• Sara1991

Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)

Jag jobbar som florist i Stockholm och hjälper er gärna med alla era frågor , funderingar eller om ni bara Vill ha någon att bolla idéer med :)

• Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)
  • Cuddly
    Chicita skrev 2013-11-27 18:13:59 följande:
    Sara kan säkert hjälpa dig med hur man pysslar ihop en boll av mossa men när det gäller "saker att plocka i skogen" och mossa generellt så kan jag nämna några saker...

1: Man får inte bara plocka saker hur man vill i skogen. Man måste ha tillstånd från markägaren annars räknas det både som skadogörelse och stöld även om det "bara" är mossa, grenar, stenar osv...

2: Färsk mossa innehåller massvis med kryp. Och det ser inte fräscht ut när dom här små små spindlarna, maskarna och skalbaggarna börjar krypa ut ur mossan och runt på vita dukar och tallrikar... 
    Jo jag tänkte också på det. Min svärfar äger rätt mycket skog och jag läste att enligt allemansrätten får man plocka så mycket som man vill... bara inte på ett och samma ställe, vilket kan leda till "sår". Det är ju jättetrist! Så därför undrar jag, Hur mycket kan man plocka innan det blir ett "sår" i naturen liksom? Svärfar har koll på skog och träd, men inte så mycket när det gäller mossa vad jag förstod.

Ja det är sant... det är lite ofräscht med småkrypen. Men om man tar in dem ett tag innan och rengör så borde det väl gå? Tänkte att det kanske var smart att köpa grön mossa som bas och sedan plocka lite annan mossa och kvistar som ger mer 3D effekt på det hela, men var får man tag på mossa att köpa. Jag hittar meds bara mossdödar medel och sånt.Har du något tips?
  • Chicita
    Cuddly skrev 2013-11-27 22:10:14 följande: