• ellysmom

Någon som har kuddslipad diamant som vill visa?

Hej!

Min juvelerare har tagit hem lite kuddslipade stenar som jag ska titta på i veckan och jag tänkte se om någon här kanske har denna slipningen på sin enstensring och vill visa?
    Jag har sagt att jag vill ha en sten med typ 1,14 i L/B förhållande eftersom jag gillar lite mer rektangulär form. Vore jättekul att se era ringar!
    Säg såklart oxå hur stor sten ni har, hur många carat etc. Gärna även ringstorlek.
    Jag ska ha en sten på 1ct eller större så dessa storlekar vore kanske roligast att se. Någon? 

• Svar på tråden Någon som har kuddslipad diamant som vill visa?
  • ellysmom

Usch, så himla putt.
    Min jobbdator har harvererat och går inte att reparera. (eller iaf helt onödigt eftersom den ändå är typ 5 år och behöver uppdateras...) Så, jag måste typ köpa en ny dator nu (iaf om inte alla bröllopsbilder ska ta hundra år att redigera vilket kunderna knappast lär gilla) och då känns det ju kanske inte så smart att lägga 50 papp på en ring.
    Så, nu behöver jag lite input från nån som tror sig ha en bra idé.

Hittade denna ringen hos min guldsmed. vad är det för slipning tro? Tänkte fråga om man kan byta den till en kuddslipad halvcaratare eller så? min förlovningsring är ju en halvallians med 13 princesser, 4mm bred. Finns bild i min profil och i trådens början. (hittar dne inte nu)
    Tror ni det kan bli fint ihop eller bara se mesigt ut?
    Tänkte att jag uppgraderar solitären till 10 årsjubiléet eller så.

• elijongbg

Älskar att titta på diamanter, så känner för att hoppa in här! För att du ska få så mycket som möjligt för pengarna, köp från USA. Har själv köpt från denna sida och är supernöjd! Fått min sten värderad i Sverige och bara fått hyllningar. Samma sten hade kostat det dubbla i Sverige! Anledningen till att jag valde denna sida är att man får se de faktiska stenarna på bild, på så vis vet man vad man får.

Så mitt tips: köp diamanten från USA och gör ringen hemma i Sverige!

Ett par länkar till stenar som du kan få inom 30-35000 som slutpris för färdigtillverkad ring i Sverige:

www.jamesallen.com/loose-diamonds/cushion-cut/0.71-carat-h-color-vvs1-clarity-sku-121002
    22000 inkl. moms

www.jamesallen.com/loose-diamonds/cushion-cut/0.53-carat-e-color-vs1-clarity-sku-155127
    14000 inkl. moms

Tog även med en princess då jag själv tycker att det är ursnyggt! Framförallt blir det snyggt till din förlovningsring;)

www.jamesallen.com/loose-diamonds/princess-cut/0.73-carat-g-color-vvs1-clarity-sku-237691
    22000 inkl. moms

Våga beställa från USA!

• majblomma
    ellysmom skrev 2013-12-05 09:56:16 följande:
    Usch, så himla putt.
    Min jobbdator har harvererat och går inte att reparera. (eller iaf helt onödigt eftersom den ändå är typ 5 år och behöver uppdateras...) Så, jag måste typ köpa en ny dator nu (iaf om inte alla bröllopsbilder ska ta hundra år att redigera vilket kunderna knappast lär gilla) och då känns det ju kanske inte så smart att lägga 50 papp på en ring.
    Så, nu behöver jag lite input från nån som tror sig ha en bra idé.

Hittade denna ringen hos min guldsmed. vad är det för slipning tro? Tänkte fråga om man kan byta den till en kuddslipad halvcaratare eller så? min förlovningsring är ju en halvallians med 13 princesser, 4mm bred. Finns bild i min profil och i trådens början. (hittar dne inte nu)
    Tror ni det kan bli fint ihop eller bara se mesigt ut?
    Tänkte att jag uppgraderar solitären till 10 årsjubiléet eller så.

Nej, vad tråkigt med din dator!

Stenen på bilden ser ut att vara briljantslipad. En sådan (eller liknande ring) borde inte vara svårt att göra och du borde kunna finna en guldsmed som kan göra den för ett bra pris.

Om jag var du skulle jag gå ner något i färg och klarhet (t.ex H VS2/SI1, men eye clean) och köpa diamanten i USA. Jag skulle gå till detta forum: www.pricescope.com/forum/rockytalky/ Där finns så många kunniga människor som kan hjälpa dig. Skriv vad du är på jakt efter och vad du har för budget. Det är mitt råd. Lycka till!
  • ellysmom
    majblomma skrev 2013-12-06 12:47:06 följande:
    Nej, vad tråkigt med din dator!

Stenen på bilden ser ut att vara briljantslipad. En sådan (eller liknande ring) borde inte vara svårt att göra och du borde kunna finna en guldsmed som kan göra den för ett bra pris.

Om jag var du skulle jag gå ner något i färg och klarhet (t.ex H VS2/SI1, men eye clean) och köpa diamanten i USA. Jag skulle gå till detta forum: www.pricescope.com/forum/rockytalky/ Där finns så många kunniga människor som kan hjälpa dig. Skriv vad du är på jakt efter och vad du har för budget. Det är mitt råd. Lycka till!
    Jag tittar nu på james Allen i alla fall. trots allt jag hört... ZZzzz bla bla bla.

Hittat en sten men undrar nu hur jag vet hur mycket jag kommer få tulla för den?
    Vad tillkommer?

Tacksam för hjälp!!! 
  • zero

Vet inte om du gillar H&A cushions men ja denna är okej, fanns en jag gillade mycket bättre men den var reserverad tyvärr. (jag har inte letat på JA dock) : 
    http://www.briangavindiamonds.com/diamonds/diamond-details/0.535-f-vvs2-cushion-diamond-ags-104067042027#!prettyPhoto[gallery2]/2/
    Ungefär samma pris, bra cut och samma storlek "face upp" men väger mindre.
    Det var den bästa där för liknande storlek och pris.
    Du betalar ingen tull på lösa stenar,dock moms på 25% om jag minns rätt. 

• elijongbg

zero har rätt, ingen tull på lösa stenar och momsen är 25%.

Det verkar vara en helt ok sten du hittat. Skulle själv inte välja VS2 dock. Skulle valja antingen SI1, VS1 eller VVS1. Just för att inneslutningarna sitter ute i kanterna, och om du väljer en 2a så sitter de mitt i stenen. Vet inte om du inte såg det på stenen, men man kunde faktiskt se inneslutningar i mitten av den. Väljer man en 1a så kan man dölja möjliga inneslutningar av klor. Om det känns oviktigt så var det ändå en helt ok sten som sagt.

• zero

Skrev helt galet. det skulle stå: bra cut, liknande storlek (sida till sida (mm) men väger mindre och är mer en kvadrat.
    bordet är mindre på bgd's sten också. Dock är den från JA en sk "crushed ice cushion" något som de flesta inte föredrar pga av olika anledningar.

Svar på tråden Någon som har kuddslipad diamant som vill visa?