• Sara1991

Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)

Jag jobbar som florist i Stockholm och hjälper er gärna med alla era frågor , funderingar eller om ni bara Vill ha någon att bolla idéer med :)

• Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)
  • Vichy

Jag skulle vilja ha en pastellfärgad bukett, i typ ljusanyanser av rosa, vitt, creme, lila, grönt m.m... Vilka blommor finns det i dessa nyanser som kan vara fina ihop?

Sen har jag även nyss fått veta att jag är en HSPerson (Highly Sesetive Person/Högkänslighets person) som också benäms som orkidébarn, och jag funderar på om jag ska föra in det i min bukett...
    Har aldrig tänkt på orkidéer i brudbuketten, det var min mamma som föreslog det som en slags hyllning till att veta vem jag är... Skulle det se bra ut att även föra in kanske en orkidée i min tidigare plan? 

• Sara1991
    Vichy skrev 2013-10-14 19:27:54 följande:
    Jag skulle vilja ha en pastellfärgad bukett, i typ ljusanyanser av rosa, vitt, creme, lila, grönt m.m... Vilka blommor finns det i dessa nyanser som kan vara fina ihop?

Sen har jag även nyss fått veta att jag är en HSPerson (Highly Sesetive Person/Högkänslighets person) som också benäms som orkidébarn, och jag funderar på om jag ska föra in det i min bukett...
    Har aldrig tänkt på orkidéer i brudbuketten, det var min mamma som föreslog det som en slags hyllning till att veta vem jag är... Skulle det se bra ut att även föra in kanske en orkidée i min tidigare plan?
    Hej :) En liten fundering bara innan jag början spåna, när är det som du gifter dig ?:)
  • Vichy
    Sara1991 skrev 2013-10-14 19:30:59 följande:
    Hej :) En liten fundering bara innan jag början spåna, när är det som du gifter dig ?:)
    Sommarbröllop blir det! Jag kan inget om blommor så jag vill veta vilka typer av blommor jag kan fundera på! Typ namn, sorter, färger.. 

• Sara1991
    Vichy skrev 2013-10-15 11:38:04 följande:
    Sommarbröllop blir det! Jag kan inget om blommor så jag vill veta vilka typer av blommor jag kan fundera på! Typ namn, sorter, färger..

Många brudar tror ofta att man behöver ha stenkoll på vilka blommor, färger osv som buketten ska innehålla innan man kommer till en florist . Men så är det absolut inte , vårat jobb som florister går ut på just det . Att vägleda brudar i sina val och komma med ideer och tankar. Och tillsammans med bruden så kommer man fram till bästa möjliga bukett.

Så de jag tycker att du ska göra är att sätta dig ned vid datorn och fundera, googla gärna och samla inspiration. Fundera kring vilken känsla du vill att buketten ska förmedla , ni kanske har något tema på bröllopet som buketten kan inspireras av. De bästa är att undvika att fokusera på specifika sorter utan mer på känsla och färg .

Sedan tycker jag du ska boka in en konsultation med din lokala florist. Då kommer ni gå igenom alla dina ideer och tankar , även val av klänning och färger brukar man gå igenóm. Hon kommer kunna visa dig exempelbilder på olika modeller och även visa lite olika blommor i kylen och tillsammans bolla ideer och tankar för att tillslut komma fram till din bukett :)

• Vichy
    Sara1991 skrev 2013-10-15 12:39:00 följande:

Många brudar tror ofta att man behöver ha stenkoll på vilka blommor, färger osv som buketten ska innehålla innan man kommer till en florist . Men så är det absolut inte , vårat jobb som florister går ut på just det . Att vägleda brudar i sina val och komma med ideer och tankar. Och tillsammans med bruden så kommer man fram till bästa möjliga bukett.

Så de jag tycker att du ska göra är att sätta dig ned vid datorn och fundera, googla gärna och samla inspiration. Fundera kring vilken känsla du vill att buketten ska förmedla , ni kanske har något tema på bröllopet som buketten kan inspireras av. De bästa är att undvika att fokusera på specifika sorter utan mer på känsla och färg .

Sedan tycker jag du ska boka in en konsultation med din lokala florist. Då kommer ni gå igenom alla dina ideer och tankar , även val av klänning och färger brukar man gå igenóm. Hon kommer kunna visa dig exempelbilder på olika modeller och även visa lite olika blommor i kylen och tillsammans bolla ideer och tankar för att tillslut komma fram till din bukett :)

Ja det är klart man ska göra också.. men nu är jag mer nyfiken på vad det finns. Vad kan man söka på för att få upp fina bilder? Är nyfiken på allt just nu så länge det är i softa ljusa färger....
  • Chicita
    Vichy skrev 2013-10-15 16:49:57 följande:
    Ja det är klart man ska göra också.. men nu är jag mer nyfiken på vad det finns. Vad kan man söka på för att få upp fina bilder? Är nyfiken på allt just nu så länge det är i softa ljusa färger....
    Brudbukett pastell
    Brudbukett vintage
    (som exempel Flört )
  • Sara1991

Ett tips är att söka på engelska istället för svenska . Då får du många många fler träffar. Jag söker enbart på engelska numera :) då kan du söka på ex : pastell wedding bouquet, romantic wedding bouquet osv :)

• Caledonia

Hej Sara jag ska ha en bukett med en del rosa rosor, och blandat rosa vita blommor och grönt i en slags vintagestil. Den ska vara lite spretig. Jag blev inspirerad av en bild jag såg, att blanda i ett antal cremegula rosor. Det är i princip det enda som kommer vara gult i bröllopet så det ska bara agera som en liten upplyftande klick. I en normalstor bukett, hur många gula rosor bör jag då satsa på? Det får ju inte ta över...

• Spinner

Hej Sara!

Jag ska gifta mig 2/8 nästa år och funderar på att odla blommorna till min bukett själv. Min svärmor har en kolonilott och hon kommer även kunna hjälpa mig att binda buketten. Vet du vilka blommor som skulle kunna passa? Jag vill gärna ha vita och rosa oleander i buketten som jag kommer få av min mamma då hon har f lera buskar så det vore toppen med förslag på blommor som kan passa till dem som blommar i början av augusti :)

• Sara1991

Caledonia: Att beräkna antal så här o förväg är näst intill omöjligt innan man står med buketten i handen. Därför brukar man alltid sätta ett ca pris i butiken för att kunna ha marginalen att sätta i någon extra ros om de skulle behövas . Men om du vill ha en notmalstor bukett och enbart vill ha dem som accent så skulle jag tro på ca 3 st :)

Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)