• Sudditjuven

Vi som gifter oss 2015!

En dottertråd till Bröllop 2015.

Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

• Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • Plättis
    crs skrev 2015-02-08 08:51:15 följande:

Låter som en himla bra dag! Och häftigt med gröna diamanter! Jag visste inte ens att det fanns. Hur kommer ringen se ut? :) 

litenkaka skrev 2015-02-08 09:31:14 följande:

Åh visa ringen! :) blev det den korta spetsklänningen?

Det gäller att passa på när sambon både är ledig och på humör för bröllopssaker Det var han som vilöe följa med och se förslagen, och då kollade vi ring till honom igen på samma gång.

Jag visste inte heller att det fanns gröna diamanter, men jag litar helt och hållet på vår guldsmed Ringen blir en halvallians i vitguld med 10 st 0,01 ct forestdiamanter. De kommer att tillverka den själva så den passar med höjden på förlovningsringen. Jag glömde helt bort att ta bild på den jag provade som de utgår från.

Klänningen blir lång med ett pyttesläp, en spetsdröm med ett svart band i midjan Tror jag lagt upp bild på den tidigare, men det är väl typ tio sidor sedan Jag fick i alla fall mejl idag om att de börjar sy den, så nu springer jag runt och försöker få tiden att gå! Åtta veckor känns som en evighet.
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • tesselessan

Äntligen kom jag på knepet att få upp en bild - detta är det första inköpet jag gjorde till bröllopet - på mellandagsrean hittade jag dessa underbara örhängen - de passar så bra in i vårt påfågeltema. Jag älskar allt med färg och smycken så det är svårt att håla sig och inte använda dem innan bröllopet
  • Mickis85

Tesselessan, vilka underbara örhängen! 

Angående frågan om vi tänkt tanken på att resa utomlands och gifta sig svarar jag JA!! Flera gånger;) Men samtligt vill vi spendera denna dag med vår familj och våra vänner. Jag har börjat inse att det viktigaste faktiskt är att vi får göra som vi vill. Inte lyssna på vad alla andra vill och vilka åsikter de har om vilka vi bjuder. 

Om nu någon blir sårad och väljer att inte komma på bröllopet så är det smällar vi får ta. Jag vet att de vi bryr oss mest om kommer att komma och det är ju trots allt det viktigaste. Som min kloka pappa sa, man behöver inte älska alla sina släktingar bara för att man råkar dela samma gener. 

Va kul att se alla inbjudningskort! Väldigt imponerad över hur snygga inbjudningskorten ni fixat till;) Vi har fått våra nu och de är okej.
    Det är utformade som pass vilket vi tyckte var passande då vi älskar att resa och kommer ha Amerikanskt tema på bröllopet:)

Dessutom har vi fått klartecken ifrån vår trubadur! Är så glad att det är fixat. 
    Han skulle se om han kunde göra en lugnare version av Starships låt "nothing gonna stop us now". Hur kan man inte älska denna text?;)

Looking in your eyes I see a paradise 
    This world that I've found 
    Is too good to be true 
    Standing here beside you 
    Want so much to give you 
    This love in my heart that I'm feeling for you 

Let 'em say we're crazy, I don't care about that 
    Put your hand in my hand baby 
    Don't ever look back 
    Let the world around us just fall apart 
    Baby we can make it if we're heart to heart 

Utöver den låten så ska han spela John legends låt All of me och Ulf Lundell "Kärleken förde oss samman".

• Theres2015

Hej! 
    Nu har jag inte varit aktiv på typ ett år, men nu närmar det sig för oss.

Vi gifter oss i Grava kyrka 22 augusti 2015, festen blir på almars krog. Smink, blommor, fotograf, dj är bokat. 

Klänning beställd, men nu var jag på mässa igår och hittade Matildas fest i örebro. Funderar på att avboka min beställning och köpa från dom. Billigt som tusan och man får den som man vill ha den.

