Om ni är lyckliga så länge ni slipper henne känns det precis som Janettejohansson skrev att du har ställt ett ultimatum till din kille "Din mamma eller mig" för husefriden har han valt dig. I och med att han valt dig har du slutat bråka med honom, därav är ni förtillfället lyckliga.
Att man ena veckan har så stormigt förhållande att man bara gråter och inte äter och nästa vecka är man superlyckliga och allt är fantastiskt låter väldigt ohälsosamt. Som vi skrivit flera gånger skulle ni nog må bra av lite familjerådgivning, både tillsammans och separat för att lära er hantera era konflikter.
Din killes mamma är fortfarande hans mamma! Oavsett hur du vänder och vrider på det så kommer han alltid älska sin mamma. Han valde dig i den här konflikten, men vad händer i framtdien? Tänk om han ångrar sig något enormt om ett par år för att hon inte var med på bröllopet? Du skriver att han tog beslutet att klippa banden med sin mamma, jag tror mycket väl att han kan ha gjort det för att få slut på den uppenbart mycket stormiga situationen som har blivit, men oavsett så går han nog och grubblar och tycker att det är otroligt jobbigt, som sagt det är hans mamma.
Vänd på det och sätt dig själv i din killes situation, han börjar bråka med din mamma och du tvingas välja. Du behöver inte bara välja mellan din egen mamma och din partner utan du ska dessutom om bara några veckor gå ner för altargången på ditt eget bröllop, men din mamma är inte där. Mitt hjärta hade brustit om det var jag!
Sen måste du faktiskt lugna ner dig lite. Sånt här:
"hur elakt detta än låter, men jag kommer inte sträcka ut min hand om hon så ligger på sin dödsbädd, jag har klippt allt med henne och kommer inte välkomna henne tillbaka, för detta mår jag bäst av " är faktiskt inte okej att säga om sin svärmor, även om man inte gillar henne. Du kan tänka det men jag tycker inte att du ska publicera sånt i ett öppet forum. Det är fruktansvärt elakt att säga en sådan sak om en annan person.
Med tanke på hur du uttrycker dig när du skriver här, i ett forum, bland främmande personer har jag väldigt svårt att tänka mig att du är helt oskyldig i den här situationen. Vi kommer med råd och du attackerar oss för att du inte håller med. Du skriver otroligt hetsigt och får det att låta som att alla här inne är "out to get you". Vilket gör det väldigt svårt att tro att du inte hade någonting alls med bråket med din svärmor att göra. "It takes two to tango".
Och om det nu är så att din svärmor är psykiskt instabil och du är helt oskyldig då är det så fruktansvärt egoistiskt av dig att du tycker att du och din kille ska klippa alla band med henne och hon får inte komma på ert bröllop.
En psykiskt instabil person behöver hjälp, en psykiskt instabil person menar inte saker dom säger och i det här fallet var det du som fick ta slaget. Om hon är psykiskt sjuk borde du låta hennes elaka ord rinna av, inte ta åt dig och se till att hon får hjälp, det är de medmänskliga att göra. Hon är faktiskt din svärmor, du ska gifta dig in i hennes släkt! Du skriver att du varit med om massor, du skriver att ingen någonsin ställt upp för dig, du skriver även att du lider av obotliga sjukdomar, men när det kommer till någon annan som behöver hjälp då är du själv inte ett dugg intresserad av att hjälpa, utan dig sätter dig själv i främsta rummet och gör dig till ett offer.
Du skriver att du inte tolererar när någon skadar din familj, men din svärmor är din familj, hon är en del av den. Även om man inte gillar varandra måste man ha viljan att hjälpa varandra.
Det spelar ingen roll hur många hemlösa du matar, eller hur många överkörda ekorrar du räddar. Du vänder ryggen åt din psykiskt sjuka svärmor och det är inte att vara snäll och ödmjuk, det är att vara egoist.
mirre01 skrev 2013-03-27 21:37:40 följande:
som jag sa vi är lyckliga så länge vi slipper henne