• Hallonsylt

pappaledighet

Nu startar jag en tråd som kankse blir infekterad men jag blir så irriterad.

Idag kan man läsa på Aftonbladet.se att S-kvinnorna lägger fram ett förslag om att lagstadga 5 mån. pappaledighet.
    Sedan intervjuar man några kända män som är pappor t ex Paolo Roberto www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,539987,00.html.

Då säger två av männen (3 intervjuade) att det för många familjer är en ekonomisk fråga och att man därför ska låta familjen bestämma själv.

Jag blir fövånad, ska man inte istället ändra ersättningsreglerna så att det rent ekonomiskt inte spelar någon roll vem som är hemma.

Överhuvudtaget så tycker jag att det är märkligt att männen inte är hemma mer. Om man skaffar barn vill man väl vara hemma med dem, pappan också. Och som kvinna väljer man väl att skaffa barn med en man som man tror ska bli en bra pappa och då kan han väl lika gärna vara hemma halva tiden. Man ska ju inte vara hemma för att man själv tycker att det är mysigt och roligt utan man har ju ett ansvar att göra det som är bäst för barnet tycker jag. Jag har aldrig förstått varför det är så självklart att mamman är bättre för barnet. Och man behöver (kan man?) ju inte helamma hur länge som helst.

Vi planerar hemma att skaffa barn nu och vår plan är att vara hemma halva tiden. Min sambo säger att han skulle bli gruvligt besviken om jag tog det ifrån honom och han bara fick någon enstaka månad. Och jag vill att barnet ska få lika bra kontakt med honom som med mig.

Som ni hör så gör det här mig väldigt uppjagad, jag menar inte att alla familjer ska ha samma lösning, men att ibland så gör man nog saker av gammal vana. Ta inte det är som ett påhopp utan som en början till en disussion.

• Svar på tråden pappaledighet
  • Cheri

Hur fungerar det med ensamstående mammor?

Skulle de inte heller få ta ut "pappa-ledigheten"?

• Sweetlinda

Jag tycker inte att någon annan än föräldrarna själva skall kunna bestämma vem som ska vara hemma med barnet. Man bör ju komma överens om det innan man sätter barnet till världen.

Blir arg när politiker sätter sig över människors liv..det är lätt för de att besluta si elle så men DEM har INTE samma ekonomiska förutsättningar som oss vanliga folk.
    Det är min åsikt.

• Cheri

Visst jag är för jämnlikhet mellan könen men det måste väl vara frivilligt?

Om mamman VILL vara hemma och pappan VILL ha en hemmafru?

Eller varför inte tvärt om!

Skall du samhället lägga sig i?
    I sverige är det nästan omöjligt att för en av föräldrarna att stanna hemma med barnen. Vi är såååå stolta över dagis och förskola men villka möjligheter har en förälder som VILL vara hemma?

I Frankrike får man betala lägre skatt om man försörjer barn och hemmavarande partner. I sverige får man bara bostadsbidrag och bidrag till dagisplats (?) men inte äns det får man väl om den ena parten "vägrar" förvärvsarbeta?

Hela vårat "moderna" samhälle bygger på att ALLA skall förvärvsarbeta. Om man pluggar -gärna i flera år på universitet och se'n lägger hela sin själ i en strålande karriär. DÅ är man ett underbart tillskott i sammhället.

Men om man faktiskt VILL ha barn -prioterar familjen och sk*ter högaktningsfullt i att klättra i prestige och ära, ja, då ser folk lite föraktfullt på en och tycker att hon/han saknar ambitioner och är kanske inte smart nog?

• Cheri

Är enda lösningen att bli dagismamma?

• ztar

Cheri
    Ensamstående mammor får hela förädraledigheten idag, det kommer att vara så även fast de lagstadgar.

• mario

Cheri: I Frankrike får man inte föräldrapenning om man inte har arbetat.
    Och pappaledighet finns inte.
    Skatten stämmer däremot!

Jag kan inte tänka mig att ni vill spola tillbaka tiden till då kvinnor skulle stanna hemma vid spisen och inte fick arbeta, ej heller då kvinnor inte fick rösta eller icke studera på universitetet.

Detta lagförslag är ett led i arbetet för jämställdhet. Vilket betyder att vi måste reagera och arbeta hårt för att fäderna skall kunna söka pappaledighet utan att riskera att få sparken. Och att kvinnor skall ha samma möjligheter i arbetslivet vad beträffar nya arbetsuppgifter och därmed avancera inom företaget.

Uppenbart är det att en attitydsförändring måste till och med hjälp av denna lag så hoppas jag att det verkligen går att förändra!.

Könskvoteringen t ex kom inte till för att styra hur många män och hur många kvinnor som arbetar på en arbetsplats, utan den kom till för att förändra en attityd på arbetsmarknaden.
    Förhoppningsvis så är både den OCH fördelad föräldraledighet totalt onödiga i framtiden för att attityderna har förändrats!!!

• Cheri

Jag tycker inte att kvinnor skall fornekas arbete men tycker inte heller att vi skall se ner pa kvinnor som VILL vara hemma!

Som det ar nu ar man en foradare om man vill det!

Ar jag lika sjukt bakatstravande om jag inte rostar?

Vi skall inte tvinga kvinnor att arbeta och inte TVINGA man att stanna hemma!

De kvinnor som VILL arbetar (de flesta) och de pappor som VILL stanna hemma skall fa det!!!

Det ar svart nog att fa vara idividualist i Sverige som det ar!

• elis

Du är absolut bakåtsträvande om du inte röstar. Jag tycker det är din plikt mot de som kämpat för att du ska få den rätten. Jag tycker att det är din plikt i ett demokratiskt samhälle. Hittar du inget bra att rösta på så gör något åt saken (ställ upp själv och engagera dig) eller rösta blankt.

Men nu gällde det ju inte det. I den frågan det gäller tycker jag att alla ska få bestämma som de vill utifrån de ekonomiska möjligheter som står till buds. Men jag tycker inte att man ska få bidrag för att vara hemma med barn längre än man får nu.

Jag tycker inte att man ska tracka dem som väljer att vara hemmafruar/hemmamän. Inte heller påstår jag att någon sagt det här i tråden (så det är inget påhopp)...

• ztar

Jag tycker inte att man har rätt att gnälla på dagens samhälle om man inte röstar eller gör det minsta för att förändra det till det bättre. Då behöver man inte yttra sig om vad som borde/inte borde göras heller...

Blir så less på alla som gnäller på allt möjligt.... Gör något åt det då!!

Svar på tråden pappaledighet