marilynandi skrev 2015-01-23 16:52:58 följande:
Åh vad kul att ni också har bokat VM! Jo jag ville från början (flera år sen hehe) gifta mig i Bromma kyrka som är min konfirmationskyrka, men vi kände att det var bättre att ha kyrka och lokal innanför tullarna för att inte behöva lägga pengar på transport.
Hur ska ni göra, ska ni stå för transport? Ja det går nog bra!
Vi har precis skickat iväg inbjudan till 85 personer och jag tror vi kommer landa på omkring 70-80 personer vilket känns rätt lagom för lokalen. Hur många är ni? Vi gillade hur några hade dekorerat med lakan (du vet bilden som finns på deras hemsida), men jag vet inte om det blir så nu. Jag blev också lite orolig över att man inte får tillgång förrän kl 13, vilket innebär att vi får anlita några som får dekorera åt oss. För vigseln är kl 15 så det blir lite tight annars. Antagligen kommer vår serveringspersonal få dekorera, men jag ska försöka ge jättetydliga instruktioner så att de vet vad de ska göra. Vi ska ha resetema med lite "vintage-touch" så vi tänkte hänga upp bland annat badbollar som ser ut som jordglobar, lite flygplan och annat som har med resor att göra, planscher inom resetemat och fina girlanger och ljusslingor. Jag hoppas det blir fint, men jag ska nog fråga de som har lokalen om vi får komma och ta mått och sånt, så vi vet hur mycket dekorationer vi behöver.
Kan absolut visa bilder på hur det blev sen :). Har ni börjat fundera på hur ni ska dekorera?
Vi kommer köpa in catering, känns som det bästa alternativet då varken jag eller nån i våra familjer är sugna på att laga så mycket mat hehe.
Vi ville först ha sittning med två-rätters, men ägarna tycker det är bättre med buffé. Ska ni ha buffé?
Ja, det blir ju lite bökigt med transporten. Vi kommer faktiskt vara så fräcka att folk får transportera sig bäst de vill! Vi är båda studenter och våra gäster vet att vi har en ganska tight budget, så jag tror inte att någon kommer bli förfärad av det. Vi kommer se till att de som är gamla och har svårt att åka kommunalt har något sätt att transportera sig, men i övrigt får de klara sig själva
Vi kommer nog också hamna där någonstans. Vi bjuder nästan 90 personer, men det är flera som vi vet inte kommer komma. Jag hoppas att vi blir prick 78 personer, det funkar bra med honnörsbord och tre långbord!
Vi har också vigsel kl 15, och med tanke på avståndet till kyrkan har vi ingen möjlighet att komma dit innan över huvud taget. Vi frågade om det fanns möjlighet att få tillgång tidigare, men det verkade svårt. Han som visade oss lokalen sa att om det inte är någon som hyr dagen innan får vi självklart komma så tidigt som vi vill.
Kul med resetema! Vi kommer nog inte dekorera så mycket mer än borden, men jag har funderat lite på att ha stora heliumfyllda ballonger lite varstans. Vi kommer ha några vänners småsyskon (18-20-årsåldern) som kommer hjälpa till att servera och förbereda, så det får inte bli något allt för avancerat känner jag :)
Har ni tittat på cateringalternativ? Vi har precis börjat luta åt cateringhållet på grund av att det blir så förbannat dyrt med hyrporslin. Då lägger jag hellre mer pengar på catering och får porslinet billigare genom dem. Vi har kollat på Catering Direkt och Cicada Catering som båda kan erbjuda 3-rätters för 300 kr/kuvert inklusive porslin (och moms). Vi undviker buffé. Vi kommer nog köra serveringsfat på borden, för att det inte ska bli så trångt att komma mellan borden om man skulle servera. Det blir så sjukt mycket spring om man har buffé, och det blir svårt med tal när det alltid är någon som är uppe och hämtar mat.