• Hallonsylt

pappaledighet

Nu startar jag en tråd som kankse blir infekterad men jag blir så irriterad.

Idag kan man läsa på Aftonbladet.se att S-kvinnorna lägger fram ett förslag om att lagstadga 5 mån. pappaledighet.
    Sedan intervjuar man några kända män som är pappor t ex Paolo Roberto www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,539987,00.html.

Då säger två av männen (3 intervjuade) att det för många familjer är en ekonomisk fråga och att man därför ska låta familjen bestämma själv.

Jag blir fövånad, ska man inte istället ändra ersättningsreglerna så att det rent ekonomiskt inte spelar någon roll vem som är hemma.

Överhuvudtaget så tycker jag att det är märkligt att männen inte är hemma mer. Om man skaffar barn vill man väl vara hemma med dem, pappan också. Och som kvinna väljer man väl att skaffa barn med en man som man tror ska bli en bra pappa och då kan han väl lika gärna vara hemma halva tiden. Man ska ju inte vara hemma för att man själv tycker att det är mysigt och roligt utan man har ju ett ansvar att göra det som är bäst för barnet tycker jag. Jag har aldrig förstått varför det är så självklart att mamman är bättre för barnet. Och man behöver (kan man?) ju inte helamma hur länge som helst.

Vi planerar hemma att skaffa barn nu och vår plan är att vara hemma halva tiden. Min sambo säger att han skulle bli gruvligt besviken om jag tog det ifrån honom och han bara fick någon enstaka månad. Och jag vill att barnet ska få lika bra kontakt med honom som med mig.

Som ni hör så gör det här mig väldigt uppjagad, jag menar inte att alla familjer ska ha samma lösning, men att ibland så gör man nog saker av gammal vana. Ta inte det är som ett påhopp utan som en början till en disussion.

• Svar på tråden pappaledighet
  • NYCsvensk

Sa tycker secret och Pa's Heffaklumpan inte att det ar OK att man inte tar lika mycket barnledighet som kvinnor? For det ar ju bevisat om och om igen att sa inte ar fallet. Vad ar det som i sa fall ar daligt med att forsoka jamna ut den har orattvisan? Jag forstar att ni inte tycker om att staten lagger sig i, men hur skulle ni i stallet losa problemet. Tycker ni inte man har ratt att spendera lika mycket tid hemma som kvinnorna?? Jag fattar bara inte riktigt hur ni tanker, (bara att ni tycker att alla som inte tycker som ni har fel!!). Forstar att pa's heffaklumpan sitter i en situation da det inte kanske ar bast att tvinga hennes man att ta fem manader ledigt, men det gar val med all sannolikhet att bevisa och ordna upp. Secret tycker inte om staten, ja det ar ocksa forstaligt, men hur skall man andra pa situationen?? Kom med lite konstruktiva svar please.

• ztar

Jämför tex. med hur det var när kvinnor skulle få rösträtt 1921, då var det kvinnor som offrade sina liv för den sakens skull, de blev skjutna under en demostartion i London 4st. (menar inte i samma mening att någon ska göra det nu)

Men ibland måste man göra "offer" för att saker och ting ska bli bättre.

• Pa´sHeffaklumpan

Det är väl ingen som hindrar männen att vara pappalediga??? Mitt inlägg i debatten är att jag anser att det är familjens sak att själv bestämma vem som ska vara hemma med barenet och hur länge.

Tycker bara att det är så "roligt" att det finns en klick i samhället som anser att dom vet precis hur alla ska leva sina liv och vad som är bäst för dom.
    Undersökning efter undersökning visar att runt 80% av alla tillfrågade är EMOT kvoterad barnledighet, alltså 80% anser att familjerna själva kan bestämma vad som är rätt för vederbörande.

Jag har två tonårsbarn själv, deras pappa var inte pappaledig och jag kan inte på något sätt se att det skulle ha påverkat hans kontakt med barnen eftersom dom har en helt underbar kontakt.
    En pappa el. mamma som är "tvingad" att vara hemma med sitt barn är ingen bra förälder.
    Ja, jag valde att skaffa två barn med en pappa som inte ville vara hemma med sina barn och jag köper inte era åsikter om att han för den sakens skull skulle vara en dålig pappa.
    Jag har valt att få mitt tredje barn tillsammans med en man som inte kommer att kunna vara hemma med vårat barn men jag är helt övertygad om att han kommer att bli en helt fantastisk pappa ändå.
    Jag hävdar fortfarande att kvantitet inte är lika med kvalitet och sen får ni kalla mig bakåtsträvare, insnöad elöler vad ni vill jag väljer att leva mnitt liv utefter vad jag anser är bäst och där är det viktig för oss att själva styra över föräldraledigheten.

För mig är det enkelt, jag kommer aldrig att lägga min röst på ett parti som arbetar för en kvoterad föräldraledighet.

• Pa´sHeffaklumpan

NYCsvensk:
    Jag tycker inte att alla som inte tycker som jag gör har "fel" men jag måste väl få tala om mina åsikter precis som förespråkarna, eller??

• mario

Snälla Heffaklump - läs igenom våra inlägg en gång till och du kommer att förstå att vi inte är FÖR att styra familjers liv - utan vi är FÖR

****JÄMSTÄLLDHET*****

och att attityderna i samhället skall ändras till det bättre.

Ingen har heller lagt värderingar i vem som är en dålig mor eller far.
    Däremot DÅLIG CHEF!

Mina åsikter i detta handlar INTE om vad som är bäst för endast mig och min omgivning - utan att jag ser framåt och hoppas på förändringar i samhället där var och en skall få möjlighet att välja.

• NYCsvensk

pa's heffaklumpan, ja du far absolut saga vad du tycker, jag har bara inte fattat vad du har tyckt innan det senaste inlagget!!!

Jag tycker ocksa familjen skall fa bestamma hur de vill dela upp ledigheten, men jag tycker ocksa det ar viktigt for man att fa ta del i barnledighet och for barn att fa va med sina fader pa samma satt som med sina modrar for det ar jamstallt. Detta hander inte nu och det ar orattvist.

Att mammor stannar hemma mer med sina barn an pappor leder kanske inte sa mycket till att barnen mar daligt, men det leder till exempel till att barnen lar sig fran tidiga ar att kvinnor skall varda och mannen skall gora karriar. Darfor sa ar nu kvinnor i majoritet inom vardyrken dar de inte tjanar sarskilt bra, eller mar sarkilt bra heller for den delen.

Sa for att jamstalla samhallet tycker jag den patvingade barnledigheten ar en bra ide. Vad har du for ideer om hur man skall jamstalla samhallet???

• Kräftan

Som mario skriver, ingen har sagt något om dåliga pappor el. mammor. Ingen tvingar någon att vara hemma.

Om det någonsin ska bli så att kvinnor & män ska bli jämställda så måste det ske en förändring på arbetsmarknaden. Det måste bli lika självklart att män är föräldrarlediga som kvinnor. Jag vill att mina ev. barn ska få chans att leva i ett mer jämlikt samhälle än det vi har nu.

Det är helt uppåt väggarna att det bara är 12% av alla män som tar ut föräldarledighet. Kan inte förstå alls att det inte är fler män som är intresserade av att ta hand om sina egna barn.

• Kräftan

Jag låter som en skiva som har hakat upp sig, men:

Ni som har en helt annan åsikt, kan Ni inte förstå alls att delat ansvar om barn/familj/hushåll ökar chanserna till delad makt på arbetsmarknaden/samhället?

• Fru Westin

Ärligt talat, jag tror inte att det kommer att vara så väldigt stor andel pappor som kommer att ha möjlighet eller vilja att ta ut all sin föräldraledighet, vilket får till följd att barnet antingen hamnar hos barnvakt/privat barnomsorg (eftersom att vad jag har förstått, få/inga? dagis tar emot barn under 1 år). Eller alternativt att mamman får snåla med dagar och/eller vara tjänstledig utan lön för att vara hemma med barnet.

Håller helt och hållet med Pa´sHeffaklumpan om att det ska vara familjerna själva som tar besluten hur föräldraledigheten bäst fördelas i deras hushåll för att passa deras unika behov. Det ska över huvud taget inte finnas några "låsta" månader som den ena eller andra föräldern måste ta ut för att alla dagar ska kunna utnyttjas.

Vill familjen att mamman som driver eget företag, knappt alls tar ut några dagar, så ska pappan kunna ta alla själv. Samma gäller tvärt om.

Å förresten, när ska det lagstadgas om att 5 av månaderna är "Låsta" för mamman att ta ut?
    Det blir väldigt snedvridet ifall man lagstadgar vissa månader bara till den ena föräldern.

Sedan kan jag fortfarande inte förstå detta med amningen (har väl snöat in enligt somliga). Många ammar ju sina barn tills de är ett år eller mer.
    Visst kan man pumpa ur (somliga i alla fall) men varför skulle man? Den bästa, färskaste mjölken finns ju där i sin färdiga kroppstempererade förpackning, färdig för konsumtion. Kroppen har ju fått amningsfunktionen för att den ska användas i största möjliga mån! Varför ska vi manipulera naturen för att passa våra egoistiska behov?

Kan det vara så, att när man har valt att ha barn, så måste man välja bort annat? Man har en ny individ att leva för och anpassa sitt liv efter. Man kan inte leva som att barnen inte fanns. Karriären kanske får sig en knäck för mamman eller pappan, men so what?
    Samma gäller ju allt i livet. Man kan inte slösa pengar på nöjen och äta billig skitmat, som man ibland kan fuska och göra innan man har barn. Man kan inte spontant ge sig ut på krogen kl 22 en lördagkväll. Det måste planeras, tas hänsyn och anpassas efter det nya livet.

Feminister och jämställdhetsförespråkare får kämpa på andra fronter än just när det gäller föräldraledigheten och fördelningen.
    Kämpa istället för att se till att föräldralediga aldrig kan sacka efter i löneutvecklingen! Vi behöver kämpa för att det ska blir riktigt förmånligt för familjerna att skaffa barn, så att fler par väljer att utöka familjen

Svar på tråden pappaledighet