• ellysmom

Någon som har kuddslipad diamant som vill visa?

Hej!

Min juvelerare har tagit hem lite kuddslipade stenar som jag ska titta på i veckan och jag tänkte se om någon här kanske har denna slipningen på sin enstensring och vill visa?
    Jag har sagt att jag vill ha en sten med typ 1,14 i L/B förhållande eftersom jag gillar lite mer rektangulär form. Vore jättekul att se era ringar!
    Säg såklart oxå hur stor sten ni har, hur många carat etc. Gärna även ringstorlek.
    Jag ska ha en sten på 1ct eller större så dessa storlekar vore kanske roligast att se. Någon? 

• Svar på tråden Någon som har kuddslipad diamant som vill visa?
  • jools

Ja, min sten är på en halv carat, måtten är 4.9X5.02 mm så ungefär en halv cm i omkrets.
    Min förlovningsring är en schalins passion halvallians. Den är 2.5 mm bred och guldsmeden kommer bygga ringen från en likadan skena.
    Enligt guldsmeden så syns stenen mer om den får lysa ensam men jag gillar sidostenar. Men jag tvekar mycket kan jag säga. Men jag måste bestämma mig till nästa vecka!
    Jag vet att jag vill ha en nätt fattning, jag tycker inte om Schalins fattning som jag tycker är för grov. Guldsmeden tycker att jag ska ha en nätt 4-klo, men jag har varit inne på 6-klo. Men där litar jag nog på honom!

Din sten är ju ännu större, så den kommer vara assnygg! Jag älskar diamanter på runt en halv cm, de är så vackra!

• Mathildatiger
    jools skrev 2013-12-03 10:51:11 följande:
    Ja, min sten är på en halv carat, måtten är 4.9X5.02 mm så ungefär en halv cm i omkrets.
    Min förlovningsring är en schalins passion halvallians. Den är 2.5 mm bred och guldsmeden kommer bygga ringen från en likadan skena.
    Enligt guldsmeden så syns stenen mer om den får lysa ensam men jag gillar sidostenar. Men jag tvekar mycket kan jag säga. Men jag måste bestämma mig till nästa vecka!
    Jag vet att jag vill ha en nätt fattning, jag tycker inte om Schalins fattning som jag tycker är för grov. Guldsmeden tycker att jag ska ha en nätt 4-klo, men jag har varit inne på 6-klo. Men där litar jag nog på honom!

Din sten är ju ännu större, så den kommer vara assnygg! Jag älskar diamanter på runt en halv cm, de är så vackra!
    Om du tar utan stenar och du ångrar dig går det kanske att fälla in i efterhand. Du kan ju fråga guldsmeden om vad det i så fall skulle kosta.

Hur gör ni som har en alliansring till en enstensring, är det glipa mellan ringarna eller går det att få fattningen så nätt på enstensringen att ringarna kan ligga platt mot varandra?
  • majblomma

Utan sidostenar framhävs diamanten nog mer. Men det är också fint med sidostenar. Det blir säkert supervackert oavsett.

Jag har en smal skena utan sidostenar. Min guldsmed sa att diamanten kunde fattas i fyra eller sex klor, jag valde sex. Här är en bild jag tog på morgonen, så den badar i varmt soluppgångsljus

[URL=s1302.photobucket.com/user/majblomma/media/ringen4_zps1f099865.jpg.html][IMG]i1302.photobucket.com/albums/ag124/majblomma/ringen4_zps1f099865.jpg[/IMG][/URL]

• ellysmom
    Mathildatiger skrev 2013-12-03 11:36:43 följande:
    Om du tar utan stenar och du ångrar dig går det kanske att fälla in i efterhand. Du kan ju fråga guldsmeden om vad det i så fall skulle kosta.

Hur gör ni som har en alliansring till en enstensring, är det glipa mellan ringarna eller går det att få fattningen så nätt på enstensringen att ringarna kan ligga platt mot varandra?
    Min alliansring är 4mm och min skena till vigselringen (enstensringen) kommer vara 2,5 och rund istället för kantig som alliansen. Jag tycker det blir snyggt med de två olika och har en bild på hur det kan se ut i min priofil tror jag. Där ligger de inte kloss an dock men det kommer mina göra som ju tillverkas av samma guildsmed som gjorde förlovningsringen. Spännande att se.
    De sa att ändrar jag mig så kan man alltid ändra efteråt. Skenan alltså. Vet itne vad det kostar men tippar på ett par tusen kanske? Fattningen behöver inte ändras i alla fall.
    jools skrev 2013-12-03 10:51:11 följande:

Måste kolla mer på fattningar inser jag. En del är ju riktigt grova men samtidigt kanske jag inte ska ha en för nätt helleriom att stenen är lite stor sådär? 
    Usch, sitter och bokar in brudpar för plåtningar och inser att jag inte ens bokat fotograf till OSS! HAHA! Paniik!

• majblomma

Nej den är kuddslipad men inte så utpräglad. Den är lätt fyrkantig med rundade, mjuka hörn och sexklofattningen gör att den ser rundare ut än vad den egentligen är. Den är graderad som kuddslipad iaf.

• zero

Jättefin ring till din OMC majblomma! 

• ellysmom
    zero skrev 2013-12-03 20:18:54 följande:
    Jättefin ring till din OMC majblomma! 
    Ska man fatta vad OMC är eller vill du att vi frågar?
Svar på tråden Någon som har kuddslipad diamant som vill visa?