• amerika

Hur väljer ni/valde ni datum?

Bara av ren nyfikenhet och för att det är rolligt att höra hur ni tänkte:

Vad var det som gjorde att ni valde just det datum ni valt? Har ni utgått från årstid, sifferkombinationer, förlovningsdatum eller annat?

Berätta!!! 

• Svar på tråden Hur väljer ni/valde ni datum?
  • CamillaForsgren

Vi valde datum(eller ehm jag valde ^^) genom att vi blev tillsammans 2013.02.09 och exakt 1.5 år efter det gifter vi oss, alltså 2014.08.09. Tyckte det lät bra då vi vill gifta oss då det  fortfarande är rätt varmt ute men inget av datumen i juli kändes bra.

• Ello

Vi valde 30 augusti eftersom min pappa gick bort för ca ett år sedan och hans födelsedag är den 31 augusti. Så vi ville ha så nära hans dag som möjligt. Nu får vi får egen dag och så kan vi ha en liten hyllning till pappa vid tolvslaget. Det kommer bli väldigt fint och bra tror jag.

Ju mer jag planerar desto mer önskar jag att vi hade valt ett mer höstigt datum, har alltid trott att jag vill ha sommarbröllop, men nu när jag kikat på inspiration tycker jag höstfärgerna är så mycket mysigare. Glad

Men sambon vill ha sommarbröllop och vi valde ju datum med pappa i tankarna, så det var ett enkelt beslut.

• xMariax

Vi ville ha det snabbt och någorlunda varmt men inte för varmt, så då började vi tänka på juni. Men så insåg vi att det är många i släkten som tar studenten, fyller jämt, firar bröllopsdag etc i juni, så då valde vi maj. Sen valde vi bara mellan datumen på lördagarna i maj och valde det som kändes mest rätt.

• Nyfiken gul , nu fru

Första gången jag gifte mig så gifte jag mig den 25:e augusti  (1996) vilket det året var sommarens absolut hetaste dag i mannamminne.... inte så hajpt att stå där i krinolin och frack med 30+ i kyrkan.  

VI valde det datumet för att vi hade många inresta gäster från andra länder så vi ville ha ett datum som gick att tajma med deras ledighet osv.   Vi förlovade oss på alla hjärtans dag samma år så vi knäckte bröllopsdatumet bara några dagar senare och ringde släkten först så dom hade gott om tid att förbereda sig på.  

Jag själv tog studenten i juni det året så det kändes som att det behövdes lite tråkig vuxenplanering med att stöka undan studenten först , flytta hemifrån och fixa jobb och sånt innan det blev dags för ett bröllop.
    Så vi valde ett så sent datum som möjligt men ändå kvar i sommaren.

Andra gången jag gifte mig (nuvarnde äktenskap)  så valde vi pingsten .  14:e maj  (2005)   . Pingst är ju romantiskt så det förslår och min man ville ha ett romantiskt vårlikt kyrkbröllop.  Våren i maj kan ju vara sisådär många gånger men vi hade tur och fick en varm sommardag.  Dagen efter var det +8 och ösregn... 

• MrsP93

Vi gifte oss 2/8, maken friade 12/4 och vi ville inte vänta till nästa sommar men ändå hinna planera någorlunda och ändå gifta oss på sommaren så därför tog vi augusti.2 är mitt lyckonr och har varit det sen jag var liten så jag föreslog 2/8 och mannen gick med på det :) 

• Sofie R

Vi valde 24/5 för att enda kravet jag hade från början var att syrenerna skulle blomma!

• ESW

Vi tog den 7 juni dels för att det är sommar och dels pga av att  för de flesta svenskar är lediga den 6 juni och jag är fri den 5e och 9e då jag jobbar i Kph. Så praktiska orsaker :)

• Nyfiken gul , nu fru

kan bidra med en anekdot från en väninna. 

Dom hade inga referenser alls att gå efter när dom skulle välja datum.  Hennes föräldrar gifte sig under flykt på väg till sverige och det datumet kändes inte så kul att gå efter och hans föräldrar var inte gifta alls.

Så dom bestämde sig för att slumpa istället då dom ändå skulle gifta sig borgerligt.

