• augusti2015

    Stockholmsbrudar 2015

    Här tänkte jag att vi stockholmsbrudar kan tipsa, bolla idéer osv med varandra :)

    Vi gifter oss den 8/8 i Järfälla kyrka och ska ha bröllopsfesten på Barkarby Gård (Lasse-Majas värdshus)

    Hur långt har ni kommit i planeringen?

  • Svar på tråden Stockholmsbrudar 2015
  • augusti2015
    Nightrod skrev 2015-01-21 08:33:54 följande:

    Ja vi hoppas det, vi kall ut och fiska skaldjur och givetvis äta dem, Och de som har barn och vill stanna tänkte vi åka till nordens ark med och titta på djuren osv osv


    Va härligt! :)
    CeciliaPihl skrev 2015-01-21 14:35:15 följande:

    Jag hoppar in här! 

    Vi gifter oss 16 maj hemma hos familjen i Dalarna. Vi bor dock i Bromma.

    Det känns som vi står stilla lite nu i väntan på OK från vigselförättare innan vi skickar inbjudningar men vi har fixat mycket ändå. Lokal, mat, ring, kläder och såklart fotograf. Det är typ viktigast för mig, men så jobbar jag som bröllopsfotograf också. Lite partisk. hehe

    Men nu vill jag skicka inbjudningar och få börja räkna hur många som kommer!


    Gört! :)

    Då har ni inte så jättelångt kvar att längta, känns som om augusti är långt bort just nu ;)

    Förstår att det blir extra viktigt då, visste du direkt vem ni skulle anlita eller har det varit svårt att välja? Har ni något särskilt tema?

    Förstår att du längtar, det blir så verkligt på något sätt när inbjudningarna skickas :D
  • marilynandi
    detondabrostet skrev 2015-01-20 19:44:01 följande:

    Vad roligt! Vi gifter oss 8 augusti och har också bokat Vieille Montagne! Funderade ett tag på Hjorthagskyrkan, men det blev Täby kyrka som är min barndomskyrka. Det blir en bit att åka, men det får lösa sig bäst det vill :) 


    Hur har ni planerat att dekorera lokalen? Och hur många blir ni? Vore jättekul att se lite bilder sen, som förberedelse inför vårt bröllop ;)

    Hur gör ni med att man får tillgång till lokalen så sent på dagen? Vi kommer fixa mat och sådant själv, så det kanske blir ett större problem då. 


    Åh vad kul att ni också har bokat VM! Jo jag ville från början (flera år sen hehe) gifta mig i Bromma kyrka som är min konfirmationskyrka, men vi kände att det var bättre att ha kyrka och lokal innanför tullarna för att inte behöva lägga pengar på transport. Flört Hur ska ni göra, ska ni stå för transport? Ja det går nog bra!

    Vi har precis skickat iväg inbjudan till 85 personer och jag tror vi kommer landa på omkring 70-80 personer vilket känns rätt lagom för lokalen. Hur många är ni? Vi gillade hur några hade dekorerat med lakan (du vet bilden som finns på deras hemsida), men jag vet inte om det blir så nu. Jag blev också lite orolig över att man inte får tillgång förrän kl 13, vilket innebär att vi får anlita några som får dekorera åt oss. För vigseln är kl 15 så det blir lite tight annars. Antagligen kommer vår serveringspersonal få dekorera, men jag ska försöka ge jättetydliga instruktioner så att de vet vad de ska göra. Vi ska ha resetema med lite "vintage-touch" så vi tänkte hänga upp bland annat badbollar som ser ut som jordglobar, lite flygplan och annat som har med resor att göra, planscher inom resetemat och fina girlanger och ljusslingor. Jag hoppas det blir fint, men jag ska nog fråga de som har lokalen om vi får komma och ta mått och sånt, så vi vet hur mycket dekorationer vi behöver. 

    Kan absolut visa bilder på hur det blev sen :). Har ni börjat fundera på hur ni ska dekorera? Glad

    Vi kommer köpa in catering, känns som det bästa alternativet då varken jag eller nån i våra familjer är sugna på att laga så mycket mat hehe.Tungan ute Vi ville först ha sittning med två-rätters, men ägarna tycker det är bättre med buffé. Ska ni ha buffé?
  • detondabrostet
    marilynandi skrev 2015-01-23 16:52:58 följande:
    Åh vad kul att ni också har bokat VM! Jo jag ville från början (flera år sen hehe) gifta mig i Bromma kyrka som är min konfirmationskyrka, men vi kände att det var bättre att ha kyrka och lokal innanför tullarna för att inte behöva lägga pengar på transport. Flört Hur ska ni göra, ska ni stå för transport? Ja det går nog bra!

