• ciccina

    Känner att han älskade exet mer!

    I början när jag och min sambo träffades för ca 3 år sedan så skröt han väldigt mycket om sitt ex, hur snygg hon var, hur hon var och vad de gjort. Han tom visade bilder på henne för att på nåt sätt skryta om henne. I hans ögon var hon otroligt snygg, men inget speciellt i andras. hursomhelst så har detta skadat mig rejält, även om han inte nämnt hennes namn på över ett år nu. Jag inbillar mig att han älskade henne mest och aldirg kommit över henne riktigt, att om han väl kunde så skulle han ta henne tillbaka, men hon har ju gått vidare och flyttat härifrån. I hans ögon känner jag att hon är mycket snyggare än jag, trots att andra inte tycker det. Det gör så ont!

  • Svar på tråden Känner att han älskade exet mer!
  • Secret

    Jag tycker att du ska sluta tänka så. Du kan inte kontrollera andra människor och kan inte alls göra något om deras känslor som de hade för några år sen. Det som du kan göra är kontrollera dina tankar och ditt beteende nu. Har du tänkt på att du förstör eran relation på det här sättet? Det känns som om du inte har höga tankar om din pojkvän eftersom du säger att kan skulle lämna dig för en tjej som är snyggare. Är han så ytlig eller? Eller är det bara du som gräver för djupt och letar efter begravda hundar där de inte finns? Av det lilla som du skrev, dra jag slutsatser om att det är du som skadar eran relation. Inte din pojkvän, inte hans (möjligtvis)totalt obefintliga tankar om hans ex, inte ens ex med du själv. Har du ingen tillit till hans känslor för dig?

  • Agnesjka

    Nu vet jag ju ingenting om din sambo och er relation, men jag var tillsammans med en kille som också bara sa bra saker om sina ex och jag kunde störa mig jättemycket på det! Både för att jag kände mig svartsjuk och eftersom det var uppenbart att han idealiserade det som hade varit, bara berättade om de bra delarna osv. Men i takt med att vårt förhållande blev seriösare slutade han med det, förstod väl också att jag inte gillade det.
    I alla fall, det tog slut mellan oss, vi är fortfarande kompisar och jag vet att han gör likadant om mig nu när jag är ett av exen! Vilket antagligen stör hans nuvarande flickvän...
    Har ingen bra förklaring men tror att det handlar mer om killen än om exet, man försöker bevisa nåt för sig själv eller andra. Han kanske var osäker och ville visa dig att han minsann hade haft en ok tjej, göra dig svartsjuk på nåt sätt eller helt enkelt bara visa vilken avslappnad kille han är som kan prata om sitt ex utan att det betyder nåt, vem vet?
    Din sambo har ju inte ens nämnt henne på länge, jag skulle försöka glömma hela saken om jag var du. Det är ju DIG han är tillsammans med, inte henne, alltså är det dig han älskar!

  • Zippolina

    I början av vårat förhållande pratade min sambo mycke gott om sin fd fru, råkade han någon gång säga något ofördelaktigt så kontrade han genast med att säga massor av positiva saker om henne vilket gjorde att jag kände mig rätt otillräcklig och jämförde mig med henne....
    I början kändes det ganska hårt och jag pratade med min "bästis" om det hela, hon såg det på ett helt annat sätt "skönt med någon som inte måste prata skit om sitt x utan fortfarande kan se det positiva, om det skulle ta slut mellan er kan du ju glädjas åt att du slipper bli utmålad som en häxa...."
    Nu när vi har varit tillsammans i snart tre år så inser jag att han är en sån person som har svårt att prata illa om folk, han väljer alltid att se till folks bra sidor och det är en egenskap som jag älskar hos honom även om det innebär att jag ibland tvingas höra om hans ( i hans ögon ) förträffliga fd fru, jag vet ju numera att det är jag som har plats nr ett i hans hjärta och att han inte har några som helst planer på att lämna mig varesig för henne eller någon annan

  • ciccina

    AHA, så många bra exempel jag fick från er. Tack!
    Det känns väldigt hårt och det finns ett ärr från de första månaderna då han många ggr nämnde allt bra om henne. När jag sade att hon inte alls är så snygg som han förklarade henne att vara, så försvarade han henne med att alla killar stod i kö för henne när de var ute och att hans kompisar sagt att om han lämnar henne så vill de ha henne. Man blir helt knäckt och känner sig otillräcklig. MEn det kunde mycket väl vara ett sätt att imponera på mig från början. han ville visa att han haft en snygg tjej som var 15 år yngre och att jag minsann inte var nåt speciellt för att jag är så mycket yngre, för han har haft ännu yngre än mig.
    Men nu vet jag att det ändå är ganska vanligt bland osäkra killar (han var ju mycket äldre än mig när vi träffades!) att försöka imponera. Han ljög ju bla om sin ålder och sade att han var 10 år yngre än han var.

