• Sofie R

Är det vanligt med överdriven fylla på festen?

Jag undrar mest, eftersom det är så många diskussioner om det här, om det är väldigt vanligt att folk använder en bröllopsfest som anledning till en röjarfest? Att gästerna alltså inte klarar av att det är gratis dricka och dricker sin egen kroppsvikt i sprit. Eller är det bara det att det är brudens värsta mardröm, helt obefogat? Vad har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden Är det vanligt med överdriven fylla på festen?
  • daniiel

Det är nog väldigt olika. Jag tror absolut att det finns personer som inte riktigt kan kontrollera sitt alkoholintag, speciellt om det är gratis dricka. Sedan finns det också dom som inte dricker alkohol alls. Oftast känner man nog sina gäster så pass bra att man kan gissa sig fram till om det finns någon risk för att det kan spåra ur, och gällande vem/vilka isåfall.

• Chicita

Jag skulle säga att det beror på bekantskapskretsen.
    Om gästerna ni har bjudit alltid blir dyngraka på alla fester så kan du ju räkna med att de flesta säkert också blir det på bröllopet om det är fri alkohol där.

Om era vänner, bekanta och släktingar är sådana som dricker med måtta så lär dom knappast spåra ut på bröllopet heller.

Däremot kommer du knappast hitta så många trådar med "mina gäster är lugna och städade, kommer dom att bara dricka 2 glas vin?" eftersom det inte är ett "problem" som kan behöva diskuteras Flört 
    Därför ser det säkert ut som att det är ett stort problem att "alla" blir dyngraka på varje bröllop liksom... 

• TheD

Jag ser inte bröllop = fylla/alkohol. Tycker man har ett omoget synsätt och beteende om man anser att det inte är ett bröllop utan fylla/alkohol.

• Oskarsdotter

Beror helt på vilken typ av umgängeskrets du har. Brukar dom bli fulla på krogen och andra fester är risken stor. Speciellt om det är öppen bar också. Jag jobbar i restaurangbranschen o är van vid mkt fylla speciellt på svenska bröllop. Bosnier t ex blir fulla men kan kontrollera det och går inte överstyr. I Sverige överlag så har människorna svårt att dra gränsen med alkohol tyvärr.

• Tulpanvinter

Min upplevelse är också att många svenskar har svårt att dra gränsen när det gäller gratis alkohol. Vet inte om det är för att alkohol här är dyrt, eller för att det finns en kultur av att helg-supa. Men det kan ju förstås också variera bland brudarna hur man känner inför en berusad skara gäster...

• Sofie R

Jag är egentligen inte orolig. Jag har mina syskon som kan dricka väldigt mycket, men tror och hoppas att de kan sköta sig. Men jag vill mer lyfta frågan eftersom det verkar vara ganska vanligt förekommande. Man ser endel här som känner att de måste ha betalbar bara för att hålla ner drickandet, tex.

• Chicita

Som sagt - jag tror inte att det är ett så stort problem.
    Men ingen skulle ju starta en tråd för att säga att dom inte har problem med det liksom Tungan ute 

Även om det ligger 100 trådar med "hjälp kommer det bli fylla på vårt bröllop?" uppe samtidigt, så visar det ju inte hur många som inte är det minsta oroliga över fylla... 

• daniiel

Jag tror också att man ibland kan leta efter bra argument för betalbar, eftersom det av vissa kan anses lite snålt att inte bjuda på precis allt hela kvällen (vissa kan åtminstone tro att andra tycker det), och då kan det ju vara skönt att ha ett par bra argument för det. Som tex att det kanske blir mindre risk för eventuell fylla med betalbar.

• Sofie R

Ja så kan det vara. Men jag har ju alltid varit väldigt emot betalbar. Jag tycker att om man bjuder på kalas så ska man ju självklart BJUDA. Däremot funderar vi på att ev inte ha någon starksprit.

• Chicita
    Sofie R skrev 2013-07-31 19:04:37 följande:
    Ja så kan det vara. Men jag har ju alltid varit väldigt emot betalbar. Jag tycker att om man bjuder på kalas så ska man ju självklart BJUDA. Däremot funderar vi på att ev inte ha någon starksprit.
    Å andra sidan så har du ju bjudit på kalas om du har bjudit på brudskål, måltidsdryck, mat, efterrätt, tårta och hela balunsen.
    Det som kommer efter själva middagen behöver man inte räkna in egentligen Flört 

För mig är det bara extra generöst om man bjuder på drycken hela kvällen. Det är defenitivt inget jag förväntar mig som gäst. Jag tycker att det är upp till mig själv om jag vill dricka mer när middagen är över Flört 
Svar på tråden Är det vanligt med överdriven fylla på festen?