Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)
Jag jobbar som florist i Stockholm och hjälper er gärna med alla era frågor , funderingar eller om ni bara Vill ha någon att bolla idéer med :)
Jag jobbar som florist i Stockholm och hjälper er gärna med alla era frågor , funderingar eller om ni bara Vill ha någon att bolla idéer med :)
Sommaräng : Hej :) klart att de finns :) Finns de klassiska lite mindre kvistrosorna och sedan finns de även de mer exklusiva buskrosorna. Dessa är ofta dubbla i blomman och finns i massa olika färger . En sådan sort är Austin rosen , dem är oftast dyrare än klassiska rosor men inte alls omöjliga att få tag i . Prata med din florist så beställer dem hem åt dig :)
Newyorkbruden: Om du har speciella önskemål och tankar kring buketten ( som de låter som att du har ) så beställ innan ! Klart man kan gå samma dag men de blir då väldigt svårt att ha specifika krav då man aldrig vet vad butiken har inne den dagen . Åtgången på blommor är väldigt olika från dag till dag så de kan hända att de en dag är helt slut på rosor osv. Så mitt tips är att beställa innan . Då hinner butiken ta hem blommor i tid , göra den i lugn och ro och så slipper du oroa dig för att de inte har de du Vill ha :)
Stort tack för hjälpen!
Tack för svaret:)
Hejsan!!Jag behöver lite hjälp och synpunkter. Jag skall göra min brudbukett själv. Jag funderar på att använda Sweet avalanche rosor, memory lane rosor, vita kvistrosor, vete ax, gröna salalblad, ormhassel och hjärta på tråd samt dekorera med vita pärlor...kan detta bli fint?
Grundell : Hej :) Vilken sorts bukett kommer du att göra ? Handbunden, droppformad, kompakt, spretig osv :) Rosorna tror jag kommer bli väldigt bra ihop :) De enda jag reagerar på är att dina dekorationsmatrial är väldigt olika . Jag tror att om du väljer att ha alla så kommer de upplevas lite rörigt . Så jag tycker att du ska välja en eller max två :) Annars så kommer dekorationen ta över enkelheten och elegansen som Rosorna ger :) hjärtan på tråd och pärlor funkar väldigt bra ihop , lika så ormhassel och pärlor men vete skulle jag ha ensam :) Men gör precis som du själv känner :)
En sån hjälpsam tråd! Vi ska gifta oss i juni nästa år och skulle gärna vilja ha en brudbukett med blommor som ser ut att kunna vara plockade ute på ängen samma dag. Prästkragar är givna, hundkex är en idé, craspedia är jag väldigt sugen på då jag tycker de ser ut som en svensk ängsblomma även om de inte är det. Går alla dessa blommor att få tag på hos en florist i början av juni? Har du någon annan idé än hundkex som vitt? Vad kan mer vara vackert att fylla ut med på samma tema, i vitt, grönt och gult? Vilken form av gräs eller strå skulle kunna passa?
Hej :) Tack så mycket :)
De blommor som växer vilt i sveriges natur så som exempelvis klöver, hunkex, prästkrage, rölleka osv odlas inte som snittblommor utan är viltväxande blommor. Därför säljs dem i regel inte i blomsterbutik. Undantaget kan vara blåklint som säljs mkt kring midsommar och även aster brukar finnas i butik i juni/ augusti. Detta kan såklart variera , men under min tid som florist så har jag inte tidigare stött på ängsblommor i butik. Så tyvärr tror jag inte att du kommer kunna få tag på just dessa blommor i butik.
Men de finns självklart massa andra liknande blommor i butik som man skulle kunna ta istället , som fortfarande ger en ängskänsla :) Du har ex germini som är liknande prästkrage. Sedan har du brudslöja eller tranchelium som liknar hundkex :) Andra trädgårdslika snittblommor är : Lejongap, stjärnflocka och astillbe. Passande gräs tycker jag är fontängräs som känns väldigt vilt :)
Hej :) Tack så mycket :)
De blommor som växer vilt i sveriges natur så som exempelvis klöver, hunkex, prästkrage, rölleka osv odlas inte som snittblommor utan är viltväxande blommor. Därför säljs dem i regel inte i blomsterbutik. Undantaget kan vara blåklint som säljs mkt kring midsommar och även aster brukar finnas i butik i juni/ augusti. Detta kan såklart variera , men under min tid som florist så har jag inte tidigare stött på ängsblommor i butik. Så tyvärr tror jag inte att du kommer kunna få tag på just dessa blommor i butik.
Men de finns självklart massa andra liknande blommor i butik som man skulle kunna ta istället , som fortfarande ger en ängskänsla :) Du har ex germini som är liknande prästkrage. Sedan har du brudslöja eller tranchelium som liknar hundkex :) Andra trädgårdslika snittblommor är : Lejongap, stjärnflocka och astillbe. Passande gräs tycker jag är fontängräs som känns väldigt vilt :)
Hej!
Vet inte om någon frågat tidigare, orkar inte leta igenom.
Men undrar lite hur jag lättast förvarar min buket under middagen, vill ogärna lägga den ner på bordet.
Har varit på ett bröllop tidigare där de hade en vas med några gelekulor (såg det ut att vara i alla fall) och hur får jag tag på sådana? och hur mycket vatten isåfall?