  • Lillstrumpan

    Ciccina,

    Har du frågat honom rakt ut varför han gjorde så och förklarat att du fortfarande känner dig ledsen för det?

    Jag brukar ta åt mig väldigt, bli ledsen och gå och grubbla men har lärt mig att det är mycket bättre att gå rakt på sak, fråga och förklara precis hur jag känner.

  • Secret

    Jag tycker att det är väldigt positivt om man inte talar illa om sin ex. Det visar att han har respekt. Min pojkvän har aldrig sagt något illa om sina ex. I början av förhållandet vill man ju höra något sådant men han har aldrig sagt negativa saker om dem (har har inte hsagt till mig att de var superunderbara heller). Jag respekterar honom enormt för detta.

  • Moddy

    Jag tycker att det låter lite omoget av en kille att hela tiden behöva framhålla att hans förra tjej var så bra, särskilt om det är han som tar upp det hela tiden. Vad tjänar sådana kommentarer till? Enda syftet är ju att få den nya tjejen att känna sig underlägsen. Förstår inte varför han måste tala om henne överhuvudtaget, om det inte kommer på tal.

    När jag och min man träffades hade vi båda gamla ex. När exen kom på tal, berättade jag ganska direkt vad det var som var negativt med mitt ex och mer positivt med min man (mest för att min man skulle känna sig säker att jag inte gick och suktade efter mitt ex). Han å andra sidan sa inga dumma saker alls om sin ex, vilket jag om jag ska vara ärlig, gärna hade hört....

    Sen började hans ex att kontakta honom och satt hos hans vänner och grät ut m m (hon lämnade honom och det var två år innan han och jag blev ihop). Då "förminskade" och försvarade han hennes handlingar hela tiden, vilket gjorde mig lite irriterad (men det försökte jag att inte visa).

    Jag har senare förstått att han skämdes väldigt mycket över hur hon betedde sig. Han ville ju ha varit tillsammans med en schysst och cool tjej men i och med att hon gjorde dumheter och betedde sig lite märkligt, tyckte han att det liksom smittade av sig på honom så att han framstod som mindre cool. Det kan jag i och för sig tycka är lite fånigt, jag tycker inte att en person framstår som en idiot bara för att den har varit ihop med en idiot, grovt uttryckt. Men så var det för honom iallafall.

    Tycker att du ska glädja dig åt att han inte pratar om henne längre. Då betyder hon säkert ingenting.

  • ciccina

    Jag har förklarat för honom och han skäms ju nu i efterhand, men det går inte att vrida tillbaks tiden, för jag har tappat en del självförtroende. I början tog han själv upp henne några gånger och ställde med flit fram albumen med bilder på henne och ville att jag skulle titta. MEn detta var den första månaden vi var ihop, och antingen så ville han imponera eller så hade han inte kommit över henne. Själv förnekar han att han tjatat om henne!!!

    Efter det när han märkte att jag blivit så svartsjuk och knäckt så tog han aldrig upp henne, utan efter det är det jag som tagit upp henne mer eller mindre varje vecka för att fråga ut om henne och om han älskade henne mer etc. Helt knäpp. han säger att han älskade henne men nu i jämförelse med mig så inser han att det kanske ändå inte var så starkt. fast så säger nog alla killar!

  • Stinatina

    Låter faktiskt som han med flit försöker göra dej svartsjuk och trycka ner ditt självförtoende! Tycker du fortfarande att det gör så ont och du mår dåligt av det måste du ju göra något åt det. Varför är du tillsammans med honom? Verkar som han har vissa problem när han ljuger om sin ålder och skryter om vilka unga tjejer han fångat. Tänk på att det är du som är ung, och han som borde oroa sej för att du hittar någon yngre. Inte tvärtom! Kanske försöker han trycka ner dej av rädsla för att du ska ägna intresse åt yngre killar?

  • Zippolina

    Men hallå tjejer, jag tycker nog att det låter som om killen skärpte till sig när han insåg hur sårad hon blev.
    Ciccina skriver ju själv att det var i början han kläckte kommentarerna men att det numera är hon själv som tar upp det. Han säger ju själv att kärleken till henne är annorlunda än det han kände för ex:et

    Ciccina: Försök att lyssna på vad han säger, det är dig han lever med, dig han älskar. Visst är det tungt när självförtroendet fått sig en kyss som i ditt fall men för din egen skull så försök att lägga hans ex bakom dig, han har ju uppenbart gjort det.
    Vet av egen erfarenhet att det är otroligt sårande när ens kärlek ifrågasätts pga svartsjuka.

Svar på tråden Känner att han älskade exet mer!