• Sthlm2015

Åh, jag kände igår kväll att nä, om man bara skulle gifta sig utomlands och skippa allt planerande. Men men, jag får väl bara invänta att vara på bröllopsplanerar-mode någon gång framöver.

Det har kört ihop sig med lokal och bröllopsfotografer. Det finns lediga lokaler på vårt planerade datum, dock har de så konstiga visningstider (typ enbart en dag i veckan, mellan 1800-1930), känns lite segt men men. Man vill ju hinna se lite lokaler innan man bestämmer sig!

Bröllopsfotografer är dyra! Ni som tänker anlita, hur många timmar tänker ni anlita dem? För vigseln? Middagen? Festen? Annat?

Och gästlistan! Fästmannen ska bjuda hela sin släkt (inte kusiner, tacka Gud för det), totalt blir det 21 personer från hans sida. Jag har mor och far, och nära vänner till familjen, totalt blir det 6-8 personer på min sida. Resten ska fyllas med vänner, för jag vill ha kul. Men vilka ska man bjuda? Kollegor är svåra, hur har ni tänkt kring det?

• Plättis

En vän till oss kommer ta våra porträttfoton, och han gör det gratis Jag funderar på att be en tidigare kollega fota under vigseln så vår vän får slappna av och bara vara gäst då, men ändå få lite bilder på oss och våra gäster. Men för mig är porträttfotona viktigast. 

Vi har två gästlistor: en till vigsel och middag då vi bjuder våra familjer (föräldrar, syskon, mostrar, fastrar, kusiner och närmaste vännerna) och en till festen då vi bjuder de inte lika nära vännerna och andra som vi gärna vill ha med. Vi försökte kapa gästlistan och bara ha 35 personer till vigsel och middag, men varken jag eller min sambo kände att det var den lösning vi ville ha. Så vi blir 60 personer till middagen, och festen har vi ingen aning om. Där behöver vi inte ha lika lång framförhållning heller, festgästerna kanske får inbjudan två månader i förväg, medan de som ska vara med på vigsel och middag får den fyra månader innan. 

Kollegorna är välkomna på festen, men vi kommer nog inte ha en öppen inbjudan för alla. Sambon jobbar på stort kontor med hundratals anställda, så han får i sådana fall bjuda dem han umgås med. Mitt jobb är mindre, men jag kommer inte bjuda alla utan de jag trivs bäst med. Majoriteten av mina kollegor närmar sig pensionsåldern, medan sambon är en av de äldre på sitt jobb (och han har några år kvar till 30!). Det kommer bli en salig blandning av folk, det är ett som är säkert Cool

Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Nightrod
    Sthlm2015 skrev 2015-02-09 10:47:16 följande:

massa text...

Jag har mor och far, och nära vänner till familjen, totalt blir det 6-8 personer på min sida. Resten ska fyllas med vänner, för jag vill ha kul. Men vilka ska man bjuda? Kollegor är svåra, hur har ni tänkt kring det?

Vi bjuder inga kollegor, skall man det? Eller jo vissa men det är ju sådana som vi räknas som privata vänner med. Men annars skulle jag inte bjuda dem. Vi bjuder de som vi vill ha där inte de som vi känner oss tvingade till att bjuda. Lite släkt (inga kusiner) och några vänner och bekanta till familjen som alltid vart med under min uppväxt, tror vi har fler vänner som är min mor och fars, men som alltid vart med mig under min uppväxt än jag bjuder egna vänner :)

fotografen skall va med oss hela dagen är tanken, men det är en av damens fotografer som hon modellar för så vi får ett bra pris genom det samt att han gärna vill fota ett bröllop som inte är det "normala" temat.

Däremot har jag en bekant som börjat arbeta med foto, kan kolla med honom om han skulle vara intresserad av bröllop, för då blir det till förmånligare pris troligen, han är väldigt artistisk av sig så... och han finns i sthlm

Live free, ride free
  • Sthlm2015
    Plättis skrev 2015-02-09 11:09:57 följande:

En vän till oss kommer ta våra porträttfoton, och han gör det gratis Jag funderar på att be en tidigare kollega fota under vigseln så vår vän får slappna av och bara vara gäst då, men ändå få lite bilder på oss och våra gäster. Men för mig är porträttfotona viktigast. 

