• Sudditjuven

Vi som gifter oss 2015!

En dottertråd till Bröllop 2015.

Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

• Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • Plättis
    Sthlm2015 skrev 2015-02-09 11:47:47 följande:
    Ja, det underlättar om man ska ha två gästlistor, men vi ska bara köra på en och vill att 60 pers ska delta i både ceremonin och middagen/festen. Det blir ju liiiite svårare, förstår inte ens varför min fästman vill bjuda en del av sin släkt som han inte ens har träffat under hela tiden (ett antal år) som jag har varit ihop med honom, jag har inte träffat dem ens. Känns väldigt, väldigt onödigt men han känner samtidigt att om han bjuder ena mostern som han ser typ 1 gång per år måste han bjuda andra mostern med. Det kanske är det som kallas för vett, och jag må sakna det för jag bjuder inte in min fars eller mors syskon då jag inte umgås med dem.

Nja, inte så att man ska bjuda kollegor för att bjuda dem, men de som man umgås med under arbetstid. Jag vill bjuda dem jag trivs med och anser vara mina jobbvänner MEN ska man följa vett och etikett ska deras respektive bjudas in också, och jag har aldrig träffat dem. Vill liksom inte betala kuvert för personer jag inte träffat. :/

Köpte en bröllopstidning förra veckan och fastnade för ett "test", där framgick att om man har umgåtts med sina kollegor minst 2 gånger under det senaste året efter arbetstid så bör man bjuda in dem...
    Vi umgås med våra kusiner, på båda sidorna, och träffar dem åtminstone några gånger per år. Under de sex år vi varit tillsammans är det ingen som jag inte träffat i hans familj, och tvärtom. Och eftersom familjen är viktig för oss båda bestämde vi oss för att satsa på dem istället för vänner och bekanta. 

Om vi bjuder in kollegor så kommer vi nog att bjuda in dem enskilt. Skulle min sambo skulle bjudas på en kollegas bröllop skulle jag inte känna ett skriande behov av att följa med. Jag skulle nog inte tacka nej om inbjudan inkluderade mig, men jag skulle känna mig rätt så malplacerad. En av mina kollegor gifter sig några veckor före mig, och jag förväntar mig inte en inbjudan dit. Om jag mot förmodan får en känns det ytterst osannolikt att förvänta sig att min sambo också blir bjuden. 

Alla test är godtyckliga, och jag skulle inte lägga för mycket allvar bakom "två gånger senaste året". Om du vill bjuda dem, gör det. Fråga i förväg om du är osäker på om du kan bjuda bara kollegan eller om du måste ha med respektive också. 
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • filibustern
    Sthlm2015 skrev 2015-02-09 10:47:16 följande:

Åh, jag kände igår kväll att nä, om man bara skulle gifta sig utomlands och skippa allt planerande. Men men, jag får väl bara invänta att vara på bröllopsplanerar-mode någon gång framöver.

Det har kört ihop sig med lokal och bröllopsfotografer. Det finns lediga lokaler på vårt planerade datum, dock har de så konstiga visningstider (typ enbart en dag i veckan, mellan 1800-1930), känns lite segt men men. Man vill ju hinna se lite lokaler innan man bestämmer sig!

Bröllopsfotografer är dyra! Ni som tänker anlita, hur många timmar tänker ni anlita dem? För vigseln? Middagen? Festen? Annat?

Och gästlistan! Fästmannen ska bjuda hela sin släkt (inte kusiner, tacka Gud för det), totalt blir det 21 personer från hans sida. Jag har mor och far, och nära vänner till familjen, totalt blir det 6-8 personer på min sida. Resten ska fyllas med vänner, för jag vill ha kul. Men vilka ska man bjuda? Kollegor är svåra, hur har ni tänkt kring det?

vi tyckte också fotograf var otroligt dyra! så kom jag ihåg min fotolärare från gymnasiet, frågade min tärna om han var bra (hon fotar mycket också) och så kontakta jag honom. 

