Apropå barnfritt: vi kommer inte ha fyra gäster under 18 vilka kommer vara 11, 13, 14 och 17 år på bröllopet. Deras föräldrar (tre olika familjer) kommer långväga så det blir nog lättare om de får följa med. 14-åringen (min kusin) vill jag dessutom väldigt gärna ha med då jag stått henne nära under hela uppväxten så då kan jag inte neka min sambos två kusiner (de två yngsta).
Jag räknar det typ som barnfritt eftersom de inte är så små och de två yngsta dessutom är väluppfostrade och vet hur man uppför sig på middagar etc. Med andra ord blir det inte så stökigt som om vi skulle haft några två-åringar med.
Alkohol är inget jag ens tänkt på då vi kommer vara på restaurang, jag litar på att de inte serverar till personer under 18. Däremot kommer vi nog säga till serveringspersonalen var 17-åringen sitter så att det blir lättare för dem...
Plättis: kan du inte skicka med någon form av tillägg i inbjudan, typ "personer under 18 år är välkomna men då lagen inte tillåter oss att servera alkohol till dessa personer, ber vi er respektera detta"? Jag hade också blivit jättearg om folk gav personer under 18 år alkohol på mitt bröllop, det är faktiskt ett lagbrott.
Jenniie skrev 2014-09-03 21:04:09 följande:
Tack för all feedback angående barn eller inte. Jag och sambon är nu ganska säkra pä att det blir barnfritt. Vi får prata med dom berörda som vi står nära :)
Hur gör ni med fotograf? Det är alltid ett hett ämne tycker jag, så ska ni ha proffsfotograf eller hobby eller kompis? Heldag? Halvdag?
Vi har bokat en fotograf som har eget företag och som arbetat som professionell fotograf i två år. Hon är inte överdrivet dyr tycker jag. Vi har bokat henne för vigsel + 1,5 timme porträtt vilket hon tar 5000 kr för. Heldag tar hon 10 000 kr för. Hon har mycket kort i sin portfolio på sin hemsida (bland annat en gymnasiekompis till mig som är supernöjd!) så jag känner mig trygg. Hade nog inte vågat anlita en amatörfotograf om jag inte kände personen ifråga och visste hur bra han/hon är.