AnnsiA skrev 2014-07-15 18:21:19 följande:
Vill ni ha kallt eller varm mat?
Jag är gluten och laktosintolerant och vet att jag brukar bli nervös när det kommer till buffeér då det kan bli "kontaminerat" från andra grejer i ens mat. Så antingen gör ni allt utan gluten och laktos eller så gör en egen maträtt till den personen som får ligga inplastat tills hen ska ha det :) Uppskattas något otroligt när någon tänkt på sådant!
Vill du ha vegetariskt till alla eller med kött?
Man skulle ju kunna göra en superenkel potatiskompott med färskpotatis i ugn, lite "rostad" i olja och salt och lite örter på för att det ska se fint ut. Sen rökt fisk, ex lax! Citron samt sallad till. Det är oftast bra för allergiker och intoleranta också :)
Annars kan du göra en god potatissallad med färskpotatis, creme fraiché, rödlök sen kallskuret till, typ rostbiff och liknande. Med mycket färska grönsaker för att få fin färg och bra komplement till maten! Och vitlöksbröd för de som kan äta det (Fast då är det viktigt att det står en bit ifrån den övriga maten så det inte hamnar smulor bland den vanliga maten, för glutenintoleransens skull.
Jag är också glutenintollerant och jag HATAR när brödet står först så det ska smulas över allt annat, haha!
72kaffe skrev 2014-07-15 07:19:37 följande:
Vi blir ca 30 st. En gäst är gluten o laktosintolerant, jag o en gäst till är vegetarianer. Vi gifter oss i kyrkan kl.12 sen blir det buffé (lunch) och kaffe o tårta hemma hos oss i trädgården (i partytält). Vi har nog inget tema..
En annan sak från folk som äter specialkost uppskattar är om ALLT på buffén är uppmärkt vad man tål och inte. Så behöver man inte känna sig som en jobbig människa och fråga;)
Annars tycker jag AnnsiA kommit med bra förslag på buffémat. NÄr man har buffé ska man sätta den "billigaste" maten först och avsluta med dyrare grejer, för man tar alltid mest i början. Så börja med tex vanlig sallad, potatissallad, frukt och sen avsluta med eventuellt kött eller fisk (eller vegetariskt alternativ som jag inte har alls koll på :) )