• Humanisten

Döpa barn som icketroende?

En fråga som intresserat mig i tider när vänner och bekanta börjar skaffa barn, är varför de låter döpa sina barn utan att vara troende. Mitt intresse bottnar inte i ett ställningstagande mot dop bland icketroende (eller rättare sagt personer som inte tillskriver sig den religion inom vilken man låter döpa sitt barn) utan snarare i en nyfikenhet på vilka faktorer som ligger bakom detta val. Vore kul om ni som själv är icketroende och valt att döpa ert/era barn ville skriva några rader om detta. Förhoppningsvis ska det fungera som bakgrundsmaterial i en uppsats om dop bland ickekristna så småningom.

Som bakgrundsinformation kan anges att 70 % av alla barn som föds döps inom Svenska kyrkan. Till detta kommer dessutom barn som döps inom andra religioner eller kristna samfund. I dagens samhället som anses bli mer och mer sekulariserat (dvs religionens betydelse minskar) borde det inom denna siffra rymmas en mängd individer som inte tillskriver sig dessa religioner.

Tack på förhand

Richard

• Svar på tråden Döpa barn som icketroende?
  • Ejla

Neneh, nu blev jag nyfiken. Vad menar du med att den som är vuxendöpt räknas som konfirmerad?

• Neneh

Det ar sa jag fatt det forklarad for mig. Nar jag gick till min prast och forklarade att jag ville dopa mig fick jag ga och "lasa" en timma varje vecka, precis som man gor innan en konfirmation. Vi pratade om hur, varfor, var, nar, helgon, helvete, allting, och det hela var mycket givande och utvecklande. Han ville att jag skulle veta precis varfor jag valt att dopa mig nu, osv.

Konfirmationen ar da man gar och lar sig om den tro som foraldrarna dopt en till, och sedan sjalv far ta stallning till om man vill bekrafta den tron eller inte. Om man dops som vuxen sa tar man stallning pa direkten, sas, och man behover inte bekrafta det femton ar senare eller vad man ska saga.

Jag hoppas jag lyckats med nagon typ av forklaring har i alla fall...

• Ejla

Tack för svaret

Men betyder detta att du inte är konfirmerad?
    Jag kan förstå om du inte är det, för med Svenska kyrkans utformning av konfirmationen så är det ju egentligen lite "kaka-på-kaka" att bli konfirmerad när man just blivit döpt.

• Jennie med ie

Är det inte egentligen så att är man inte konfirmerad "får" man inte ta nattvarden (i samband med konfirmationen sker ju normalt ens första nattvard)? Ur det hänseendet t ex så tror jag inte man räknas som konfirmerad ifall man är döpt... Men ur en mer allmän synvinkel så javisst kan det kännas som kaka på kaka, tar man valet att döpas som vuxen så har man ju redan gjort ett aktivt val.

• Neneh

Man far ta nattvard sa snart man ar dopt. Jag ser ofta smabarn ta nattvarden, och personligen tycker jag det vore lampligare om de vantade till de var gamla nog att forsta vad det ar de gor. Sa kanske ar det darfor man traditionellt vantar tills man konfirmerat sig?

• Jennie med ie

Har aldrig sett ett litet barn ta nattvard, hade jag gjort det så hade jag nog reagerat negativt på det.

• Neneh

Jennie med ie,

Vi har visst ratt bada tva. Hittade precis det har pa Svenska Kyrkans hemsida:

Till nattvardsbordet söker sig alla slags människor och alla är välkomna. Tidigare innebar konfirmation att man fick tillträde till nattvarden, men nu framhålls att nattvarden är alla döptas måltid. Detta gör att barnen sedan ett par decennier också får delta i måltiden. Familjemässan är anpassad för barn och har blivit en allt viktigare gudstjänst i Svenska kyrkans gudstjänstliv.

• Neneh

I min hemforsamlingen finns det ett par barn som ofta tar nattvarden. Jag reagerar ocksa negativt pa det, men tydligen sa har de ju ratt att gora det, och da antar jag att det ar upp till foraldrarna att se till att barnen forstar vad det ar de gor.

• Ejla

Anledningen till att nattvarden traditionellt kopplas ihop med konfirmationen är ju att man skulle ha fått undervisning om vad nattvarden innebar innan man "gick fram". Och den undervisningen ingick (ingår väl ännu antar jag) i konfirmationsläsningen.

Att man nu tillåter yngre, icke konfirmerade att ta nattvarden, bottnar alltså i en förändrad nattvardssyn. Att det inte handlar så mycket om mottagarens medvetenhet utan mer om vad Gud gör med människan i och med nattvarden. Om denna förändrade syn är bra eller dålig kan man förstås diskutera. Det är nog inte bra att inte ställa krav alls för att få ta nattvarden, då finns ju stor risk att de som går fram inte har en aning om vad de gör, utan det blir bara en fin ceremoni, som mycket annat i kyrkan alltmer har blivit.

• fröken Ur

I min hemförsamling får även barnen gå fram vid nattvarden, men de tar inte emot vin och bröd utan blir "bara" välsignade av prästen som lägger sin hand på barnets huvud. Det tycker jag är en jättefin ritual.

Svar på tråden Döpa barn som icketroende?