Jag hjälper er med frågor och funderingar kring blommor :)
Jag jobbar som florist i Stockholm och hjälper er gärna med alla era frågor , funderingar eller om ni bara Vill ha någon att bolla idéer med :)
Jag jobbar som florist i Stockholm och hjälper er gärna med alla era frågor , funderingar eller om ni bara Vill ha någon att bolla idéer med :)
Hej Sara!
Jag trodde jag lyckats posta tidigare, men verkar inte så, men förlåt på förhand om det ligger dubbelt någonstans.
Stort tack din tråd, otroligt hjälpsamt!
Jo jag har en fråga ang."behandling" av brudbukett - fick höra av en kollega att det är ytterst viktigt att floristen gör det för att förhindra att blommorna kan fläcka ner klänningen, stämmer verkligen det? (och förlåt om du fått frågan tidigare). Och om det stämmer gör alla "bra" florister detta när man beställer en brudbukett eller måste man efterfråga det?
Jag tycker det är så många "måsten" (typ måste ha manikyr/pedikyr, paraplyer, proffsiga kort etc etc och det kan bli så pressande när man har begränsad och liten budget) :/
Hade tänkt köpa en vanlig bukett och knyta ett sidanband kring stjälkarna... Men är det alltså big nono???
Tack på förhand!
Syrener var inget du hade koll på eller? Eftersom det inte kommer nått svar på min fråga...
Camben: Någon speciell behandling av blommorna gör vi som flotister inte . Man rensar på blad och taggar och snittar noga. De enda blommor som färgar av sig vid lätt beröring är Liljor och dem pistillerna tar vi alltid bort. Varför vill du köpa en vanlig bukett istället för att beställa en efter dina önskemål ?:)
Sofie R : självklart har jag koll på syrener :) hur löd din fråga ?
Hur ska jag hantera syrener? Jag vill så gärna ha syrener i min bukett! Men floristen ställde sig tveksam till om det var en bra idè. Hon trodde att tillgången på syrener skulle vara begränsad och väldigt dyra. Vad tror du? Ska man våga plocka egna, men hur ska man behandla dem för att de inte ska nicka. Vi gifter oss 24/5.
Hej!
Jag ska ha en väldigt enkel, liten handbunden bukett, mer som en tärnbukett än en brudbukett. Jag vill ha nejlikor, ranunklar och rosor (ganska små, typ sådana som är i tip-pack när det kommer till stl) och lite limegrönt, typ bupleurum, eller va det heter. Jag vill att blommorna ska vara vita, kan ha lite limeton och svagt rosa. Ingen komplicerad bukett alltså och bara blommor som finns lätt att få tag på så här års.
Jag funderar på vilken blomsteraffär jag ska gå till... den stora röriga där jag ser alla blommor och kan peka, med ung personal, eller den lilla, med en medelålderdam som får beställa hem?
Och prismässigt ca, vad kan det kosta?
Och vad tycker du min blivande ska ha för blomma i coursagen? En ros eller kanske en nejlika?
Tack :)
Tack för svar Sara! Tyckte väl det lät konstigt, har aldrig hört om det. Tänkte köpa en vanlig bukett för att hålla nere kostnaden. Mvh Camilla
i butiker så är syren inte en så jättevanlig blomma eftersom den har ganska så kort hållbarhet och ett relativt högt pris, och kan därför vara lite riskabla att ta in. men om dem lägger in en beställning hos grossisten i tid så bör den gå att få tag på , men räkna då med att det kan bli ett rätt så högt pris. När det gäller att plocka egna blommor så är det alltid väldigt riskabelt. Dels för att man aldrig kan veta innan om blomman kommer att blomma just när du vill, du det varierar så mycket från år till år. Och dessutom så har blommorna man plockar i naturen mycket kortare hållbarhet när man sätter dem i vatten, så risken är ganska stor att syrenarna kan sloka. För att hantera dem på bästa sätt så skrapar du stjälken med en kniv längst ned, skär sedan ett snett snitt och sätt i ljummet vatten, plocka dem dagen innan användning.
Hej :) Hur stor har du tänkt dig att du vill ha buketten ? Just ordet tärnbukett säger min inte så jättemycket om storleken då det varierar väldigt kraftigt, allt från att bara ha en enstaka blomma till att ha en lite kraftigare bukett. Pratar vi om ca 15 cm i diameter ? När är det som du ska gifta dig ? Alla dessa blommor ska gå bra att få tag på, det enda knepiga kan vara ranunklar om det är så att du gifter dig framåt sommaren.
Vilken blomsterbutik du ska gå till är ingenting som jag kan vägleda dig med tyvärr, då jag inte har koll på så många butiker i landet , förutom i Stockholm. Du ska välja den butiken där du känner att du träffar en florist som ger dig den servicen som du känner att du vill ha . Där du känner att floristen är förstående, hjälpsam och lyssnar och kommer med ideer och att du hittar någon vars tankar överennstämmer med dina egna. Helt enkelt så ska du välja den butik som känns bäst :)