• Sara1991

Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)

Jag jobbar som florist i Stockholm och hjälper er gärna med alla era frågor , funderingar eller om ni bara Vill ha någon att bolla idéer med :)

• Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)
  • Cuddly
    Chicita skrev 2013-11-27 18:13:59 följande:
    Sara kan säkert hjälpa dig med hur man pysslar ihop en boll av mossa men när det gäller "saker att plocka i skogen" och mossa generellt så kan jag nämna några saker...

1: Man får inte bara plocka saker hur man vill i skogen. Man måste ha tillstånd från markägaren annars räknas det både som skadogörelse och stöld även om det "bara" är mossa, grenar, stenar osv...

2: Färsk mossa innehåller massvis med kryp. Och det ser inte fräscht ut när dom här små små spindlarna, maskarna och skalbaggarna börjar krypa ut ur mossan och runt på vita dukar och tallrikar... 
    Jo jag tänkte också på det. Min svärfar äger rätt mycket skog och jag läste att enligt allemansrätten får man plocka så mycket som man vill... bara inte på ett och samma ställe, vilket kan leda till "sår". Det är ju jättetrist! Så därför undrar jag, Hur mycket kan man plocka innan det blir ett "sår" i naturen liksom? Svärfar har koll på skog och träd, men inte så mycket när det gäller mossa vad jag förstod.

Ja det är sant... det är lite ofräscht med småkrypen. Men om man tar in dem ett tag innan och rengör så borde det väl gå? Tänkte att det kanske var smart att köpa grön mossa som bas och sedan plocka lite annan mossa och kvistar som ger mer 3D effekt på det hela, men var får man tag på mossa att köpa. Jag hittar meds bara mossdödar medel och sånt.Har du något tips?
  • Chicita
    Cuddly skrev 2013-11-27 22:10:14 följande:
    Jo jag tänkte också på det. Min svärfar äger rätt mycket skog och jag läste att enligt allemansrätten får man plocka så mycket som man vill... bara inte på ett och samma ställe, vilket kan leda till "sår". Det är ju jättetrist! Så därför undrar jag, Hur mycket kan man plocka innan det blir ett "sår" i naturen liksom? Svärfar har koll på skog och träd, men inte så mycket när det gäller mossa vad jag förstod.

Ja det är sant... det är lite ofräscht med småkrypen. Men om man tar in dem ett tag innan och rengör så borde det väl gå? Tänkte att det kanske var smart att köpa grön mossa som bas och sedan plocka lite annan mossa och kvistar som ger mer 3D effekt på det hela, men var får man tag på mossa att köpa. Jag hittar meds bara mossdödar medel och sånt.Har du något tips?
    Enda sättet att ta död på krypen är att spraya mossan med massvis med insektsmedel. Elle att röka den
    Tyvärr luktar det riktigt illa av insektsmedel och mossan kommer hinna bli torr och trist också (typ som gammal mossa i en adventsljusstake) innan du blir av med djuren. Och om du röker den så kommer mossan också att dö.

Mossa är alltså inte en särskilt bra idé. Det är ofräscht och / eller giftigt (om man sprayar på massa medel för att slippa dom ofräscha insekterna Flört 
    Försök hitta andra alternativ till mossa om du kan - det är mitt största råd.

Man kan inte plocka särskilt mycket mossa från samma ställe i skogen heller innan det blir sår. Du kanske kan fylla en ICA-kasse på en 200 meters promenad om jag säger så.. Sen bryr sig inte alla om sånt. Men det kan ju vara bra att veta i alla fall ;) 

Mörkgrön sammet / plysch kan ge samma intryck. Speciellt om man parar ihop det med andra saker ur naturen Glad 
  • Sara1991
    Cuddly skrev 2013-11-27 09:07:42 följande:
    Jag kommer att behöva ganska mycket mossa till vårt bröllop. Vet du var man kan köpa det? Eller är det bara att gå ut i skogen och plocka hur mycket man vill?

Skulle vilja pyssla ihop en boll av mossa. Har du något tips på hur man ska göra? Tänkte själv att det borde vara typ som att göra en krans men i bollform. Hur svårt kan det vara?
    Hej :) Precis som Chicita nämnt här ovan så är de inte bra för naturen att plocka så mycket mossa, om du behöver stora mängder. Det du kan göra är att höra med din lokala blomsterbutik om du skulle kunna köpa mossa via dem . Under jul och liknande så brukar blomsterbutiker köpa in stora backar med mossa att ha i planteringar och att sälja . Så de kan vara så att dem via sina grossister kan få tag på mossa , så kolla med dem :)

Det enklaste sättet är att använda din av oasisbollar . Oasis är en grön stickmassa som man i blomsterbutik brukar använda för att blommor ska vara vattenförsörjda. Men om du låter den vara torr så är den som frigolit ung . Så antingen så kan man mäla fast mossan eller alternativt surra fast mossa med tunn grön ståltråd ( det är troligen det lättaste alternativet) :) . Någon halmboll har jag aldrig hört talas om , är nog mkt enklare med oasis eller frigolitboll.

Om du köper in mossa så slipper du även krypen om du är orolig för de. under de åren som jag jobbat som florist så har jag aldrig stött på ett kryp i mossan :P hihi
  • Cuddly
    Sara1991
    Om jag inte har skrivit det innan så är jag djupt tacksam över den här tråden och alla goda råd som du delar med dig av. Det är så värdefullt att få bolla tankar och idéer med någon som är så proffsig.

