Bamsemums skrev 2013-06-17 15:23:54 följande:
Jag har funderat massor på det här med ekonomin! Vi vill ju ha hus inom en snar framtid så att lägga 60 000 på ett bröllop känns inte helt okej faktiskt. Men samtidigt vill vi ha de närmaste hos oss. Och vi har räknat på billigaste. Mat känns det som att vi måste bjuda på då många kommer att ha långt att åka och kommer att övernatta på orten. Jag har funderat på en kuvertavgift (något som min m2b är helt emot). Vi kommer även ta en avgift för de som kommer att övernatta i bygdegården som vi hyr över helgen. Vi kommer ta 100 kronor per natt och person. Då får man ju en slant där också. Sen funderar vi på att ha betalbar på festen, men vi bjuder på det som är alkoholfritt och dricka till maten.
Igår sa jag till honom att vi skiter i allt och gifter oss litet med familjen bara. men så är det vissa vänner och släktingar som man verkligen vill ha med, så det blir inte billigare ändå! Gästlistan har vi varit hårda med!
Det är mycket tankar, så mycket att jag blir galen!
Är lite i samma sits som ni.. Är i startgroparna med ett husbygge (dyrt) och bröllop nästa sommar... Vi har listat de släktingar som vi känner att vi vill ha på plats.. resten e välkomna till kyrkan... Så vi kör väl lite budget bröllop där... billig lokal, kompis som gör tårtorna, släkting med maten...
Kuvertavgift är något som är helt nytt för mig.. hade inte hört om det innan jag läste om det här... Men att ha betalbar och ta "hyra" av övernattandegäster låter som en bra idé. Då behöver de inte ta in på hotell och de sparar en slant där, samtidigt som ni får igen lite av hyran
vi har endast 1 par som kan behöva övernattning.. men de har endå inte mera än ca 100km att köra.. så om de vill så kan de åka hem sen efteråt... annars får ja väl tipsa om övernattning...
inte lätt dehär med bröllop, men ack så kul att planera