• Sara1991

Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)

Jag jobbar som florist i Stockholm och hjälper er gärna med alla era frågor , funderingar eller om ni bara Vill ha någon att bolla idéer med :)

• Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)
  • Maria466
    Chicita skrev 2014-01-10 16:52:03 följande:
    Lila är en snygg färg, och det kommer bli jättesnyggt ihop med liljekonvaljerna i buketten Glad
    Det var bara doften jag tänkte på eftersom det är många som inte tänker på hur starkt det kan bli att dofta med många doftljus - även om dom inte luktar särskilt mycket ett och ett Flört
    Men lila ljus borde inte vara svårt att få tag i annars (vanliga utan doft alltså). Det kanske finns på duni's hemsida. Då kan ni hitta matchande servetter löpare och annat sånt också om du är ute efter det Glad
    SkrattandeSolig
  • Sara1991

haltta:Hej När jag träffar en brud för första gången så brukar jag alltid råda henne till att inte fokusera så mycket på blomsorter . De är enligt mig att börja i lite fel ända och brukar göra det lite mer komplicerat eftersom de finns så oändligt många sorter. Då tycker jag att de är bättre att man börjar med att fundera kring vilken känsla man vill ha på bröllopet , finns det något tema eller någon Speciell färg som man kan influeras av . Och sedan när man gjort upp temat på brukar jag och min brud kolla på bilder av den valda klänningen och när jag tagit in all info så börjar vi kolla på blomsorter som passar de valda temat. De brukar göra det mycket enklare att ha ett 10-20 tal sorter att titta på istället för flera hundra sorter Så mitt tips till dig är att fundera lite kring känsla och färger och sedan besöka din florist och med hennes hjälp välja ut blomsorter .

• ADE

Vilken bra tråd! Jag vill ha bruna rosor i min bukett, finns det eller måste/kan man färga dem på något sätt? Låta dra brunt vatten? Vad skulle du annars tipsa om för blomma som är brun? (Gifter mig i juli).

• Sara1991

iJenny : Hej precis som du nämner så är tulpaner en vårblomma och kommer inte finnas tillgängliga i juni. Men det finns massor med fina sommarblommor att titta på så som : Pioner, stjärnflocka, riddarsporre, lejongap, astillbe, Lövkoja, hortensia mm

• Maria466
    Sara1991 skrev 2014-01-10 16:34:51 följande:
    Maria466 : Det blir säkert jättefint ihop . När det gäller lila rosor så finns det massor av olika nyanser. Men tyvärr så finns det ingen som är så mörkt lila som den på bilden , gissar att de är en konstgjord blomma på bilden. Bifogar lite bilder på de vanligaste lila rossorterna . Men det är alltid bra om du pratar med din florist så kan dem visa dig vilka lila sorter dem brukar ta in
    Ser inga bifogade bilder Flört 
    Självklart ska jag prata med florist 
  • Sara1991

ADE: Hej Några bruna rosor finns tyvärr inte . Det finns rosor som är cremefärgade, aprikosa eller orange , det är så nära brun du kommer Om det finns att få tag på färgade blommor i brunt får du nog höra med din forist om. Jag har personligen aldrig sätt de , brun är ingen färg som brukar efterfrågas på blommor så är tveksam på om det finns. De finns blommor som är cremefärade så som rosor , nejlika mm och sedan finns det kryssantemum som går att få i rostfärg . De är vad jag vet de närmsta brun man kommer . Sen finns det såklart massa torkade material man kan använda sig av som kottar , grenar mm för att få in mer brunt .

• Maria466
    Sara1991 skrev 2014-01-10 17:28:54 följande:
    Maria: får inte in dem för tillfället så du får ha tålamod ett tag till
    Okej då Tungan uteFlört
  • CamillaForsgren

Vet inte om den här frågan kommit redan då jag inte orkar läsa igenom hela tråden. Jag undrar vad för blommor som kan vara bra i augusti att binda en kompakt bukett? Rosor vet jag ju självklart redan om. Färger ska helst vara rött och vitt/creme. Vi har svart som temafärg också, men det finns väl inga riktigt nattsvarta blommor?

• Sara1991

CamillaForsgren: Hej nej det finns tyvärr inga nattsvarta blommor , de man då kan jobba med är konstgjorda material som knappar, band, tygblommor, brocher osv. Typiska sensommarblommor är aster, dahlia, solros, solöga , lejongap mm. För bra ispiration så tycker jag du ska googla runt lite , finns jättemånga fina buketter där

Svar på tråden Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)