Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)
Jag jobbar som florist i Stockholm och hjälper er gärna med alla era frågor , funderingar eller om ni bara Vill ha någon att bolla idéer med :)
Jag jobbar som florist i Stockholm och hjälper er gärna med alla era frågor , funderingar eller om ni bara Vill ha någon att bolla idéer med :)
Jag funderar på om det går att använda sig av lupiner i bordsdekorering... De brukar ju gå att hitta vilt överallt i dikesgrenarna Haha... Blommar de i juni och kan man göra dekoreringen kvällen innan? Har du tips och råd kring användningen av lupiner som bordsdekorering?
Ska kanske säga att jag bor i Umeå där det mesta blommar lite senare :) Tack för att du är så snäll och svarar på alla frågor i den här tråden Sara.
detta är jättesvårt att svara på , och jag har tidigare aldrig varit med om det. Det är upp till varje florist att bestämma hur dem vill göra med detta. Det är svårt att veta vart man drar gränsen, går man med på detta så finns ju risken att folk köper billigare blommor på hötorget och kommer till en florist och vill få en proffsbunden bukett väldigt billigt. Därför skulle jag personligen göra bedömningen att säga nej till detta . Men hör med din lokala florist :)
I butiken där jag jobbar så brukar vi räkna droppformade buketter från ca 1500 kr . Då orkideer och rosor är väldigt exklusiva blommor så kommer troligen buketten få ett lite högre pris . Priset beror också väldigt mkt på storleken. Hör med din lokala florist om vilka priser dem räknar på :)
Hej!
Jag skulle vilja ha en sådan här bukett ungefär.
Virrefo : Att ha bordsdekorationer och brudbukett som passar ihop tycker jag är de absolut finaste . Jag tycker personligen att brudbuketten ska vara en del i helheten och att man sa försöka knyta ihop allt genom tema, känsla och färg för att få en sammanhängande helhet. Oftast så vill man att brudbuketten ska stå ut lite mer än tärnbuketter och bordsdekorationer och då väljer man ofta att ha lite fler sorter i brudbukett och sedan ta upp någon blomma i dekorationerna. Tror de blir jättebra de kan du absolut göra dagen innan .
Cuddly : Jag vågar aldrig rekkomendera att använda vilda blommor eftersom det aldrig i förväg går att veta när blommorna kommer att blomma . Jag rekkomenderar alltid att man har en annan plan ifall blommorna inte skulle blomma just då . Ge sneda snitt med vass kniv och sätt i kallt vatten , plocka dem dagen innan så dem får stå och dra vatten .
Nutten : Hej Det är väldigt svårt för mig att ge dig nåt bra svar på detta då alla butiker gör olika. Jag har aldrig varit med om detta tidigare , att någon vill ta med egna blommor. Jag hade personligen tackat nej till ett sånt erbjudande då det i slutändan är jag som har gjort buketten som ska stå för den och då behöver jag kunna lita på att blommorna är i av bra kvalite . Men alla gör troligen olika i denna fråga så man får prata med sin florist för att få ett korrekt svar
Så jag vågar tyvärr inte säga nåt mer detaljerat än så utan hänvisar till din florist så du får veta hur just dem tänker kring detta . För att svara på din fråga så brukar vi ta våra phalaenopsis stänglar från krukorkider
MandyH : Priset på blommor varierar enormt mkt runt om i landet beroende på fraktkostnader, löner, hyra, läge osv . Det priset som jag anger är de priset ligger på i stockholm där jag jobbar. I min butik ligger denna bukett i den storleken på ca 900-1000:-