• Whirlie

Möhippa med små barn

Hej!

Kan man planera en möhippa så att den blivande bruden behöver ta med sin 6-månaders barn under dagen? Eller kommer det förta glädjen och stjäla för mycket uppmärksamhet så bruden inte hinner njuta av sin dag?

Den blivande bruden är måttlig i sin alkoholkonsumtion och dricker varken vin eller öl. Ibland kan hon ta en cider eller dricka drinkar. Dagen planeras innehålla en aktivitet där det går att ta med sig barn i bilbarnstol, följt av ett par timmars spa på en hyrd spaavdelning. Avslutningsvis middag på en mysig restaurang.

Bakgrunden till frågan är att vi bara har två helger att välja mellan, och den ena helgen krockar med svensexan.

Ni som har barn, vad skulle ni ha tyckt om att blivit kidnappad med bebis i den åldern? Har inga egna barn så jag kan inte riktigt föreställa mig.

Hoppas på många åsikter!

• Svar på tråden Möhippa med små barn
  • Ekorren

Det är klart att det går, men man får anpassa sig lite. För det första, ammar hon? Isåfall är det mer eller mindre ett måste att barnet är med, även om ni tar helgen då mannen är hemma (det går ju att lösa med pump och flaska, men det beror ju på vad paret vill). Ammar hon ska man inte dricka alkohol, och då tycker jag det kan vara schysst av er andra att inte dricka heller. Möjligen något glas vin eller liknande till middagen. Är det meningen att bruden ska få någon spa-behandling? Känner ni barnet så väl att det känner sig tryggt och kan vara hos er under den tiden? Annars kanske ni ska bjuda med tex mormor som kan vara barnvakt under tiden bruden är upptagen, iofs bra att ha med en barnvakt hela dagen så kan bruden slappna av lite mer. Jag personligen skulle nog inte ha uppskattat att bli "överraskningskidnappad" med ett sånt litet barn, utan hade velat kunna förbereda lite, typ hur många blöjor måste med. Ni kanske kan ge bruden en förvarning utan att berätta exakt allt, säg vilken dag och mellan vilka tider ni tänker vara borta tex.

• Allis

Jag hade velat veta saker i GOD TID med nödvändigtvis inte detaljer. Kanske något i stil med "vi har bokat in några vansinnigt mysiga och bebisvänliga timmar med dig då och då".Ni behöver ha hyfsad koll på bebisens dygnsrytm och planera med a- och b alternativ. Även om tremånadersbebisen sover låt säga två timmar mellan vissa klockslag är det inte säkert att sexmånadersbebisen gör det. Sen tror jag i allmänhet att ju mindre kånkande desto bättre. Alltså inte en sportgrej, en spagrej och en middag för då är man som relativt nybliven mamma slut som artist inom kort. Spa och middag på samma ställe? Och rimliga spa-aktiviteter, ingen förälder i världen kan koppla av under längre tid om man hör sitt barn börja vråla utanför.Alltså hellre fotmassage där man skulle kunna ha bebis i knä än 1,5 h uuuuuuuuunderbar helkroppsmassage där man hela tiden undrar om ens barn har vaknat än eller inte.  Alltså hellre kortare och fokuserat än hela dagen och flängande. 

• Red Lion
    Ekorren skrev 2013-11-14 14:01:52 följande:
    Det är klart att det går, men man får anpassa sig lite. För det första, ammar hon? Isåfall är det mer eller mindre ett måste att barnet är med, även om ni tar helgen då mannen är hemma (det går ju att lösa med pump och flaska, men det beror ju på vad paret vill). Ammar hon ska man inte dricka alkohol, och då tycker jag det kan vara schysst av er andra att inte dricka heller. Möjligen något glas vin eller liknande till middagen. Är det meningen att bruden ska få någon spa-behandling? Känner ni barnet så väl att det känner sig tryggt och kan vara hos er under den tiden? Annars kanske ni ska bjuda med tex mormor som kan vara barnvakt under tiden bruden är upptagen, iofs bra att ha med en barnvakt hela dagen så kan bruden slappna av lite mer. Jag personligen skulle nog inte ha uppskattat att bli "överraskningskidnappad" med ett sånt litet barn, utan hade velat kunna förbereda lite, typ hur många blöjor måste med. Ni kanske kan ge bruden en förvarning utan att berätta exakt allt, säg vilken dag och mellan vilka tider ni tänker vara borta tex.
    Bara en liten grej, man kan visst dricka alkohol om man ammar, det är så liten del som går ut i bröstmjölken att de tinte är farligt. Däremot ska man inte hantera barnet om man är påverkad, om det är så du menar? Men man akn alltså pumpa och / eller amma efteråt.
  • Aniara4

Det går inte att säga generellt, tror jag. Jag har varit på en möhippa där bruden hade en bäbis i den åldern, och där funkade det att pappan dök upp (i samband med kidnappningen) och tog barnet efter en sista amning. Vet faktiskt inte vad barnet fick resten av dagen, men antingen hade de urpumpad och sparad mjölk eller så fick hen väl något annat. Det gick bra i alla fall.

