• Ingbritt

Presenter till sambons barn

Jag måste få skriva av mig lite....hoppas ni orkar läsa.

Min sambo och jag har varit tillsammans i fyra år. Han har fyra barn sedan tidigare. Barnen är 8 11 16 och 18 år gamla.

Eftersom han betalar fullt underhåll för barnen och har skulder sedan äktenskapet så betalar jag mer av vårt gemensamma.
    Det gör jag frivilligt. Min sambo får ensam betala resorna både när han hälsar på dem eller dom kommer hit varje månad. Mamman vill inte bidra trots att hon numera är omgift och har det ekonomiskt bra.

När vi är där (en resa på 80 mil t o r) varje månad, måste han betala hotellrum för alla för att ha någonstans att vara när vi träffar dom.... Som ni förstår kostar det jättemycket...

Men vad som är jobbigt är att barnen kräver att få "dyra" julklappar och födelsepresenter av oss båda.

De två äldsta vill altid ha pengar både av sin pappa av mig. om dom inte får minst 4-500 kronor av oss var varje gång så skäller dom på sin "snåla" pappa. I praktiken blir det jag som får betala och jag vill inte längre betala en enda krona.....vi har pratat om det men han tycker att nu när vi lever tillsammans så skall vi dela på utgifterna...gör jag rätt att jag protesterar.......jag måste faktiskt avstå från egna saker för att ge hans barn.......nåt är fel känns det som

• Svar på tråden Presenter till sambons barn
  • Ingbritt

Gun

Det var ironi, förstår du väl.

Vad jag kan se har en del deltagare endast läst vissa delar av inläggen. Det är därför denna diskussion har spårat ur.

Det som vid trådstarten handlade om pengar till andras barn slutade i något helt annat

• Electric Lady

Och jag ger upp eftersom du uppenbarligen inte ville höra några åsikter om din situation. Jag har varit hur vänlig som helst mot dig, och bara fått SKRIK och gormande tillbaka, varvat med märkliga påhopp. Och du har inte ens vett att be om ursäkt, om det nu var i stundens hetta eller något.

Hoppas det löser sig för dig. Ha det bra.

• Ingbritt

Electric Lady

Du har inte haft synpunkter på min situation. Du har har haft synpunkter på min sambos situation och den har jag aldrig efterfrågat.

Du har påstått att min sambo har prioriterat mig framför barnen, vilket är lögn. Han gör allt för sina barn,

Tack för mig

• H2O

Men Ingbritt - din situation i detta läge handlar ju om din sambo, hans barn och hans ex........förstår inte hur du kan säga att vi bara ska titta på just DIN situation utan att blanda in din sambo m.fl.

Vad är det du vill höra? Förstår inte riktigt....

Jag har "detaljstuderat" din och EL's diskussion och jag måste säga att jag förstår faktiskt inte heller varför du är så aggresiv mot henne - hon skrev ju att din sambo och hans ex borde dela på resekostnaderna, att du inte borde betala för barnen (det är föräldrarnas ansvar) samt att din sambo faktiskt har flyttat långt bort och det blir jobbigt och dyrt att resa. Men att han flyttat är ju ett faktum och han har ju uppanbarligen gjort det valet - så varför bli upprörd för detta faktum???????

"Men till slut så bestämde han att flytta till mig. För jag hade ändå ett relativt billigt boende. Vi bestämde att jag skulle stå för mer av vårt gemensamma . Jag håller med bil och till stor del av bensin till hans barn för att underlätta" skrev du.
    Således visste du alltså vad du gav dig in på (innan flytten) vad gäller det gemensamma kontnaderna samt bilen och bensinen. Jag kan alltså inte se något konstigt i att ni lever enligt denna överenskommelsen....Om du nu ändrat dig vad gäller detta så gör något åt det...

Då lämnas presenterna kvar - om du inte vill betala för detta så gör inte det!!! Ingen kan väl tvinga dig?

• Ingbritt

h2o

Det är det jag skrev i trådstarten som jag ville ha andras åsikt om.

Jag kan inte ta ansvar över vad som händer med barnen vid skiljsmässor. Det var den debatten ssom drog i gång.

EL påstår gång på gång att pappan prioriterar sin relation framför barnen. Om du läser EL en gång till så dkall du notera dtta.

Det är det jag reagerar mot.

Hon har enligt uppgift haft en pappa som stuckigt från familjen. Därför ser han alla flyttande pappor som svikare. Denna pappa ville inte flyttade från sina barn fråp början

Om du läser ALLT jag skrivit ska du finna att denna är mycket mer komplicerad än du nu tycks tro

Jag pluggar på univesitet. JAag lever på 7000 kronor i månaden.

Jag kan inte försörja barn som andra kvinnor har skaffat.

Jag är trött på alla ensamstående mammor som gnäller. Dom vill inte utbilda sig , dom vill inte arbeta.

Leva på SOCIALBIDRAG det är vad dom vill.

vi skötsamma får betala skatt för skiten. Statistik visar att ensamma mamamor har de barn som presterar minst.

• Rut

Var kom ensamstående mammor in i bilden? Jag trodde din sambos ex var omgift och hade det bra ekonomiskt? Sen är det ju inte så att det är "andra kvinnor som skaffat barn" det är ju faktiskt en annan kvinna OCH din blivande man... Innan förstod jag hur du tänkte, nu är jag helt förvirrad.

• MimmiMus

Ingbritt!

Det där sista du skrev i ditt senaste inlägg var varken särskilt snällt, diplomatiskt och väldigt dömande. Det finns massor av kvinnor som är ensamstående och som garanterat varken vill eller går på socialbidrag. Det flesta arbetar. Jag skulle vilja se den undersökningen som visar att det skulle vara så som du skriver.

