• ellysmom

Någon som har kuddslipad diamant som vill visa?

Hej!

Min juvelerare har tagit hem lite kuddslipade stenar som jag ska titta på i veckan och jag tänkte se om någon här kanske har denna slipningen på sin enstensring och vill visa?
    Jag har sagt att jag vill ha en sten med typ 1,14 i L/B förhållande eftersom jag gillar lite mer rektangulär form. Vore jättekul att se era ringar!
    Säg såklart oxå hur stor sten ni har, hur många carat etc. Gärna även ringstorlek.
    Jag ska ha en sten på 1ct eller större så dessa storlekar vore kanske roligast att se. Någon? 

• Svar på tråden Någon som har kuddslipad diamant som vill visa?
  • ellysmom
    zero skrev 2013-12-06 17:17:40 följande:
    Fast det stämmer inte. Vs2 inneslutningar kan sitta både i sidan och mitt i bordet medans alla :1or kan sitta mitt i bordet eller ute i kanten. Dvs samma grej, olika storlek och omfattning gällande inneslutningar.
    Min guldsmed har pratat om svart och vita inneslutningar. Han menar att så länge de är vita så är det mycket svårare att se utan lupp.
    Jag undrar dock om det är dem man ser på tex JAs sida? En del stenar har ju "en massa svart" i sig jämfört med de andra som är mycket ljusare, vitare etc? Vad ska man tro?
    Det är detta som gör mig så tveksam till att köpa online. Jag vill inte bli lurad liksom. 
  • zero

Ellysmom: Generellt så har du  givetvis rätt att i stenarna på de flesta ställen är extremt förstorade.
    men gällande vissa typer av inneslutningar så går det att se med blotta ögat även i en vs-sten. Så om du känner dig osäker, så extrakolla.

Jag kollade runt på lite olika ställen här och var i landet. priset jag fick för solitär ringar på 2mm var allt från 4500kr till 7500kr inklusive fattning av sten. (Jag vet att du ska ha en bredare ring dock).

Skönt att du har en ny dator iaf :) 

• elijongbg

Eftersom det är den faktiska stenen du får se på JA, så får du gå på vilken du tycker ser bäst ut:)  Stämmer helt med vad man får! Man får även med en liten lupp så man kan sitta och titta när man får hem den! Hittar absolut noll på min!

• ellysmom
    elijongbg skrev 2013-12-06 17:21:23 följande:
    2-4000 + material. Beror ju lite på hur många klor etc.
    har du en guldsmed i Gbg? Jag gör min hos Nordstans Guld.
  • ellysmom
    zero skrev 2013-12-06 17:23:58 följande:
    Ellysmom: Generellt så har du  givetvis rätt att i stenarna på de flesta ställen är extremt förstorade.
    men gällande vissa typer av inneslutningar så går det att se med blotta ögat även i en vs-sten. Så om du känner dig osäker, så extrakolla.

Jag kollade runt på lite olika ställen här och var i landet. priset jag fick för solitär ringar på 2mm var allt från 4500kr till 7500kr inklusive fattning av sten. (Jag vet att du ska ha en bredare ring dock).

ok! Men hur kan jag kolla det innan jag köper då? De skickar ju då hit den och s åfår jag väl dubbelkolla den innan den fattas in eller hur ska jag göra?

• ellysmom
    zero skrev 2013-12-06 17:23:58 följande:

Eller hur! Nu ska jag bara vänta på att den blir klar oxå. Men sen kommer är spruta kreativitet! Tjoho för nya datorer! Denna ska hivas från balkongen!
  • zero
    ellysmom skrev 2013-12-06 17:21:08 följande:
    Min guldsmed har pratat om svart och vita inneslutningar. Han menar att så länge de är vita så är det mycket svårare att se utan lupp.
    Jag undrar dock om det är dem man ser på tex JAs sida? En del stenar har ju "en massa svart" i sig jämfört med de andra som är mycket ljusare, vitare etc? Vad ska man tro?
    Det är detta som gör mig så tveksam till att köpa online. Jag vill inte bli lurad liksom. 
    Jag förstår dig precis! Och din guldsmed har helt rätt i det.

Undvik svarta prickar (black crystal) som sitter mitt i bordet på stenen och ska jag vara helt ärlig så är jag extremt kräsen gällande inneslutningar och var de sitter. Undvik också "feathers" som sitter för nära rondisten men det gäller ju främst om du går ner i klarhet.

Känner du dig osäker och hittar en sten från JA eller någon annan försäljare så kontakta dem och säg att du är intresserad av stenen och att du vill ha den "eye clean" sen definiera vad eye clean är för dig. Tex att du inte vill se inneslutningen med blotta ögat i någon som helst vinkel oavsett hur nära du har stenen.

Om du vill ha något extra tips angående en sten (härifrån tex eller från pricescope eller dylikt) så fråga också om en "aset" bild.
    (jag vet dock att James allen har haft liiite mycket problem med deras asetbilder.) 
  • elijongbg

Japp det var det ungerfärliga priset jag fick på Nordstans guld när jag värderade min sten. Min kompis är guldsmed så hon gör den för i princip bara materialkostnad;)

• ellysmom
    elijongbg skrev 2013-12-06 17:30:38 följande:
    Japp det var det ungerfärliga priset jag fick på Nordstans guld när jag värderade min sten. Min kompis är guldsmed så hon gör den för i princip bara materialkostnad;)
    ok! Va bra! När var detta och var det Christian som hjälpte dig? Litar bara på honom och Erika.
    Värderade han din sten oxå? Sa han om det var ok med honom? 
Svar på tråden Någon som har kuddslipad diamant som vill visa?