• hawaii

Berätta om bröllop ni varit på...

Vill så gärna höra om bröllop ni varit på vad har gjort dem speciella, vilka saker har fått er avskräckta o lämnat med minnet att "så vill jag absolut inte själv ha det"..??

Efter ett par bröllop som åskådare har jag tänkt att följande inte har klaffat..
    Ex. har man ett litet bröllop blir det lätt lite torgkänsla att ha vigseln i malmös största kyrka!!!
    Ex. bröllop nr 2 se till att ha bra serveringspersonal. Brudparet ifråga hade tre 17åringar från restaurangskola som serverade med kedjor hängande i fickorna o kolsvart ögonskugga. Det hela resultrede att brudgummens mor fick springa som en galning i köket, var helt slutkörd efteråt o hann aldrig riktigt njuta av sonens bröllop...

• Svar på tråden Berätta om bröllop ni varit på...
  • HansiBansi

Jag har i mina dagar varit på 3 bröllop, det första minns jag inte så mycket av

Det andra var trevligt och så. Men ingen direkt middag på det viset så jag kan inte komma med några + eller - på det viset.

Däremot det sista jag var på, var faktiskt inte särskilt roligt. Det var bröllop mellan två vänner till min sambo. De har både gigantiska släkter och det var bara vi och två par till som var där av kompisarna. Vi kände ingen annan och kände oss verkligen inte delaktiga i firandet.
    Det jag kände spontant då var att så skulle det aldrig bli på mitt bröllop. Jag vill att alla ska vara glada och känna sig delaktiga... en sån enkel sak som att bara lägga handen på någons axel och höra så allting är bra när man går förbi...

• Betania

Jag kom på en sak från ett bröllop jag var på i våras som var väldigt lyckat, roligt och lite annorlunda. Som placeringskort hade brudparet lyckats få tag på fotografier på alla gäster (ca 120 st!!). De flesta var roliga, lite äldre bilder (ni vet 80-tals frillor osv), några mer vanliga typ passfoton. Bilderna var insatta i ramar (billiga från Ikea) och varje gäst fick leta upp sin plats genom att hitta sitt foto. Dessutom hade de gjort en presentation med alla bilder så under kvällen rullade alla bilder på en stor TV-skärm i lokalen. Blev mycket uppsluppet, alla gäster fick en liten present och dessutom öppnade det för många samtal av typen "när är ditt kort taget och vad gör du egentligen".

Mycket lyckat om än lite jobb för det!

• yrvädret

Var på ett bröllop förra sommaren, som dessvärre inte blev så lyckat. Det var min fästmans bäste vän som skulle gifta sig. Bröllopet kunde ha blivit underbart, men tack vare vissa bröllopsgäster så är det enda jag minns en massa tjafs. För det första så skulle brudparets kompisar ge brudparet middagen i bröllopspresten. (Min fästman och jag var inte med på det) Middagen skulle kompisarna laga själva, men ingen av dem kunde laga mat visade det sig - potatisgratängen var osaltad och kall, köttet segt och kallt. Dessutom var kompisarna osams inbördes så alla skyllde på varandra om vems fel det var att maten inte blev bra. Till saken hör att brudparet själva hade varit tvugna att säga till kompisarna att det kanske var dags att börja planera för middagen en vecka innan bröllopet. En annan sak som blev totalt misslyckad var serveringen. Brudparet hyrde in tre serveringspersonal av vilka bara två dök upp.
    En till sak som jag upplevde oerhört negativ var att brudgummens släkt var så mycket större och dominerade ut brudens släkt totalt. Värdparet var brudgmmens farbror och faster och hela sånghäftet handlade om hur bra XXX-släkten var. Blev väldigt vräkigt och skrytigt enligt min mening - speciellt eftersom brudens släkt inte hade fått något att säga till om. Speciellt det där med att "nu tar vi upp bruden i VÅR släkt, och det ska ni vara tacksamma för"... uäk!
    Men det absolut västa var i slutet när två av brudens närmsta vänninor sticker från festen innan vi hunnit äta tårta. Och gör det med orden "Vi har hållt på o stressat med det här jäkla bröllopet i två veckor nu, och nu är vi skittrötta på det hela. Det står oss upp i halsen". Some friends...

Det hela slutade självklart inte där, utan hela dagen efter klagades och tjatades det bland "kompisarna" vem som inte hade skött sina uppgifter och vem som gjorde fel och hur dåligt alla andra gjorde det och bla, bla, bla... och det mitt framför de nygifta! Snacka om dålig stil!
    Jag och min sambo var så jätteledsna för våra vänners skull, och vi ångrar verkligen att vi inte var mer involverade i planeringen och tagit över mer av sysslorna. Men det är svårt när man bor 30 mil ifrån. Och inte kunde vi veta hur bröllopet skulle bli och hurdana kompisarna egentligen var!
    Är det något jag lärt mig av det här är det hur jag inte vill att mitt bröllop ska bli. Ett sådant här bröllop önskar jag verkligen inte någon!