Sen måste jag också påstå att du säger emot dig själv. Att barn som bara har en mamma presterar minst, kan ju inte heller stämma. Enligt dig så är din sambo en bättre pappa på distans än vad vissa pappor är i hemmet. Då borde det juh inte spela någon roll huruvida det finns en pappa i hemmet eller inte, bara pappan är en tillräckligt bra pappa! Var det ngn som fatta vad jag menade nu? Hoppas det!

Och att ensamstående mammor inte vill arbeta eller studera. Jag tror att de ensamstående mammor som varken studerar eller arbetar skulle drömma om att ha den typen av trygghet. Komma ut bland folk, kunna lämna bort barnen osv.

Jag vet inte vad du ville komma till med det senaste inlägget men om det är vårt höga skattetryck och dåliga bidragssystem så håller jag med dig om att de är under all kritik!

Mimmi

• Brud i rosa

Men för i h.....e.

Ingbritt, nu är du bara arg och oresonlig i mina ögon. Om alla män tog sitt ansvar skulle antagligen dessa barn prestera mer, dvs de män som lägger allt ansvar på att mamman får uppfostra barnen. Och nej jag ser inte läxläsningen som en särskilt stor del. Och jag tycker faktiskt inte att din sambo verkar ha tagit tillräckligt med ansvar, om det är för att han är för snäll mot sitt ex eller inte vet jag inte.

• Meddelande borttaget
  • Brud i rosa

Rycker i Cookie Dough. Vakna! Kom hit och diskutera istället. Mycket roligare.

• Karamella

Oj oj oj! Här skulle jag varit med märker jag!

• Electric Lady

Kan ni SNÄLLA sluta diskutera min farsa?

• sinefa

Ingbritt

Det är väl inte heller meningen att du ska försörja barn som andra kvinnor skaffat? Just därför har alla här inne försökt ge dig råd till vad du ska göra, prata med din sambo, ställ krav osv.
    Barnen fanns ju där långt innan du kom med i bilden och du gjorde ju ditt val att bli tillsammans med honom, så du visste vad som följde med i paketet så att säga.
    Jag tycker inte heller att du ska betala för det ungarna vill ha, det tycker jag är din sambos uppgift att lösa på egen hand på grundval av sin ekonomi.

Det sista inlägget du gjorde fattar jag inte vad du ville med, för det var rätt ovesäntligt vad andra ensamstående mammor gör, och att påstå att de bara vill leva på socialbidrag, ja du.
    För det första känner du långt ifrån alla ensamstående mammor och för det andra kan du knappast veta om de vill jobba, utbilda sig eller vad det nu är. Det är nog en omöjlighet för en ensamstående mamma att leva på studiebidrag, så bara det är ett argument för att inte plugga.

Du kanske kan förklara vad du egentligen ville med ditt inlägg? Var det inte att få råd om din situation? I så fall ser jag inte att någon inte försökt göra annat än just det.

• Jojoo

Ingbritt!

Skärp dig för h*ete!!!

Citerar:
    2004-03-26 10:24 Ingbritt

Jag är trött på alla ensamstående mammor som gnäller. Dom vill inte utbilda sig , dom vill inte arbeta.

Leva på SOCIALBIDRAG det är vad dom vill.

vi skötsamma får betala skatt för skiten. Statistik visar att ensamma mamamor har de barn som presterar minst.

---------------------

Du är för f*n sanslös människa. Kryp tillbaka under den sten du kröp fram från. Ush fy och tvi vale!

ATT DU INTE SKÄMS!!!!

• Carom

Går man på studielån betalar man väl inte inkomstskatt, eller har jag fel????

I så fall bör ju inte Ingbritt påstå att det är HON som betalar för att ensamstående skall kunna få socialbidrag!!!!

Vet inte riktigt varifrån du fick ideén att dra in ensamstående mammaor i det här, MEN en sak är säker. Du talar nog inte riktigt sanning i din berättelse!

Kan det vara så att din sambos ex: möjligtvis ÄR en ensamstående mamma som lever på socialbidrag OCH alltså INTE har den lön på 27.000 kronor som du påstått? En fundering bara? (Det betyder iofs INTE att barnen skall kräva en massa dyra presenter av er, MEN det får en att fundera på hur resten av historien egentligen är.)

Sen föreslår jag att du sätter dig in i en ensamståendes mammas situation INNAN du börjar ha sånna skarpa åsikter om vad de vill och inte vill.

• ÅsaS

Carom: Du ahr rätt. Man betalar ingen skatt på studiebidrag/lån!

• AnnaKajsa

Förutom att man inte betalar skatt på studielånet är del av det _bidrag_! Varför skulle socialbidraget vara skämmigare än studiebidraget? (det är villkor knutna till båda)

• H2O

Ingbritt:

Citerar dig "Jag kan inte försörja barn som andra kvinnor har skaffat."

Men herregud kvinna- GÖR INTE DET DÅ!!! Vem sjutton är det som tvingar dig?????
    Kan du svara på det???? Vill du vi ska tycka synd om dig eller vad är det du är ute efter? Jag personligen tycker inte synd om varken dig eller din sambo. Ni lever som ni valt...........

Och fy vilket fördomsfullt inlägg om ensamstående mammor - snudd på hets mot folkgrupp. Det var ett utav det lägsta jag sett här inne på BT.............
    *ryser av obehag att det finns sådana fördomar*

Svar på tråden Presenter till sambons barn