• Sudditjuven

Vi som gifter oss 2015!

En dottertråd till Bröllop 2015.

Här diskuterar vi alltså kommande bröllop! :) 

Vi planerar just nu ett vintageromantiskt bröllop för ungefär 50 personer och vi har en budget på 20.000 - 25.000. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-14 23:00
    Augusti:

8e - Artemiss
    15e - Sudditjuven

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 08:39
    ? - Lindijoo

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-15 13:02

120926 - april/maj
    ellie01 - Maj/juni
    Cammyr - 13e juni
    Artemiss - 8e augusti
    Sudditjuven - 15e augusti
    Lindijoo - augusti

• Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!
  • Emmasara
    almami skrev 2015-03-15 23:59:23 följande:

Nu har jag fått både klänning (beställd från Landybridal.co) och ringarna (Guldhuset)  Herregud vad nöjd jag är! Kan varmt rekommendera Landybridal! Klänningen är helt fantastisk! Har bara bilder i telefonen men kan ladda upp om någon vill se.

Kan det inte bli juni nu!!!!!???

ja, ladda upp :D vill gärna se
    5 september 2015
  • Zarah516

Vi har vår fest på en restaurang, med fullständiga rättigheter, så bjuder på en öl/glas vin till maten, sedan får gästerna dricka på egen bekostnad.

• crs

Fannnnnnnnnnn, jag upptäckte precis att jag blivit osäker på det här med efternamn. Vi har pratat om det 1000 gånger, och kom överens om att han ska ta mitt. Men nu vet jag inte ändå. Har alltid tänkt mig att jag ska byta efternamn när jag gifter mig, så nu tyckte jag visst att det känns lite konstigt att inte göra det. 
    Jag skulle egentligen allra helst sätta ihop våra två, men det går inte att göra på ett sätt som jag både gillar och som är ledigt att ta. Fan. Jag känner att det behövdes inte osäkerhet kring detta, den osäkerheten fyller ingen bra funktion alls. 

• crs

Och, jag hade på bröllopet tänkt ha på mig ett par enkla örhängen som jag har sedan innan. Men jag hade dem på mig i helgen när jag var på fest, och när jag kom hem upptäckte jag att jag hade tappat det ena. Så typiskt. De var inge speciella alls så, men fina och det känns som så onödiga pengar att köpa nya...

• Plättis
    crs skrev 2015-03-16 15:58:55 följande:

Fannnnnnnnnnn, jag upptäckte precis att jag blivit osäker på det här med efternamn. Vi har pratat om det 1000 gånger, och kom överens om att han ska ta mitt. Men nu vet jag inte ändå. Har alltid tänkt mig att jag ska byta efternamn när jag gifter mig, så nu tyckte jag visst att det känns lite konstigt att inte göra det. 
    Jag skulle egentligen allra helst sätta ihop våra två, men det går inte att göra på ett sätt som jag både gillar och som är ledigt att ta. Fan. Jag känner att det behövdes inte osäkerhet kring detta, den osäkerheten fyller ingen bra funktion alls. 

Vi har sagt i flera år att jag ska ta hans namn när vi gifter oss, men jag har också börjat noja lite över det. Jag är trots allt ensam i Sverige med mitt namn just nu (på gott och ont) och kommer bli en av fem med mitt nya namn.

Samtidigt vet jag att jag inte kommer sakna mitt gamla namn, det har inte känts som en del av mig tidigare. Och jag kan byta senare om jag känner behovet av det då, typ om jag skriver den där avhandlingen som fortsättning på min magisteruppsats och behöver referera till mig själv. Annars kommer det se ut som att jag snott någon annans förarbete och bara gör glidarjobbet Tungan ute 

