• Sudditjuven

Vi som gifter oss 2015!

En dottertråd till Bröllop 2015.

Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

• Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • PiaB igen

Gissa om jag fick panik när ena dottern säger: mamma, du vet att jag kanske tar studenten när ni gifter er... Nämen alltså det händer ju inte! Kontrollfreaket som tänker på precis allt, hur gick det till! Så det var bara att vackert börja dra i alla trådar, prata med vår kontakt på Malta, och boka om allting. Som tur var gick allt att ordna, men vilken panik. Slutet gott allting gott. Vi kan vara med på hennes student och hon på bröllopet. Puh!

• Trattkantarellen

Vi kommer ha barnfritt på bröllopet, men sambon har en släkt-familj på mamma, pappa och 4 barn som bor i Kina och kommer resa hit för bröllopet. Deras yngste kommer vara 16 på bröllopet, och han blir den ende under 18. Men vi räknar med att föräldrarna (och övriga släktingar) håller koll på honom och vi är inte oroliga

• Jenniie

Tack för all feedback angående barn eller inte. Jag och sambon är nu ganska säkra pä att det blir barnfritt. Vi får prata med dom berörda som vi står nära :)

Hur gör ni med fotograf? Det är alltid ett hett ämne tycker jag, så ska ni ha proffsfotograf eller hobby eller kompis? Heldag? Halvdag?

• linda79

Vi ska ha barnfritt efter själva vigseln som alla som vill och kan får vara med på. På festen tror vi att de flesta som är föräldrar gärna ordnar barnvakt. Våra barn ska inte heller vara med på festen. Jag tror att barnen har det lika bra hos barnvakter som de är bekväma med.

När det gäller fotograf har vi bokat in en som ska vara med i 8 timmar... *viskar* ...sambon tror att det handlar om 5 timmar :) Under festen ska vi be några av gästerna som vi vet kan hantera en kamera att dokumentera. Ska försöka att läsa in mig på hur olika appar fungerar. Det finns appar som alla som är med på bröllopet kan ladda upp sina bilder via och som sedan alla gäster kan ta del av.

• litenkaka

Vi velar lite mellan två fotografer den ena fotar 1h längre för samma pris men vi får bara 50-60 bilder, medan man får 200 hos den andra men hon behöver resa så det tillkommer 1000:- där... Svårt :) kommer iaf ha med fotograf under porträtt och vigsel, inte fest och middag.

• litenkaka

Ni som också ska ha barnfritt, ska ki ha 100% barnfritt eller säger ni ok till ammande och barn under 1?

• Plättis

Dela gärna med dig av namnet på apparna!

En av min sambos bästa kompisar är fotograf, och jag lutar mer och mer åt att be honom ta bröllopsfotona. Min sambo tyckte vi skulle boka killen hans ex gifte sig med efter att min sambo lämnade henne för mig (hoppas det blev begripligt), men det skulle kännas helt brutalt obekvämt. Visserligen tar han fina bilder, men det finns andra fotografer att välja bland.

Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • antligen
    Jenniie skrev 2014-09-03 21:04:09 följande:

Tack för all feedback angående barn eller inte. Jag och sambon är nu ganska säkra pä att det blir barnfritt. Vi får prata med dom berörda som vi står nära :)

Hur gör ni med fotograf? Det är alltid ett hett ämne tycker jag, så ska ni ha proffsfotograf eller hobby eller kompis? Heldag? Halvdag?

Jag fotar en del själv, o är kanske lite petig så jag "vågade" inte chansa på nåt hemmaproffs.Vi hade kollat runt lite o fotografer som skulle vara med hela dagen tog ca 20 000:- för det, kändes liite i överkant o har nu hittat o bokat en för 9000:- Honom hittade vi genom att jag såg bilder på "mina binderier " till ett bröllop jag nyss gjort. Jag valde honom av bilderna utifrån att blommorna såg bra ut-fniss!

Sen ska vi ha engångskameror på borden o eventuellt ett fotohörn för gästerna att vara lite knasiga i :)
  • Pionibuketten

Jäkla skit!! Får man säga så? Har i en hel månad hållt på att ringa för att få en lokal o för en vecka sedan sa dom " ring tillbaka om en vecka samma tid" och det gjorde jag, fast några timmar tidigare.. Och då va lokalen uppbokad hela året!!

Vet inte hur vi ska göra nu.. För det va de enda alternativet...

Någon som vet hur det funkar med rent a tent? Det ser ju himla flott ut i deras bröllopstält, men då får man ju hitta en bra plats också!

Det viktigaste för oss är att kunna bjuda våra gäster på precis ALLT! Någon som vet om man kan hyra en restaurang? Alltså bara själva restauranglokalen? Eftersom vi vill kunna ha öppen bar så funkar det inte att ha om man har på en restaurang.. Det skulle bli alldeles för dyrt.. Men om man skippar deras serveringspersonal och kockar osv och så bara hyr självaste lokalen, någon som vet om man kan göra så?

• cecbj195

Apropå barnfritt: vi kommer inte ha fyra gäster under 18 vilka kommer vara 11, 13, 14 och 17 år på bröllopet. Deras föräldrar (tre olika familjer) kommer långväga så det blir nog lättare om de får följa med. 14-åringen (min kusin) vill jag dessutom väldigt gärna ha med då jag stått henne nära under hela uppväxten så då kan jag inte neka min sambos två kusiner (de två yngsta). 
    Jag räknar det typ som barnfritt eftersom de inte är så små och de två yngsta dessutom är väluppfostrade och vet hur man uppför sig på middagar etc. Med andra ord blir det inte så stökigt som om vi skulle haft några två-åringar med.

Alkohol är inget jag ens tänkt på då vi kommer vara på restaurang, jag litar på att de inte serverar till personer under 18. Däremot kommer vi nog säga till serveringspersonalen var 17-åringen sitter så att det blir lättare för dem...

Plättis: kan du inte skicka med någon form av tillägg i inbjudan, typ "personer under 18 år är välkomna men då lagen inte tillåter oss att servera alkohol till dessa personer, ber vi er respektera detta"? Jag hade också blivit jättearg om folk gav personer under 18 år alkohol på mitt bröllop, det är faktiskt ett lagbrott.

Jenniie skrev 2014-09-03 21:04:09 följande:

Vi har bokat en fotograf som har eget företag och som arbetat som professionell fotograf i två år. Hon är inte överdrivet dyr tycker jag. Vi har bokat henne för vigsel + 1,5 timme porträtt vilket hon tar 5000 kr för. Heldag tar hon 10 000 kr för. Hon har mycket kort i sin portfolio på sin hemsida (bland annat en gymnasiekompis till mig som är supernöjd!) så jag känner mig trygg. Hade nog inte vågat anlita en amatörfotograf om jag inte kände personen ifråga och visste hur bra han/hon är.
Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!