Dom skrev årets alla månader på små lappar, vek ihop och la i en skål.  
    I en annan skål la dom lappar med datum på.

Sen drog dom månaden först  - vilket blev mars
    Sen drog dom datumet - vilket blev 22:a

och det datumet gifte dom sig på också.   

• Nutten

Vi valde datumet utifrån när vi träffades. Våra liv ändrades så totalt i det ögonblicket, så det blir extra speciellt att ha det datumet som bröllopsdag.

• izredam

Jag är också lite siffernörd - Men vi bestämde oss i augusti i år att vi skulle gifta oss och eftersom det har gått rätt länge sen vi förlovade oss (2011) så ville jag få det gjort så fort som möjligt. Sambon har mest velat och inte känt att något datum har känts rätt tidigare. Men jag tittade lite på lördagar under 2013 och hittade 21/12 - det är ju i alla fall ett halvsnyggt datum om man nu bortser från den där trean i årtalet - men vi ser det som så att årtalet är det som spelar minst roll :)

• 2015

Vi valde datum idag efter mycket om och men. Skönt att få det gjort nu ÄNTLIGEN! Drömmer

• 2015
    izredam skrev 2013-11-17 21:41:43 följande:
    2015 - när blir det? Vill du avslöja det?
    Vintern kan jag säga!Solig
  • bettansss

Vi träffades 27/4 2007 och på samma datum i våras friade min blivande. Både han och jag vill gifta oss inom ett år från förlovningsdatum men jag vill ändå ha lite tid att planera. Jag är lärare så kan ju inte få ledigt hur som helst under läsåret så jag ville dessutom ha det i början/slutet av ett lov så jag kan vara ledig antingen innan eller efter. Tillslut bestämde vi oss för 22/2, i slutet av sporlovet för min del! :) Känns som ett ganska lätt datum och komma ihåg också! 

• jools

Vi utgick ifrån när vi vill fira bröllopsdag framöver. Vi ville ha vinterbröllop, men runt jul känns det ju som man har fullt upp.
    Februari/mars brukar kännas ganska trist, och då resonerar vi att det är en ypperlig tid att fira bröllopsdag! så vi gifter oss 22 februari-2014

• Nettan69

Vi har båda varit gifta förut och ingen av oss tänkte väl att VI skulle gifta oss oxå.... 
    Men en dag när jag bläddrade i almanackan så såg jag 11/12-13 och gillade sifferkombinationen. Jag frågade då min m2b om han skulle kunna tänka sig att gifta sig med mig den dagen - OCH DET VILLE HAN Hjärta .

Så om 22 dagar gifter vi oss på mitt jobb bland en massa 1-5-åringar och några nära och kära.

• veronica84

Vi träffades för första gången 25:e maj 2002 och jag ville ha så nära det datumet som möjligt. Så det fick bli 24:e maj och så får vi vakna upp 12 år senare den 25:e maj som man och hustru <3

• Vichy

Vi blev ett par den 21/10 2010, sen förlovade vi oss två år senare den 20/10 2012.. Nu vet vi inte vilket datum vi ska välja till bröllopet som vi planerar till 2015. Det enda vi vet är att vi vill gifta oss på sommaren..

Jag lutar åt den 25/7 då jag alltid älskat juli, och mannen lutar åt den 8/8 eller 15/8 för att då gifter sig många (och ofta folk från hans hemstad)... Men det blir nog ingen symbolik i vår bröllopsdag...

Annars om den 19/10 varit en helgdag så hade det ju varit ett roligt mönster.. ;)

• Hanana

Vilka genomtänkta och fina berättelser många av er har. Vårt datum (9/8-14) har väl egentligen inte så stor betydelse. Men vi ska gifta oss utomhus och vill absolut ha ett sommarbröllop. Lite efter semestrarna så det inte krockar med så mkt annat tänkte vi. Men också i tiden så att vi själva kan tänka oss att ha semester runt bröllopet. Fick i efterhand veta att det rent statistiskt är den helgen på året som vädret är finast (mest solsäkert), så det var ju toppen!

Svar på tråden Hur väljer ni/valde ni datum?