crs skrev 2015-03-16 15:58:55 följande:
Fannnnnnnnnnn, jag upptäckte precis att jag blivit osäker på det här med efternamn. Vi har pratat om det 1000 gånger, och kom överens om att han ska ta mitt. Men nu vet jag inte ändå. Har alltid tänkt mig att jag ska byta efternamn när jag gifter mig, så nu tyckte jag visst att det känns lite konstigt att inte göra det.
Jag skulle egentligen allra helst sätta ihop våra två, men det går inte att göra på ett sätt som jag både gillar och som är ledigt att ta. Fan. Jag känner att det behövdes inte osäkerhet kring detta, den osäkerheten fyller ingen bra funktion alls.
Vi har sagt i flera år att jag ska ta hans namn när vi gifter oss, men jag har också börjat noja lite över det. Jag är trots allt ensam i Sverige med mitt namn just nu (på gott och ont) och kommer bli en av fem med mitt nya namn.
Samtidigt vet jag att jag inte kommer sakna mitt gamla namn, det har inte känts som en del av mig tidigare. Och jag kan byta senare om jag känner behovet av det då, typ om jag skriver den där avhandlingen som fortsättning på min magisteruppsats och behöver referera till mig själv. Annars kommer det se ut som att jag snott någon annans förarbete och bara gör glidarjobbet
Jag gjorde en plan för ett tag sedan om att allt som har med bröllopet som orsakar ångest skjuter jag upp till senare. Hittills har det fungerat riktigt bra, men det börjar läggas saker på hög. Och min käre sambo gör ingenting om jag inte ber honom, vilket inte direkt hjälper min ångest när jag helst av allt vill ha någon som håller min hand och säger "okej älskling, vilken ände börjar vi i?"