ellysmom skrev 2013-11-28 09:10:18 följande:
Ang handeln med stenar i USA så vet jag i alla fall så pass mycket att många där inte sätter sig in i ertifikat, färg etc etc. Man går mest på storlek och slipning. Jag är fd USA bo i många år och bor fortfarande stundtals där. Mina vänner har ju dock inte handlat på nätet utan i affär.
Hur vet ni att GOG är respekterat? Vem säger det? Jag säger inte att ni har fel men det kan vara väldigt lätt att bli lurad oxå.
En vänninna som köpte sin ring från James Allen tappade sin 1.2ct sten under en kryssningi caribien... Jag skulle nog aldrig våga, även om jag oxå ser att de verkar ha fina stenar, köpa online.
En kund till min guldsmed fick hem en annan sten än den hon beställt! Det uppdagades då hon fick den värderad här hemma och det vart ju bara en massa strul innan bröllopet.
Att de sedan säljer mycet mer stenar är ju inte så konstigt med tanke på marknaden de arbetar i. Däremot är Antwerpen ganska (lite ironi här) känt för diamanter men visst, ska kolla certifikatet och höra mig för mer vad andra säger. Jag tycker ju själv att stenen ser lite väl varm ut men eftersom jag håller den brevid stenar som är av högsta graden så är det ju itne konstigt. Min undran var mest en fundering om ANDRA komemr se skillnaden eller o det bara är min egen vetskap som spökar.
jaja, jag gräver vidare. Uppenbarligen ett hett ämne.
Och jo Zero, stundtals låter du lite "veta-bäst" aktig och nedlåtande över mina "småstenar" etc.
Men det är ok!
När du skirver GOG anatr jag att du menar GIA och det är ju det erkänt mest trovärdiga certifikatet! Vad jag vet- och då har jag pratat med i alla fall 4 riktigt bra guldsmeder som är bra å diamanter- så är GIA certifikat no 1 och det certifikatet är ju exakt lika både i USA och här. Så då spelar det ju ingen roll om du köper här eller där. Jag skulle aldrig väla något annat en GIA, eller, jo, eventuellt AGS.
Sedan att gemene man i USA inte har koll på sina diamanter betyder ju inte att amerikanske webbsidor inte har koll. Det är ju inte riktigt samma sak. Amerikaner väljer väl stor storlek framförallt, och för att ha råd med det kanske man väljer att gå ner lägre i annat.
Jag valde att köpa en lös diamant från James Allen efter lång tids jakt och eftersökningar. Jag var intresserad av en cushion också, men då det är svårt att veta hur mycket de glittrar då man inte får så bra informaton om slipningen valde jag bort den modellen. Istället valde jag en round elller brilliant som är lättare att bedömma. Jag kan inget när det kommer till att titta på en sten och bedömma den, men jag kan jäkligt mycket när det kommer till siffrar och bokstäver och litar mer på det än på mina egna ögon.
James Allen gav ett otroligt kunningt och trovärdigt intyg, jag velade massor men fick prata med två olika gemmologer och diskussionen pågick under flera dagar, under tiden höll de 4 diamanter åt mig. De kändes så mycket mer ärliga och kunniga än alla de svenska guldsmeder jag pratat med. Nu ska en av de bästa i Göteborg göra min ring, och han har bara lovordat diamanten jag köpt!
Att totalt döma ut alla som handlar på och alla webbutiker är nog inte korrekt. Med tanke på hur fruktansvärt många diamanter och ringar JA handlar med så är det väl klart att något kan bli fel ibland, ingen är fullkomlig och alla begår misstag. Men jag tror inte att de lurar med flit då sådant sprider sig ruskigt fort när det gäller näthandlar.
Tillbaka till diamanter och färg, min diamant är H, mest för att jag inte gillar när de ser för blå ut då det är min värsta färg. Men det betyder ju inte att min diamant ser gul ut, lägger man den mt vt bakgrund så ser den väldigt vit ut! Så jag skulle inte vara rädd för att ta H. Nu hade inte vi budget till en så stor sten som du ska ha, så där kan det iof synas skillnad på färgen kanske, men det är mer än jag vet.