fått uppfattningen att man måste vara övertydlig.
Står det inget om fest/middag så förväntar man sig inget sånt heller.
Varför ens skriva det när den som får inbjudan inte är bjuden?
Lite som att göra ett statement att "nä, du är faktiskt inte nog viktig.."
Och ja, man vet förhoppningsvis hur nära man står brudparet för att räknas som dom närmsta, men enligt vad jag har läst mig till här så finns det människor som absolut inte drar sig för nåt och tolkar in än det ena, än det andra, och läser mellan raderna.
Ja det är bra att vara övertydlig.
Och nej det betyder inte "ha ha vi vill inte bjuda just dig på middag". Om man har lite koll på vett och etikett så förstår man det.
Men i en sån här situation så är det lite som "hur f-n man än vänder sig så har man röven bak". Det går alltså inte att göra rätt.
Att
bara skicka en inbjudan till kyrkan kan ses som ohyfsat.
Att inte bjuda på något efteråt kan ses som ohyfsat (för gästerna har ju faktiskt kommit för att fira er, alltså måste man ge något tillbaka)
Att förklara varför kan anses som ohyfsat - för vad har folk med det att göra?
Att inte förklara varför kan anses som ohyfsat - för folk har rätt att veta...
Osv.
TS undrade hur man gör med de som vet om att det är bröllop på gång och förväntar sig att bli bjudna.
Jag gav henne ett förslag på hur man kan skicka en formell inbjudan till vigseln enligt vedertagen praxis och enligt etikettreglerna.
Sen får hon ju välja själv hur hon gör