• Sara1991

Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)

Jag jobbar som florist i Stockholm och hjälper er gärna med alla era frågor , funderingar eller om ni bara Vill ha någon att bolla idéer med :)

• Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)
  • Sara1991

AnnA8277 : Hej :) Det finns massvis med fina vita rosor och alla florister har sina personliga favoriter. De bästa är alltså att besöka din lokala florist och höra med dem Vad dem brukar ha för sorter i butiken :) mina personliga favoriter är : white Avalanche , White Naomi och green tea. Green tea är inte vit utan svagt grön men tycker den är så läcker :) de stämmer att Dolomiti finns även i rosa . Många sorters rosor finns i olika färger exempelvis Avalanche finns i vitt , rosa och aprikos.:)

• ESW

Hej Sara,

Skulle du vilja hjälpa mig att komma på vad det är för olika blommor i den här buketten? Vita rosor kan jag se men känner inte till de andra.

• Sskbrud

om man är lite rund/överviktig skall man då inte ha en rund bukett?? eller är de ngt dumt jag hört bara?
    tänlkte endast ha ljusrosa rosor. kanske blir ännu finare droppformad? tack :))

• Sara1991

ESW: Ja lite svårt att urskilja alla är de , men är säker på dem flesta :) vita rosor, vita pioner , ljusblå scilla, ljuslila scabiosa, ljusblå riddarsporre , taklök och vallmokapsel. Sen är de tyvärr några som är svåra att urskilja :)

• Sara1991

Sskbrud: Hej :) De finns såklart inga regler , utan man ska välja de man själv tycker passar :) Men såklart finns de vissa riktlinjer som vi som florister brukar tänka på när vi skapar en bukett till en kund . Så som : kroppsform , längd, val av klänning osv . Allt för att skapa den bästa helheten . När de handlar om form och storlek på buketten så handlar de mkt om illusioner. Är man en nätt och kort brud så kan man av en droppformad bukett upplevas som ännu mindre och därför brukar man föreslå en nättare rundbunden bukett. Är man istället en lite kortare kraftig brud så kan en droppformad bukett få en att upplevas kortare så en rundbunden lite större bukett brukar passa bäst. Är man en smal och lång brud så brukar en smal droppe passa bra . osv. Detta är som sagt bara riktlinjer och inga regler utan man ska välja de man trivs med :) En liten fråga , bör du i Södertälje?:P tänkte eftersom du heter Ssk brud :P

• newyorkbruden

jag ska gifta mig i NY i dec 2013. Tänkte gå in i ngn blomsterhandel på morgonen på vår bröllopsdag och välja blommor. Alltså inte beställa brudbukett i förväg. skulle vilja hitta nåt som är enkelt men väldigt stiligt! Gärna bara en sorts blomma. kan tänka mig alla sorters färger. har du några tips? Tar tacksamt emot:)

• Sskbrud

man kunde nog tro de, men kom inte på ngt bra så gick på min yrkes förkortning, ssk; sjuksköterska :) tack för tipsen! mvh

• ESW

Tack Sara :) Tror du att det skulle bli snyggt om man blandar i lite mörkare blå blommor också?

• Sommaräng

Hej Sara! Vilken härlig tråd för alla blomälskare Jag och min fästman gifter oss i slutet på maj, och funderar på om det finns någon möjlighet att köpa småblommiga rosor, typ buskrosor, hos florist då? Tycker de är så vackra, men har aldrig sett dem i butik.
    Tack på förhand!

• Sara1991

ESW: De kan nog bli ättebra med olika nyanser :) finns även riddarsporre i en mer klarblå färg än på bilden :)

Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)