Du har säkert sett konversationen jag haft här med Chicita angående mossa och nu undrar jag. Vad tycker du om mossa som dekoration? Det skulle passa bäst till vårt tema. Har du en lösning eller tankar kring det som du vill dela med dig av. Har svårt att tro att det skulle vara riktigt så problematiskt som Chicita verkar tycka. Har sett många versioner av kransar och bollar av mossa...
  • Sara1991

Cuddly: Åh gud vad roligt att höra , tack så jätte mycket :) tycker de är så roligt att kunna hjälpa till med nåt som ligger mig så varmt om hjärtat :) Jag personligen älskar mossa. Det är väldigt mångsidigt och enormt vackert :) Jag har inte haft några problem att jobba med mossa tidigare . Men då ska man veta att de är stor skillnad på den mossan vi har i butiken och den man själv plockar . Den vi får är som stora a3 ark med mossa typ och då är de väldigt lätt att täcka bollar , kransar eller liknande . Istället för att med den egenplockade stå och pussla ihop som ett lapptäcke:P Så mitt förslag vore att du hör med en butik om dem kan ta hem mossa åt dig , de blir mkt enklare :)

• Kala

Cuddly skrev 2013-11-27 23:30:06 följande: Sara1991 Du har säkert sett konversationen jag haft här med Chicita angående mossa och nu undrar jag. Vad tycker du om mossa som dekoration? Det skulle passa bäst till vårt tema. Har du en lösning eller tankar kring det som du vill dela med dig av. Har svårt att tro att det skulle vara riktigt så problematiskt som Chicita verkar tycka. Har sett många versioner av kransar och bollar av mossa...Hej Cuddly,Jag skrev först ett svar till dig gällande mossa som bordsdekoration men såg sen att din fråga gällde en dekorationsboll så jag raderade mitt svar. Är det mossa som ligger på ex ett matbord som dekoration så har jag positiv erfarenhet jag gärna delar med mig av. Säg till isf om det är detta det gäller.

• Cuddly
    Sara1991 skrev 2013-11-27 23:48:24 följande:
    Cuddly: Åh gud vad roligt att höra , tack så jätte mycket :) tycker de är så roligt att kunna hjälpa till med nåt som ligger mig så varmt om hjärtat :) Jag personligen älskar mossa. Det är väldigt mångsidigt och enormt vackert :) Jag har inte haft några problem att jobba med mossa tidigare . Men då ska man veta att de är stor skillnad på den mossan vi har i butiken och den man själv plockar . Den vi får är som stora a3 ark med mossa typ och då är de väldigt lätt att täcka bollar , kransar eller liknande . Istället för att med den egenplockade stå och pussla ihop som ett lapptäcke:P Så mitt förslag vore att du hör med en butik om dem kan ta hem mossa åt dig , de blir mkt enklare :)
    Åh, så roligt det är. Nu undrar jag såklart om det kanske vore lättare att få tag på mossan nu medan det är juletider eller om jag ska vänta lite mer mot juni när vi gifter oss. Mossan som jag köpte i butik förra året och som jag har haft till adventsljusstaken på köksbordet såg oförskämt välbehållen ut. Varken torr eller tråkig och hade behållit sn gröna färg över hela året. Kan det tänkas att det blir billigare och att det är lättare att få tag på mossan nu? Kan jag räkna med att den håller sig till juni?
  • Chicita

Som Sara1991 säger så är det ju stor skillnad på odlad mossa och mossa från naturen Flört
    Det kan givetvis finnas kryp i odlad mossa också. Men långt ifrån i samma mängd som om du tar det från skogen. Och man slipper dessutom allt annat otrevligt som kan vara i naturmossa (fågelskit och annan avföring bland annat Tungan ute

• Cuddly
    Kala skrev 2013-11-28 01:12:20 följande:
    Hej Cuddly,Jag skrev först ett svar till dig gällande mossa som bordsdekoration men såg sen att din fråga gällde en dekorationsboll så jag raderade mitt svar. Är det mossa som ligger på ex ett matbord som dekoration så har jag positiv erfarenhet jag gärna delar med mig av. Säg till isf om det är detta det gäller.
    Jag kommer att göra ungefär fem -sju stycken kransar av mossa till de bord där gästerna sitter. Klurar fortfarande på hur jag ska få till mossdekoration till honörsbordet, men det lär nog lösa sig. Tänkte bland annat att bollar av mossa blandat med gröna slingerväxter skulle kunna fungera. Du får hemskt gärna dela med dig av alla dina erfarenheter. Blir väldigt tacksam för tankar och förslag.
  • Nutten

Hur tillmötesgående är floristen om man själv vill bidra med blommor till sin brudbukett?

Jag jagar för övrigt någon duktig och prisvärd florist i Stockholm om du har några tips. :) Har tänkt mig en nättare och lösare/inte så kompakt droppformad brudbukett med röda rosor, vita brudorkidéer (med gul mitt), små inslag av blålila blr (luktärt?), björngräs och något annat grönt som lättar upp. Vad kan en sådan tänkas landa på för pris? Min ursprungliga tanke var att jag själv kunde odla luktärter och på så sätt bidra med det blålila inslaget. Bröllopet är i juli.

Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)