Men ett annat barn kanske är känsligare och kinkigare med maten, kanske helammar och det är lite skört med amningen eller vad som helst.

Så fråga i första hand pappan vad han tror skulle funka, om han har bra koll, för att inte förstöra överraskningen. Han kanske kan vara i närheten och komma förbi när det är dags för amning? För alla andra föräldrauppgifter utgår jag från att de är två som kan utföra...

• FruPuff

Jag hade inte heller velat ha med min bebis på min möhippa. Men har vänner som nog absolut hade velat det, då det är nog väldigt individuellt alla mammor är ju olika. Om bebisen 6 månaders så har man ju börjat med gröt och vanlig mat med, och pumpar man ur borde nån kunna passa barnet iaf framåt em/kvällen? Det finns ingen släkting till barnet/bruden ni kan fråga, typ en mormor eller så som kan komma och hämta barnet?

• amerika
    FruPuff skrev 2013-11-15 11:12:44 följande:

Jag hade inte heller velat ha med min bebis på min möhippa. Men har vänner som nog absolut hade velat det, då det är nog väldigt individuellt alla mammor är ju olika. Om bebisen 6 månaders så har man ju börjat med gröt och vanlig mat med, och pumpar man ur borde nån kunna passa barnet iaf framåt em/kvällen? Det finns ingen släkting till barnet/bruden ni kan fråga, typ en mormor eller så som kan komma och hämta barnet?

Jag var inne på samma tanke: att barnet förmodligen inte (jag vet, jag vet, det finns undantag!!) helammas längre.

Pappan kanske kan göra en insats, han känns ju liksom ganska inblandad i både barn och bröllop? Flört
    24 maj 2014
  • daniiel

Mitt tips är också att kolla med pappan. Han kan ju ha lite bättre koll på hur mamman och den blivande bruden vill ha det. Hon kanske ser framemot att få en dag med barnledigt, eller så vill hon verkligen ha med bebisen.

Oavsett hur ni väljer att göra, så måste ju pappan vara väl införstådd med saken, så att han antingen är helt med på noterna att ta barnet en dag eller så att han kanske kan packa en väska i smyg med allt som barnet kan tänkas behöva under en dag.

Och nej, även jag har svårt att tro att en 6-månaders helammas fortfarande. Då äter dom väl både gröt och smakportioner? Delammas är ju inte otroligt, men många brukar ju kunna lösa det.

• Whirlie

Tack för alla bra tankar och synpunkter.

Jag vill förtydliga lite. Vår förstahandstanke är att pappan ska passa barnet under möhippan, och om det behövs komma för en "amningspaus".

Men, som det ser ut just nu är kan mest personer samma helg som svensexan. Så antingen är det en halvfull skara som har möhippa en dag som pappan kan passa barnet, eller så blir det nästan fulltaligt samma dag som svensexan.

Jag tror mormor skulle kunna ställa upp och passa barnet, men jag tror inte hon har haft hand om bebisen helt på egen hand tidigare. Jag är osäker på hur trygg den lilla är med mormor, men det kan kanske kollas upp (med mormor).

Av förklarliga skäl kan vi med andra ord inte stämma av med pappan heller. Eftersom han inte ska veta att det blir svensexa. Den bästa "cover-up" för svensexan är väl också att han tror att han ska hålla ställningarna med bebisen hela dagen (för att han är tillfrågad att hjälpa till att kidnappa henne för möhippan), och samma sak för henne.

• Whirlie

Just ja, eftersom många svarat i tråden som har egna barn. Hur länge tycker ni att det är lagom att ha möhippan om bebisen inte är med? Hur länke är det lämpligt att mamman är ifrån barnet? Jag vill såklart att min kompis ska få en bra upplevelse och ett mysigt minne. Men jag vill inte att hon ska känna sig stressad över att vara borta från barnet.

• Ekorren

Alkohol och så små barn tycker inte jag (jag alltså, andra gör som de vill) passar tillsammans, även om man får dricka 1-2 glas vin 1-2 ggr per vecka enligt de nya rekomendationerna. Men av egen erfarenhet, efter att varit helt alkoholfri i 1,5 år, så blir iaf jag salongsberusad av bara ett glas vin och då bör man inte vara den som har huvudansvaret för ett barn just då. Och angående amning, enligt livsmedelsverket så ska man uteslutande amma (eller ge ersättning) till 6 månader och därefter börja med smakportioner. Sedan gör ju alla som de vill och en del börjar redan vid 4 månader med smakportioner och då kanske de redan äter en portion vid 6 månader. Men som många sagt, hör med pappan han bör veta hur ni löser det smartast.

