• Jessica327

Elakt och inte bjuda in barn?

Hej..

Vi vill inte ha barn op bröloppet. Är det elakt att inte bjuda in dem? Är rädd för att folk inte kommer att komma om inte deras barn får komma... Förstår folk detta tror ni?... Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Elakt och inte bjuda in barn?
  • Trattkantarellen
    Jessica327 skrev 2013-11-06 13:59:08 följande:
    Hej..

Vi vill inte ha barn op bröloppet. Är det elakt att inte bjuda in dem? Är rädd för att folk inte kommer att komma om inte deras barn får komma... Förstår folk detta tror ni?... Hur har ni gjort?
    Hej!

Jag och min m2b var på ett bröllop i Augusti där vi inte ens hörde när brudparet sa "Ja" till varandra pga alla barn som skrek och sprkade och sprang runt överallt.
    Då bestämde jag och m2b att vi ska sätta en åldersgräns på vårt bröllop. Vi har enbart 3 familjer som har små barn på gästlistan, så den yngsta gästen kommer vara 16 år på bröllopet. Vi kommer naturligtvis ta kontakt med de som är berörda och förklara varför vi ser att de lämnar sina barn hemma, men jag tror inte det kommer vara ett problem.
    Be dom sätta sig in i din situation bara =) 
  • weddinghelena

Hej

Vi ska inte heller ha barn med, vi ville inte ha allt "stök" som kommer med barn så vi väljer att ta smällen av att någon ev tackar nej till att komma pga detta. Men det får det vara värt Cool 

• lmcl

Vi kommer att ha barnfritt, sånär som på våra egna och brudnäbben.

Att fokusera på att man inte vill ha störningsmoment på sin stora dag är en ganska trist attityd, även om det är sant. Lika sant och betydligt trevligare är att presentera det som att det är en vuxenfest som faktiskt inte kommer att vara särskilt kul för barnen. En vigsel vill ingen unge genomleva, och inte heller en trerätters stillasittande middag med dans som pågår en hel kväll. 

Vi har formulerat det som att vi tror att barnen har det bäst hemma med barnvakten denna dag, förutom ammande spädbarn såklart. Börjar folk jiddra får man kanske vara lite tydligare, men de allra flesta borde fatta den piken.

• daniiel

Det är inte elakt, men försök skicka ut inbjudningar i tid, så folk hinner ordna med barnvakt och sätt en tydlig gräns. Vad menar ni med barn? Alla under 18år? Hur är det med riktigt små barn, tex ammande barn? Om någon inte kan ordna barnvakt och frågar om barnen får följa med, hur ska ni svara på det? Och skuldbelägg inte föräldrar som inte kan/vill komma utan sina barn. Precis som att dom måste kunna respektera ert val. Men som sagt, var tydliga med hur ni menar med barnfritt och var ute i god tid :)

• niriel

Vi bjöd in utan barn men skrev att ammande barn självklart var välkomna. Det gick hem hos de flesta, men det var även några som blev upprörda över att deras barn inte var välkomna och därför tackade nej. Det är nästan omöjligt att i förväg säga hur folk accepterar eller inte att barn inte är välkomna, men det är väl som med allt annat. Vissa tycker att det är ok (till och med lite skönt i det här fallet) medan andra blir upprörda. 

• Vichy

Vi har inte möjlighet att kanske bjuda alla barn pga plats och kostnad.. Hoppas våra gäster känner att det är ok...

• Jessica327

Ja... då kanske jag inte ska skämmas så mycket för att jag inte vill ha barn på brölopp? Är det vanligt att man har barnfritt? Är det mer vanligt? Nu har inte vi barn och kankse därför också att vi känner så.

• Sofie R

Vi ska sätta 18 år på vårat bröllop. Och vi ska heller inte ha med ammande barn. De låter inte mindre än större barn om de sätter den sidan till. Har folk så små barn så får de tyvärr stanna hemma.

• Lindlund

Vi har också ett barnfritt bröllop. Vi har inte heller egna barn.
    Vi var på ett bröllop i somras där det var barn i alla åldrar med och jag säger som Trattkantarellen, vi hörde inte vad prästen sa och var mer irriterade över små barn som skrek och större barn som var överallt utom tysta i bänkarna.

Du behöver inte alls ha dåligt samvete för att ni bjuder till ert bröllop och inte vill ha barn med! Det är ju faktiskt eran dag och NI som ska trivas.

Vi skrev så här i inbjudan. Barn är en underbar gåva men denna dag vill vi fira med våra vuxna vänner

Var inte rädd för mörkret, ty ljuset vilar där
  • FruPuff

Absolut kan man kräva barnfritt utan att skämmas. Det är verkligen inte elakt. Det kommer vi också göra.

Jag skulle som gäst på ett bröllop absolut inte VILJA ta med min dotter (2år). Hon skulle inte ha nått nöje av varken vigsel eller middag/fest. Kommer däremot låta henne vara med på vårt bröllop i maj då hon ska få vara brudnäbb, men när festn börjar får hon åka hem till barnvakten.

Svar på tråden Elakt och inte bjuda in barn?