    Vi har precis skickat iväg inbjudan till 85 personer och jag tror vi kommer landa på omkring 70-80 personer vilket känns rätt lagom för lokalen. Hur många är ni? Vi gillade hur några hade dekorerat med lakan (du vet bilden som finns på deras hemsida), men jag vet inte om det blir så nu. Jag blev också lite orolig över att man inte får tillgång förrän kl 13, vilket innebär att vi får anlita några som får dekorera åt oss. För vigseln är kl 15 så det blir lite tight annars. Antagligen kommer vår serveringspersonal få dekorera, men jag ska försöka ge jättetydliga instruktioner så att de vet vad de ska göra. Vi ska ha resetema med lite "vintage-touch" så vi tänkte hänga upp bland annat badbollar som ser ut som jordglobar, lite flygplan och annat som har med resor att göra, planscher inom resetemat och fina girlanger och ljusslingor. Jag hoppas det blir fint, men jag ska nog fråga de som har lokalen om vi får komma och ta mått och sånt, så vi vet hur mycket dekorationer vi behöver. 

    Kan absolut visa bilder på hur det blev sen :). Har ni börjat fundera på hur ni ska dekorera? Glad

    Vi kommer köpa in catering, känns som det bästa alternativet då varken jag eller nån i våra familjer är sugna på att laga så mycket mat hehe.Tungan ute Vi ville först ha sittning med två-rätters, men ägarna tycker det är bättre med buffé. Ska ni ha buffé?
    Ja, det blir ju lite bökigt med transporten. Vi kommer faktiskt vara så fräcka att folk får transportera sig bäst de vill! Vi är båda studenter och våra gäster vet att vi har en ganska tight budget, så jag tror inte att någon kommer bli förfärad av det. Vi kommer se till att de som är gamla och har svårt att åka kommunalt har något sätt att transportera sig, men i övrigt får de klara sig själva Flört

    Vi kommer nog också hamna där någonstans. Vi bjuder nästan 90 personer, men det är flera som vi vet inte kommer komma. Jag hoppas att vi blir prick 78 personer, det funkar bra med honnörsbord och tre långbord! 

    Vi har också vigsel kl 15, och med tanke på avståndet till kyrkan har vi ingen möjlighet att komma dit innan över huvud taget. Vi frågade om det fanns möjlighet att få tillgång tidigare, men det verkade svårt. Han som visade oss lokalen sa att om det inte är någon som hyr dagen innan får vi självklart komma så tidigt som vi vill. 

    Kul med resetema! Vi kommer nog inte dekorera så mycket mer än borden, men jag har funderat lite på att ha stora heliumfyllda ballonger lite varstans. Vi kommer ha några vänners småsyskon (18-20-årsåldern) som kommer hjälpa till att servera och förbereda, så det får inte bli något allt för avancerat känner jag :)

    Har ni tittat på cateringalternativ? Vi har precis börjat luta åt cateringhållet på grund av att det blir så förbannat dyrt med hyrporslin. Då lägger jag hellre mer pengar på catering och får porslinet billigare genom dem. Vi har kollat på Catering Direkt och Cicada Catering som båda kan erbjuda 3-rätters för 300 kr/kuvert inklusive porslin (och moms). Vi undviker buffé. Vi kommer nog köra serveringsfat på borden, för att det inte ska bli så trångt att komma mellan borden om man skulle servera. Det blir så sjukt mycket spring om man har buffé, och det blir svårt med tal när det alltid är någon som är uppe och hämtar mat.
  • stresso
    detondabrostet skrev 2015-01-23 17:11:45 följande:
    Ja, det blir ju lite bökigt med transporten. Vi kommer faktiskt vara så fräcka att folk får transportera sig bäst de vill! Vi är båda studenter och våra gäster vet att vi har en ganska tight budget, så jag tror inte att någon kommer bli förfärad av det. Vi kommer se till att de som är gamla och har svårt att åka kommunalt har något sätt att transportera sig, men i övrigt får de klara sig själva Flört

    Vi kommer nog också hamna där någonstans. Vi bjuder nästan 90 personer, men det är flera som vi vet inte kommer komma. Jag hoppas att vi blir prick 78 personer, det funkar bra med honnörsbord och tre långbord! 

    Vi har också vigsel kl 15, och med tanke på avståndet till kyrkan har vi ingen möjlighet att komma dit innan över huvud taget. Vi frågade om det fanns möjlighet att få tillgång tidigare, men det verkade svårt. Han som visade oss lokalen sa att om det inte är någon som hyr dagen innan får vi självklart komma så tidigt som vi vill. 