Jag gjorde en plan för ett tag sedan om att allt som har med bröllopet som orsakar ångest skjuter jag upp till senare. Hittills har det fungerat riktigt bra, men det börjar läggas saker på hög. Och min käre sambo gör ingenting om jag inte ber honom, vilket inte direkt hjälper min ångest när jag helst av allt vill ha någon som håller min hand och säger "okej älskling, vilken ände börjar vi i?"
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Sthlm2015
    Plättis skrev 2015-03-16 16:48:24 följande:
    Och min käre sambo gör ingenting om jag inte ber honom, vilket inte direkt hjälper min ångest när jag helst av allt vill ha någon som håller min hand och säger "okej älskling, vilken ände börjar vi i?"
    Jag kände också att jag gjorde det mesta av jobbet, då sa jag till att jag från och med nu inte tänker göra något alls om han inte tar initiativet, och det har fungerat alldeles utmärkt. Nu är det han som kollar upp bröllopsfotografer, band, etc. Han vet nog att om allt går åt helvete kommer det bero på hans icke-engagemang. Jag skulle fixa det mesta innan bröllopet, med min stresstålighet, han däremot, not so much.
  • EbbZen
    Plättis skrev 2015-03-14 23:50:44 följande:

Vi fixar och bestämmer det sista i helgen för inbjudningarna, så imorgon ska jag träffa vår toastmadame och prata om hur vi ska göra med att anmäla tal. Hon kan inte svara i telefon under arbetstid, och jobbar som en galning eftersom hon har ett mycket krävande jobb. Så vi går igenom hela gästlistan för att kolla vem fler som kan tänkas passa i rollen som hennes sidekick. Och det är väldigt magert på den punkten...

Och det här med baren. Vi har insett att vi har råd med öppen bar, men funderar på om det är en bra idé. En del av våra gäster kan inte hantera alkohol, men är det rätt att "straffa" alla gäster för det? Att ha festen alkoholfri är inte ett alternativ (tydligen), och vi måste veta vad vi ska göra innan vi trycker inbjudningarna.

Varför inte köra bara dricka till maten och sen inget mer?

Vi tänker oss vin, öl och cider till maten + något avec till tårtan och kaffet men sen inget mer. Tycker inte att det ska vara så mycket sprit på en bröllopsfest oavsett om man kan hantera alkoholen eller inte!
  • Plättis
    Sthlm2015 skrev 2015-03-16 16:57:04 följande:

Jag kände också att jag gjorde det mesta av jobbet, då sa jag till att jag från och med nu inte tänker göra något alls om han inte tar initiativet, och det har fungerat alldeles utmärkt. Nu är det han som kollar upp bröllopsfotografer, band, etc. Han vet nog att om allt går åt helvete kommer det bero på hans icke-engagemang. Jag skulle fixa det mesta innan bröllopet, med min stresstålighet, han däremot, not so much.

Det är jag som är lättstressad av oss, så jag skulle inte kunna vänta ut honom. Men jag pratade med honom om det idag och sa att vi måste hjälpas åt om det ska bli något. Jag kan tänka mig att strukturera det om jag vet att vi hjälps åt med allt under tiden. För vi kompletterar varandra eftersom jag planerar och han genomför
  • Plättis
    EbbZen skrev 2015-03-16 17:40:59 följande:

Varför inte köra bara dricka till maten och sen inget mer?

Vi tänker oss vin, öl och cider till maten + något avec till tårtan och kaffet men sen inget mer. Tycker inte att det ska vara så mycket sprit på en bröllopsfest oavsett om man kan hantera alkoholen eller inte!

Om det hade varit upp till mig hade vi gjort så, men min sambo vill ha fest med alkohol. Så jag försöker bara styra upp det så att det inte ska bli fullständigt kaos. Och jag målar upp värsta tänkbara scenariot eftersom jag fått städa varje gång vi haft fest hemma. Det har varit åt helvete vissa gånger (ursäkta språket), och så vill jag absolut inte ha mitt bröllop.
  • Nightrod

Vi kommer ta mitt namn, men det är ju också för att jag har ett ganska specielt efternamn och hon ett son namn. Så det var aldrig en fråga för oss om namnet som tur är.

Kantiga (nummer två) alla gånger

Live free, ride free
Svar på tråden Vi som gifter oss 2015!