• Sara1991

Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)

Jag jobbar som florist i Stockholm och hjälper er gärna med alla era frågor , funderingar eller om ni bara Vill ha någon att bolla idéer med :)

• Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)
  • Chicita
    Roosen2013 skrev 2013-08-19 17:47:05 följande:
    Hej!
    Vet inte om någon frågat tidigare, orkar inte leta igenom.
    Men undrar lite hur jag lättast förvarar min buket under middagen, vill ogärna lägga den ner på bordet.
    Har varit på ett bröllop tidigare där de hade en vas med några gelekulor (såg det ut att vara i alla fall) och hur får jag tag på sådana? och hur mycket vatten isåfall?
    De heter water pearls och finns på en del såna brud-butiker (web) och på ebay Glad
    Ibland kan man hitta dom i blomsterhandeln också.
    Det är gelékulor som alltså suger åt sig massor med vatten och på så sätt håller buketten fräsch, och det finns instruktioner på förpackningen om hur man använder dom.

Beroende på vilken typ av bukett du har så måste du anpassa vasen. Hög, låg, tung osv...
    Men försök hitta en som är rejält tung i botten eftersom det finns risk för att den tippar annars då brudbuketter brukar vara rejält tunga. Kompisens bukett vägde närmare 2 kilo (alltså som 2 liter mjölk)
  • Sara1991

Försommarbröllop: De var så lite så :) Just prästkrage är de troligen inte som du sätt . Skulle kunna vara germini eller kryssantemum, dem är båda liknande :) Craspedia brukar finnas att få tag på året om . Är inte alltid man har dem inne i butik så tänk på att beställa innan :)

• Sara1991

Roosen2013: Hej :) Precis som Chicita nämner här ovan så beror valet av vas helt på vilken sorts bukett du kommer att ha :) Eftersom du nämner vas med vatten så utgår jag från att det är en Handbunden bukett du ska ha och inte en i oasis. De viktigaste att tänka på är att inte ha en för kort eller för bred vas , buketten tippar väldigt lätt om den inte får stöd från sidorna . Så en lagom vas så att buketten står rakt och stadigt är att rekkomendera. Om du inte har en passande vas hemma så kan du be din florist om att få låna med dig en vas från dem samtidigt som du hämtar buketten , de är ganska vanligt att man gör så :) Då får man en vas som passar perfekt och behöver inte oroa sig att den ska välta under dagen :) När de gäller gelekulorna så används dem som dekoration och fungerar precis som vanligt vatten . Finns att köpa i de allra flesta blomsterbutiker :) Annars funkar de med helt vanligt vatten , räcker då med att fylla upp ca 3 cm så bandet inte blir blött :)

• Roosen2013
    Chicita skrev 2013-08-19 18:21:43 följande:
    De heter water pearls och finns på en del såna brud-butiker (web) och på ebay Glad
    Ibland kan man hitta dom i blomsterhandeln också.
    Det är gelékulor som alltså suger åt sig massor med vatten och på så sätt håller buketten fräsch, och det finns instruktioner på förpackningen om hur man använder dom.

Beroende på vilken typ av bukett du har så måste du anpassa vasen. Hög, låg, tung osv...
    Men försök hitta en som är rejält tung i botten eftersom det finns risk för att den tippar annars då brudbuketter brukar vara rejält tunga. Kompisens bukett vägde närmare 2 kilo (alltså som 2 liter mjölk)
    Sara1991 skrev 2013-08-19 22:33:11 följande:
    Roosen2013: Hej :) Precis som Chicita nämner här ovan så beror valet av vas helt på vilken sorts bukett du kommer att ha :) Eftersom du nämner vas med vatten så utgår jag från att det är en Handbunden bukett du ska ha och inte en i oasis. De viktigaste att tänka på är att inte ha en för kort eller för bred vas , buketten tippar väldigt lätt om den inte får stöd från sidorna . Så en lagom vas så att buketten står rakt och stadigt är att rekkomendera. Om du inte har en passande vas hemma så kan du be din florist om att få låna med dig en vas från dem samtidigt som du hämtar buketten , de är ganska vanligt att man gör så :) Då får man en vas som passar perfekt och behöver inte oroa sig att den ska välta under dagen :) När de gäller gelekulorna så används dem som dekoration och fungerar precis som vanligt vatten . Finns att köpa i de allra flesta blomsterbutiker :) Annars funkar de med helt vanligt vatten , räcker då med att fylla upp ca 3 cm så bandet inte blir blött :)
    Tack så mycket för svaren! Skall gå till min florist och kolla! Hjärta
  • ESW

Sara, vill du hjälpa att berätta vilka blommor som finns i denna buketten?

• Sara1991
    ESW skrev 2013-08-24 12:52:25 följande:
    Sara, vill du hjälpa att berätta vilka blommor som finns i denna buketten?

Hej :) Jag ska göra mitt bästa :)

Denna bukett är lite krånglig eftersom de inte är de allra vanligaste sorterna så vissa är jag lite osäker på . Jag kan med säkerhet säga att buketten består i majoritet av blå riddarsporre, de är blommorna i mitten . De gröna bollarna är jag lite osäker på namnet men finns en liknande blomma som heter hypericum som man kan ta istället . De lite mindre blå blommorna är lite knepiga, skulle kunna vara någon sorts lökväxt eller scilla. En väldigt fin blå blomma är agapanthus som är väldigt lik och skulle kunna fungera istället :)

• ESW

Du är en pärla som hjälper! Är någon av de blommorna du nämnde dyra? Vad skulle du gissa att denna buketten skulle kunna kosta på ett ungefär?

• Sara1991

ESW : Ingen av blommorna är sådär jättedyra utan ligger mellan 30-45:- ca. De här med priser är alltid jättesvårt att beräkna då alla butiker sätter olika priser beroende på lokalhyra, läge, fraktkostnader och löner . Men jag tror att de borde ligga på mellan 800-1000:- ca .:)

• Katarina

Hej! Vilken kanon tråd! Jag gifter mig i april och slulle vilja ha pioner eller hortensior i min bukett, är det säsong för dem då?

Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)