    Kul med resetema! Vi kommer nog inte dekorera så mycket mer än borden, men jag har funderat lite på att ha stora heliumfyllda ballonger lite varstans. Vi kommer ha några vänners småsyskon (18-20-årsåldern) som kommer hjälpa till att servera och förbereda, så det får inte bli något allt för avancerat känner jag :)

    Har ni tittat på cateringalternativ? Vi har precis börjat luta åt cateringhållet på grund av att det blir så förbannat dyrt med hyrporslin. Då lägger jag hellre mer pengar på catering och får porslinet billigare genom dem. Vi har kollat på Catering Direkt och Cicada Catering som båda kan erbjuda 3-rätters för 300 kr/kuvert inklusive porslin (och moms). Vi undviker buffé. Vi kommer nog köra serveringsfat på borden, för att det inte ska bli så trångt att komma mellan borden om man skulle servera. Det blir så sjukt mycket spring om man har buffé, och det blir svårt med tal när det alltid är någon som är uppe och hämtar mat.
    vi ville ha båten bredvid..vad den nu hette, men han var så strulig så vi bestämde oss för annan lokal (aga-pontonten) till slut. vi ska gifta oss på baksidan av stadshuset och sen får gästerna ta sig till festlokalen bäst de vill. vi funderade ett tag på att boka trannsport men på de bröllop vi varit har inget annat par gjort det och visst, på det ena var vigsel i lund och festen i malmö = enkel transport + det var gott om tid mellan (vi åt t.om mellanmål och jag bättrade på sminket på hotellet) men på det andra var vi typ ute i nowhere (en ö i finska skärgården) där kollektivtrafiken var närmast obefintlig och det var ungefär 1,5 mil mellan kyrka och festlokal. vi hyrde bil och jag var (ofrivilligt Tungan ute) nykter för att kunna köra oss tillbaka till hotellet. (ca 3 mil bort).
    så länge som man är tydlig med att vigsel och fest ör på olika adresser tycker jag gott man kan låta gästerna värdera om det är "värt" att komma eller inte. vi gifter ju oss lyckligtvis i stockholm och även om vi gnäller på kollektivtrafiken ibland, så går den ofta i tid och den går OFTA
  • detondabrostet
    stresso skrev 2015-01-23 18:15:27 följande:
    vi ville ha båten bredvid..vad den nu hette, men han var så strulig så vi bestämde oss för annan lokal (aga-pontonten) till slut. vi ska gifta oss på baksidan av stadshuset och sen får gästerna ta sig till festlokalen bäst de vill. vi funderade ett tag på att boka trannsport men på de bröllop vi varit har inget annat par gjort det och visst, på det ena var vigsel i lund och festen i malmö = enkel transport + det var gott om tid mellan (vi åt t.om mellanmål och jag bättrade på sminket på hotellet) men på det andra var vi typ ute i nowhere (en ö i finska skärgården) där kollektivtrafiken var närmast obefintlig och det var ungefär 1,5 mil mellan kyrka och festlokal. vi hyrde bil och jag var (ofrivilligt Tungan ute) nykter för att kunna köra oss tillbaka till hotellet. (ca 3 mil bort).
    så länge som man är tydlig med att vigsel och fest ör på olika adresser tycker jag gott man kan låta gästerna värdera om det är "värt" att komma eller inte. vi gifter ju oss lyckligtvis i stockholm och även om vi gnäller på kollektivtrafiken ibland, så går den ofta i tid och den går OFTA
    Ja, precis. Det GÅR ju faktiskt att åka utan problem i Stockholm. Hade jag gift mig i finska skärgården hade jag kanske tänkt annorlunda Flört
  • stresso

    + i morse postade jag inbjudningarna - ingen återvändo nu! Tungan ute
    + fästisen fick till slut tag på en borgerlig vigselförrättare som inte skulle ha semester/var fullbokad den dagen
    - testsytt och kasserat stolsöverdrag, vi får bita i det lite sura äpplet och hyra dem
    = bra bröllopsvecka förra veckan , dags att hitta frisör/make up-artist nu! och kanske börja kolla efter ring...?

    har ni redan valt ring? hur lång tid tar det från beställning till färdig vara, nån som vet?

  • Sthlm2015

    Har ni förslag på bröllopslokaler som tar emot ca 75 personer i innerstan? Dela gärna med er av dem!

  • stresso
    Sthlm2015 skrev 2015-01-26 10:46:10 följande:

    Har ni förslag på bröllopslokaler som tar emot ca 75 personer i innerstan? Dela gärna med er av dem!


    båtarna på södermälarstrand (vieille montagne och borgila) tar båda så många, mäster mikael gör det också. sen finns ju kristinehovs malmgård, finns ett gäng på långholmen - testa att söka runt lite på forumet, för det finns massor av trådar där du kan hitta tipsGlad
  • Sthlm2015

    Tack stresso! Ska göra det!

    När gifter ni er, stresso? Vi gifter oss i september, så vi kommer börja kolla på min vigselring (min fästman behåller sin förlovningsring, men ska se till att vårt vigseldatum graveras bredvid förlovningsdatumet) först i mars/april kanske. När vi beställde våra förlovningsringar (inga stenar/detaljer) skulle det ta ca 10 dagar att få till dem, sen gick det något snabbare av någon anledning. Det beror väl på guldsmedsbutiken, tillverkaren och komplexiteten på ringen...?

  • stresso

    vi gifter oss den 8 augusti, jag tänker att det är gott om tid men med allt annat måste man ju vara ute i så god tid så jag ville mest dubbelkolla att det inte är 6 månader som gäller :P

Svar på tråden Stockholmsbrudar 2015