• daniiel

Vad heter jag?

Hej. Jag är en liten flicka som hunnit bli en månad gammal nu. Min mamma och pappa trodde att dom hade hittat ett namn till mig, men det passar inte riktigt. Frågan nu är - vad heter jag?

Ja, alla kloka och påhitta människor här på BT.. vad ska lillasyster heta? Alla förslag tas tacksamt emot :)
  • Svar på tråden Vad heter jag?
  • elinochmagnus

Min egen dotter heter Lova och kallas ofta för Lovis. Ett namn som jag självklart älskar. Och din supersöta tjej skulle säkert passa som en liten Lova. 

• vallmoo

Grattis!!! Tyra ser hon ut att heta sötnosen!

• stocke
    marolo skrev 2014-03-12 17:58:29 följande:
    När jag får barn i framtiden är det faktiskt ett av namnen som står längst upp hehe, ett gammalt släktnamn även om släktingen tydligen inte hade varit så snäll under sina levnadsdagar (tror hon levde 1920-50 talet någongång) så tycker jag att det är ett fint namn :)
    Har det inte fått genomslag än är det säkert bara en tidsfråga snart heter säkert vartannat barn Annie, fint är det i alla fall :)
    Jag fick namnet efter min mormors mormor :) så det är ett gammalt släktnamn för mig med :)
  • Aniara4
    daniiel skrev 2014-03-12 19:57:31 följande:

Namnen som maken just nu har på sin kanske-lista är:

Thea
    Svea
    Love
    Gry

Och namnen som jag är lite förtjust i är:

Sigrid
    Vera
    Kajsa
    Lovis
    Saga
    Signe
    My

Men vi är långt ifrån överens :P

Din lista var bättre! ;)

Love tycker jag är ett renodlat pojknamn. Har träffat på nån flicka som hetat varianten Lova,men ser man det i skrift vill man ju uttala det med å-ljud, så... näe.

Kajsa tycker jag också är fint!
  • Allis

Ens förnamn säger fortfarande väldigt mycket om var man kommer från. Där jag växte upp hade vi dubbelnamn eller ett gårdsnamn före förnamnet. Inte under några omständigheter skulle en pojke heta något som slutade med -y eller -ie.

I min sons skola dräller det av fantasifulla namn, ibland på gränsen till lite väl påhittiga. Det är waldorf i ett nötskal :). I kyrkans kör heter barnen Nils, Viktor, Olof, Carl. De barnen bor inte med superekoföräldrar som är veganer och frilansjournalister eller skriver evighetsavhandlingar *s*.

Förnamn ska funka tillsammans med efternamn och vara lika bra på ett litet barn som en vuxen person. Huruvida det passar ihop med syskons namn eller inte tycker jag personligen är helt ointressant. Vi väljer ofta namn från mor- och farföräldrgenerationen läste jag en gång, föräldragenerationen ligger för nära och är ofta förknippad med auktoriteter.

Min pojke skulle ha blivit en Hanna Linn eftersom jag var så bensäker på att det skulle komma en tös haha. Andra fina namn tycker jag är Solvei, Elin, Elsa, Laura, Agnes, Fredrika, Ida, Helen,Adela, Rebecka, Hedvig,  - fast det är mest för att jag förknippar demmed riktigt coola kvinnor som gjort avtryck :).

• daniiel
    Aniara4 skrev 2014-03-12 23:23:15 följande:
    Din lista var bättre! ;)

Love tycker jag är ett renodlat pojknamn. Har träffat på nån flicka som hetat varianten Lova,men ser man det i skrift vill man ju uttala det med å-ljud, så... näe.

Kajsa tycker jag också är fint!
    Haha ja, det enda problemet med två av namnen på min lista, Saga och Kajsa, är att min systers katter heter det, så maken vägrar i sten. Ja, han vägrar egentligen alla andra namnen som jag tycker om också :P

Love var på topp i listan över pojknamn som vi hade och efter maken hört att det funkar ju på en tjej också, så tyckte han att det inte alls var så dumt :)
  • daniiel
    Allis skrev 2014-03-12 23:43:00 följande:

Ens förnamn säger fortfarande väldigt mycket om var man kommer från. Där jag växte upp hade vi dubbelnamn eller ett gårdsnamn före förnamnet. Inte under några omständigheter skulle en pojke heta något som slutade med -y eller -ie.

I min sons skola dräller det av fantasifulla namn, ibland på gränsen till lite väl påhittiga. Det är waldorf i ett nötskal :). I kyrkans kör heter barnen Nils, Viktor, Olof, Carl. De barnen bor inte med superekoföräldrar som är veganer och frilansjournalister eller skriver evighetsavhandlingar *s*.

Förnamn ska funka tillsammans med efternamn och vara lika bra på ett litet barn som en vuxen person. Huruvida det passar ihop med syskons namn eller inte tycker jag personligen är helt ointressant. Vi väljer ofta namn från mor- och farföräldrgenerationen läste jag en gång, föräldragenerationen ligger för nära och är ofta förknippad med auktoriteter.

Min pojke skulle ha blivit en Hanna Linn eftersom jag var så bensäker på att det skulle komma en tös haha. Andra fina namn tycker jag är Solvei, Elin, Elsa, Laura, Agnes, Fredrika, Ida, Helen,Adela, Rebecka, Hedvig,  - fast det är mest för att jag förknippar demmed riktigt coola kvinnor som gjort avtryck :).

Haha ja, om det inte vore för att det ska funka i vuxen ålder också, så skulle lillasyster fått heta Tjorven! Hon är en riktig liten Tjorv :P

Jag har alldeles för lätt att förknippa namn med personer, det räcker med att jag bara vet av någon som heter så, som jag inte är alltför förtjust i, för att namnet genast ska bli.. fult, typ. Och är det någon jag är förtjust i, så tycker jag om namnet, men vill inte att barnet ska få samma namn. Nu tänker jag personer vi har runt om oss då, inte "kändisar" och offentliga personer osv. Knepigt det där..
  • FruW
    daniiel skrev 2014-03-13 04:06:18 följande:
    Haha ja, om det inte vore för att det ska funka i vuxen ålder också, så skulle lillasyster fått heta Tjorven! Hon är en riktig liten Tjorv :P

Jag har alldeles för lätt att förknippa namn med personer, det räcker med att jag bara vet av någon som heter så, som jag inte är alltför förtjust i, för att namnet genast ska bli.. fult, typ. Och är det någon jag är förtjust i, så tycker jag om namnet, men vill inte att barnet ska få samma namn. Nu tänker jag personer vi har runt om oss då, inte "kändisar" och offentliga personer osv. Knepigt det där..
    Hihi, ja Tjorven kan bli lite jobbigt att heta kanske. Men vad sägs om Kerstin eller Stina istället? De känns som lite kavata men ändå lillgamla namn. Svårt med namn! Supersöt tjej har ni i alla fall :)
Svar på tråden Vad heter jag?