Vi har två gästlistor: en till vigsel och middag då vi bjuder våra familjer (föräldrar, syskon, mostrar, fastrar, kusiner och närmaste vännerna) och en till festen då vi bjuder de inte lika nära vännerna och andra som vi gärna vill ha med. Vi försökte kapa gästlistan och bara ha 35 personer till vigsel och middag, men varken jag eller min sambo kände att det var den lösning vi ville ha. Så vi blir 60 personer till middagen, och festen har vi ingen aning om. Där behöver vi inte ha lika lång framförhållning heller, festgästerna kanske får inbjudan två månader i förväg, medan de som ska vara med på vigsel och middag får den fyra månader innan. 

Kollegorna är välkomna på festen, men vi kommer nog inte ha en öppen inbjudan för alla. Sambon jobbar på stort kontor med hundratals anställda, så han får i sådana fall bjuda dem han umgås med. Mitt jobb är mindre, men jag kommer inte bjuda alla utan de jag trivs bäst med. Majoriteten av mina kollegor närmar sig pensionsåldern, medan sambon är en av de äldre på sitt jobb (och han har några år kvar till 30!). Det kommer bli en salig blandning av folk, det är ett som är säkert Cool

Ja, det underlättar om man ska ha två gästlistor, men vi ska bara köra på en och vill att 60 pers ska delta i både ceremonin och middagen/festen. Det blir ju liiiite svårare, förstår inte ens varför min fästman vill bjuda en del av sin släkt som han inte ens har träffat under hela tiden (ett antal år) som jag har varit ihop med honom, jag har inte träffat dem ens. Känns väldigt, väldigt onödigt men han känner samtidigt att om han bjuder ena mostern som han ser typ 1 gång per år måste han bjuda andra mostern med. Det kanske är det som kallas för vett, och jag må sakna det för jag bjuder inte in min fars eller mors syskon då jag inte umgås med dem.

Nja, inte så att man ska bjuda kollegor för att bjuda dem, men de som man umgås med under arbetstid. Jag vill bjuda dem jag trivs med och anser vara mina jobbvänner MEN ska man följa vett och etikett ska deras respektive bjudas in också, och jag har aldrig träffat dem. Vill liksom inte betala kuvert för personer jag inte träffat. :/

Köpte en bröllopstidning förra veckan och fastnade för ett "test", där framgick att om man har umgåtts med sina kollegor minst 2 gånger under det senaste året efter arbetstid så bör man bjuda in dem...

Nightrod skrev 2015-02-09 11:31:22 följande:

Däremot har jag en bekant som börjat arbeta med foto, kan kolla med honom om han skulle vara intresserad av bröllop, för då blir det till förmånligare pris troligen, han är väldigt artistisk av sig så... och han finns i sthlm

Var det ett erbjudande? :)
  • Nightrod
    Sthlm2015 skrev 2015-02-09 11:47:47 följande:

Nightrod skrev 2015-02-09 11:31:22 följande:

Var det ett erbjudande? :)

Det var ett erbjudande att jag kan fråga honom om han skulle va intresserad, är han detta så kan jag ge dig hans nummer så får ni diskutera, han är tattuerare bla så han är artistisk av sig och har börjat på fotografering. Så han räknas väl inte som proffs ännu, men ja,,, Men frågar först om du är intresserad, vilket datum gäller det isåfall
    Live free, ride free
  • Sthlm2015
    Nightrod skrev 2015-02-09 11:52:07 följande:

Det var ett erbjudande att jag kan fråga honom om han skulle va intresserad, är han detta så kan jag ge dig hans nummer så får ni diskutera, han är tattuerare bla så han är artistisk av sig och har börjat på fotografering. Så han räknas väl inte som proffs ännu, men ja,,, Men frågar först om du är intresserad, vilket datum gäller det isåfall
    Intresserad! 5 september.
Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!