Elakt och inte bjuda in barn?
Hej..
Vi vill inte ha barn op bröloppet. Är det elakt att inte bjuda in dem? Är rädd för att folk inte kommer att komma om inte deras barn får komma... Förstår folk detta tror ni?... Hur har ni gjort?
Hej..
Vi vill inte ha barn op bröloppet. Är det elakt att inte bjuda in dem? Är rädd för att folk inte kommer att komma om inte deras barn får komma... Förstår folk detta tror ni?... Hur har ni gjort?
Vi kommer också skriva i inbjudan att det är ett barnfritt bröllop. Jag tänkte mig först ett totalt barnfritt bröllop där gränsen går vid typ 16 år. Det som nu har blivit ett problem (?) är att 6 (!) av våra vänner väntar barn i vinter/vår. Det blir jättesvårt för dem att lämna bort dem (antar jag, har inga barn själv så jag vet inte hur det är med ammande barn...?) samtidigt som det kan bli ett väldigt liv om alla 6 skriker hela kvällen. Jag skulle tycka det var tråkigt om alla dessa var tvungna att tacka nej... men jag vet inte hur jag ska göra riktigt. Känns bara som om att det är viktigt att vara konsekvent och bestämma sig innan inbjudningarna går ut, samt att vara tydlig med vad man önskar.
Sen kommer det säkert bli sura miner hos en del föräldrar som inte tycker att vårt beslut med barnfritt är okey, men som sagt: Det är vårt beslut, vår fest och vi bestämmer. Ingen har rätt att bli sur, som Daniiel så klokt sa så är det ömsesidig respekt som gäller
Vi valde också att ha barnfritt, men satte ett undantag för ammande spädbarn eftersom vi också hade babyboom bara veckorna innan vårt bröllop. Det gick superbra, inte en enda sur min, tvärtom många som tyckte det var skönt med vuxenfest. 1 enda liten 2-veckorsbebis dök upp, alla andra valde att skaffa barnvakt trots ammande. Tror man måste känna av sin egen bekantskapskrets och hur man tror de kommer reagera...
Det är INTE oartigt att inte bjuda med barn på bröllop. Däremot tycker jag att man bör låta folk ta med sig sina ammande spädbarn. Riktigt små barn (typ under ett halvår) stör oftast inte: de ärer och sover. Många som helammar kan inte lämna sina barn hemma, så därför brukar de flesta inbjudare tillåta spädisar. Vi bjöd inga barn, eller ja, vi hade en 17-åring på bröllopet. Vi skrev såhär i inbjudan: "tyvärr kan vi inte ta emot våra vänners barn,undantaget spädbarn som måste få följa med mamma." De flesta av våra gäster var helt okej med att ordna barnvakt. Det var bara ett par som ringde och tjatade om att få ta med sin jättevilda tvååring. Vi höll fast vid vår linje: inga barn, och motiverade detta med att om ett barn "måste få" komma, så måste vi tillåta de 20 andra barnen också, och vi ville faktiskt inte ha barnkalas då vi inte har några egna barn.
Skriver från mobilen, så det blev inga radbyten i mitt inlägg :/
Vi bjuder inte heller barn. Dels kommer inte de ha kul, dels kommer det vara störande för både föräldrar och oss att ha barn där.
Det här är vår dag. Då bestämmer vi. Kan man inte lämna bort barn så får man väl stanna hemma. Dock har vi fest som börjar 19.00 just för den sakens skull, att det inte ska bli alltför svårt att skaffa barnvakt.
På vigseln ska bara de närmsta vara med och då vill vi inte ha barn där heller, förutom en tio-åring som är viktig för oss.
Jag har inte ens tänkt tanken att folk kan ta illa upp för att vi exkluderar barn, men herregud, att visa den respekten och acceptera det kan väl inte vara så svårt?!
Självklart är ammande bebisar välkomna dock.
vi tänker ha barnfritt, i alla fall på festen, under vigseln får dom vara med (mest troligt är de flesta, om inga fler barn kommer innan dess, så pass gamla att dom förstår att man ska vara tyst :P) men under festen vill vi slippa spring och rastlösa barn och tjafs.. och det är nog inte så jäkla roligt för barnen att sitta vid en middagi x antal timmar och lyssna på när (onyktra) vuxna snackar politik/hantverk/mat/ whatever eller berättar vuxenskämt. så både för deras och vår skull ska vi ha barnfritt under middagen och festen.
De enda barn som kommer att få komma på vårat bröllop är våra syskonbarn som kommer att vara 7 och 8 år då och som förhoppningsvis kan sitta still och vara tysta under vigseln.Våra vänner har sammanlagt 11 ungar från åldern 1-7 och bjuder vi alla dem så blir det barnkalas,och det vill vi inte på vår stora dag
Klart att man kan skriva så. Vi tyckte att det var självklart att bjuda barn så ett barnfritt bröllop från vår sida kom inte ens på tal...
Oj, wow. Jag har aldrig upplevt att barn stör så som vissa här verkar tycka. Inte på bröllop, inte på begravningar eller andra större tillställningar.