för porträtt, vigsel och grattis på trappen, alla bilder oretusherade och ca 30-50 bilder fixade får vi betala 2500kr. :D blir väl typ.. 3 timmar kanske. 

kollegor tänker jag inte bjuda, jo alltså - vill de komma på vigseln är de ju välkomna, men inte till festen. vi kommer bjuda de närmaste för övrigt, jag har syskon och moster, samt närmaste vänner, gubben har kusiner(han har inga syskon) och några farbröder och vänner. vi blir max 35 pers skulle jag tro. 
  • Nightrod
    Sthlm2015 skrev 2015-02-09 12:27:25 följande:
    Intresserad! 5 september.
    Mailar dig...
    Live free, ride free
  • Vaniljbullen

Hej alla fina!!
    På lördag är det dags för oss, känns helt galet! Solig

Hemlig vigsel med okända vittnen, klädsel ej bestämd och vi går förbi blomaffären på vägen till stadshuset. Passar oss perfekt Skrattande

Kan låta trist för vissa, men huvudsaken är att jag gifter mig med min stora kärlek och mitt ljus i livet.
    Stor fest och välsignelse med familjerna tar vi vid ett senare tillfälle!

Finns det fler som gifter sig på alla hjärtans dag här?

• Sthlm2015
    Vaniljbullen skrev 2015-02-09 16:17:19 följande:

Hej alla fina!!
    På lördag är det dags för oss, känns helt galet! Solig

Hemlig vigsel med okända vittnen, klädsel ej bestämd och vi går förbi blomaffären på vägen till stadshuset. Passar oss perfekt Skrattande

Kan låta trist för vissa, men huvudsaken är att jag gifter mig med min stora kärlek och mitt ljus i livet.
    Stor fest och välsignelse med familjerna tar vi vid ett senare tillfälle!

Finns det fler som gifter sig på alla hjärtans dag här?

Nä men huvudsaken är att NI har det trevligt och att ni har bröllopet exakt som ni vill ha det! Välsignelse med familjerna? What's that?
  • Vaniljbullen
    Sthlm2015 skrev 2015-02-09 18:31:10 följande:

Nä men huvudsaken är att NI har det trevligt och att ni har bröllopet exakt som ni vill ha det! Välsignelse med familjerna? What's that?

Javisst!

Vi ska ha ett 'riktigt' bröllop vid senare tillfälle typ 2016 med en välsignelse i kyrkan och det är ungefär som en vigselakt fast man välsignar äktenskapet och ringarna istället för att vigas.

Då blir det brudklänning, musik och middag som en riktig bröllopsfest
  • filibustern

fick äktenskapsförordet igår :D nu är advokaten betald och nu är det bara att vänta på att gubben ska komma hem nästa helg, så ska vi skriva under och skicka in till skatteverket. 

• crs

Åh, det känns som att jag bara sitter och väntar på att få mail med skisser från hon som ska göra min ring. SÅ nyfiken på hur hon tolkat mina önskemål! Och också nervös för att inte bli helt förtjust och vilja justera. Vill inte behöva vara en jobbig kund, liksom. 
    Hoppas hon mailar snart, hon skulle återkomma i februari skrev hon. Men månaden är ju inte slut än, kan ju dröja flera veckor. 

Till helgen ska jag nog beställa min klänning med! Fast den känns lite jobbig. Tänkte måttbeställa, men jag är så medveten om att mina mått brukar kunna förändras hit och dit en del. Plus att jag planerar att om några veckor börja ett nytt träningsprogram, och i och med det kanske skillnaden blir ännu större framåt sommaren. Borde kanske vänta med att beställa? Vet ju att det brukar gå snabbt från JJ, så jag har ju inte bråttom så. Är drygt 5,5 månad kvar, har inte ens lite bråttom. Är mest lite otålig på att få köpa den. :)

• Nightrod

Igår prata vi med bageri om tårtan
    hon skall göra en fuison av dödskalle/rock och steampunk

Live free, ride free
  • Nightrod

skissade lite på placeringskorten igår.
    Vi skall embossa alla namn i olika färger och stil på dem också
    Live free, ride free
Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!