• daniiel
    Whirlie skrev 2013-11-15 15:27:05 följande:
    Just ja, eftersom många svarat i tråden som har egna barn. Hur länge tycker ni att det är lagom att ha möhippan om bebisen inte är med? Hur länke är det lämpligt att mamman är ifrån barnet? Jag vill såklart att min kompis ska få en bra upplevelse och ett mysigt minne. Men jag vill inte att hon ska känna sig stressad över att vara borta från barnet.
    Det är så otroligt olika från person till person. Vi hade barnvakt över natten och var ut med våra vänner första gången när vår dotter var ca 3 månader. Något som många andra fasas över, "hur kan ni?!", för det finns också dom som aldrig haft barnvakt öht när barnet är 1år. Och allt däremellan.

Jag tror också det beror på hur bekväm mamman är med vem som är barnvakt. Är det pappan, så kanske hon skulle känna sig okej med att vara borta hela dagen och kvällen, ifall det är praktiskt möjligt, medan om det är tex mormor, så kanske hon hellre bara är borta ett par timmar på aftonen/mot kvällen.

Svårt det där..
  • Whirlie

Jag ska kanske svara angående alkohol också.

För mig är inte möhippa = alkohol. Jag har varit på helt alkoholfria möhippor, jag har varit på möhippor där vi druckit något glas champagne i bubbelpoolen och jag har varit på möhippor där det har druckits vin till lunch, shottats under dagen och druckits vin och drinkar till middagen och på kvällen. Helt beroende på bruden. I detta fallet ville jag lyfta fram att bruden nog inte tycker att möhippa = alkohol då hon inte dricker alkohol så ofta till vardags heller. Så ur det perspektivet ser jag det inte som olämpligt att ta med barnet. Utan det var mer ur perspektivet "förstör det njutningen för mamman att ha med sig barnet".

• 2014maj
    Whirlie skrev 2013-11-15 16:09:38 följande:
    Jag måste bara säga till dig Whirlie att du verkar vara en underbar kompis!! Vad ni än väljer att göra och hur dagen än blir så tycker jag att det är härligt att läsa hur du försöker göra de bästa för både bruden och bebisen.

Däremot så är de svårt att hjälpa dig, alla mammor och barn är ju olika. Jag helammade min dotter till hon var 6 mån, och nu när hon är 10 mån har jag fortfarande aldrig lämnat bort henne nån längre stund. Men på sin möhippa hade iaf jag velat koncentrera mig på mina vänner och vad de hade hittat på. Jag hade försökt hitta nån som kan passa barnet, nån som mamman känner sig trygg med, vet du om de har haft barnvakt nångång ännu?

Om nu inte sambon kan så hör efter med ex mormor/farmor eller liknande om de kan ställa upp. Bruden kan ju då få välja på möhippan om hon vill att barnet ska vara kvar med er men under uppsikt av nån annan  eller om det är okej att de lämnar.
    Har ni otur så har barnet en dålig dag och då är de ju skönt om nån kan förvinna iväg med barnvagnen ( även bara en kort stund) så att ni iaf kan äta i lugn och ro.
  • litetmenbra

Jag hade inte upskattat att var utan mitt barn en hel dag när de var 6månader. Hade det varit någon annan än pappan som tog hand om barnet hade jag förmodligen tappat fokus och velat tilbaka till barnet efter 2-4timmar (om barnet var hos pappan skulle jag kanske kunna stå ut ett par timmar till).

I min värld hade det varit idealiskt om det gick att lösa så att barnet kunna vara med större delen av dagen men bli upphämtad av någon välbekant barnvakt till middgagen. För att få äta utan en bebis på armen är ganska skönt.

Alla är dock olika och jag hör till dem som inte gärna lämnar bort mina barn.

Hur är paret tänkt att göra på bröllopet? Därifrån kan du ju få lite tips på vilka de ev känner sig trygga med som barnvakt samt hur mycket de kan tänkas vilja vara ifrån sitt barn. 

• xMariax
    daniiel skrev 2013-11-15 16:06:13 följande:
    Det är så otroligt olika från person till person. Vi hade barnvakt över natten och var ut med våra vänner första gången när vår dotter var ca 3 månader. Något som många andra fasas över, "hur kan ni?!", för det finns också dom som aldrig haft barnvakt öht när barnet är 1år. Och allt däremellan.

Jag tror också det beror på hur bekväm mamman är med vem som är barnvakt. Är det pappan, så kanske hon skulle känna sig okej med att vara borta hela dagen och kvällen, ifall det är praktiskt möjligt, medan om det är tex mormor, så kanske hon hellre bara är borta ett par timmar på aftonen/mot kvällen.

Svårt det där..
  • Principisessan

kolla med pappan. rent spontant så känns inte ett par timmar spa kul för ett litet barn, de tröttnar väldigt fort. 

Svar på tråden Möhippa med små barn