• StinaGerman

Min syster o hennes man var på ett annorlunda bröllop i somras. Gästerna stod alla och väntade in brudparet på backen intill sjön. Plötsligt ropar någon att de ska se ut över vattnet. Där dyker en liten träbåt upp en lång bit ut i sjön. I båten står (!) brudparet o vinkar, båten guppar närmre och närmre.. Till slut ramlar brudparet i med bröllopskläder och allt!
    Alla blir helt förskräckta.

Men sedan visar det sig att allt var ett skämt, det var bara ett utklätt par. och det riktiga paret kommer dit! Sen hade de lekar o grillning utomhus. Det lät så häftigt, eller hur??

• Abby

Oj, vilken bra och rolig tråd!

Skall jag sammanfatta något som varit negativt av de bröllop jag varit på blir det att de utan alkohol (läs frikyrkliga) tyvärr tenderat att bli lite stela... Och de som varit bra har ofta varit mycket genomtänkta plus att gästerna varit spontana och haft lite "bröllops-know-how"...

Med "bröllops-know-how" menar jag t ex att klinga i glasen för att få brudparet att pussas/kyssas eller att när bruden går ut någon gång under middagen så springer alla tjejer/damer fram till brudgummen för att ge honom en puss och vice versa när brudgummen lämnar rummet m.m

Tyvärr är ju detta, liksom andel tal och längden på talen, inget som man som brudpar kan planera - blir det några riktigt långa tal eller om gästerna inte är spontana av sig (å aldrig har varit på andra bröllop) får man väl som brudpar bara finna sig i det. Men med bra planering och organiserad toastmaster (å lagom mängd alkohol!) tror jag förutsättningarna för en lyckad fest ökar!

• Betania

Var på bröllop i helgen som jag tidigare sagt och det var ett sånt där (ovan nämnt) frikyrkligt bröllop utan alkohol. Mycket, mycket trevligt! Jag tyckte vigseltalet var aningen långt och opersonligt men för övrigt var vigseln och framförallt musiken suverän. Festen var i en missionskyrka och maten jättegod. Under middagen var det dock inga tal vilket jag saknade lite (åtminstone ett eller två stycken mellan tex huvudrätt och efterrätt). men sen drog allt igång med en jättebra blandning av tal, spex, sånguppträdanden (som brudparet önskat och valt ut). Många skratt, mycket bra underhållning och väldigt avslappnat och kul!

Och vi klingade i glasen massor av gånger för att brudparet skulle pussas...

Har serverat på bröllop där brudparet själva blev så berusade så rätt tidigt (vid halv elva) fick de dra för att inte somna eller kräkas på gästerna... Så alkohol borgar inte nödvändigtvis för en roligare fest (inte för att jag tror att du menar det Abby!)

• Mayok

Det där med att ha foton på alla gäster som placeringskort lät ju hur skoj som helst. Lite jobb att få tag på alla kort bara...tror jag ska göra ett försök ändå, vi kommer att ha ca.65 gäster och ska gifta oss i juli så det är väl bara att börja samla bilder då. Finns det nån som har tips på riktigt billiga ramar? Vad kostar de ungefär på IKEA?

• Cotterpin

Om du har nära till ullared (Ge-kås) så blir det nog billigast! Har för mig att en vanlig 10x15 ram kostar ca 3 kr där.
    Tror minst det dubbla på ikea om dom inte råkar ha extrapris.

• Cotterpin

Kollade upp priserna på ikeas hemsida:
    Ram RAKET 15kr/3styck (10x15)
    Då är det träram runt som man kan måla i vanfri färg :)

• brudimaj

Vi va en sommar bjudna på bröllop av en av min mans gamla bekanta (som vi umgås med ett par gånger per år). Efter vigseln i kyrkan skulle alla komma på middag och fest i ett stor fint hus de hyrt (som va festlokal).
    Där va det hissad flagga och en fin gräsmatta där brudskålen skulle vara. Solen sken och alla va uppklädda och sommriga. Bordet stod dukat med glas...och vi vänatade, och vi vänatde på att få nåt att dricka i medan vi väntade på brudparet.
    Det va varmt och tråkigt att stå och stå, vänta och vänta på nåt.. för det fanns ej heller någon bänk eller liknande att sitta på. Ingen skugga heller.
    Eftersom vi inte kände någon annan så gick vi inte runt och frågade om hur det va planerat.
    Efter ca 1 1/2 timme i solen, på gräsmattan, kom då brudparet. Det va dom som hade med sej välkomstskålen och de fick själva öppna flaskorna och gå runt och servera gästerna. Vi hann kasta i oss ett glas (snålt - utan påfyllning för den törstige...som stått i solen!)för sen va det middag direkt!
    Dom hade alltså inte sett till att det fanns någon som hade hand om detta! Inget värdpar eller toastman eller tärna/ bestman alls.
    Dom va antagligen och tog korten.

Paketöppning skedde av någons syskon med kompis i hallen till lokalen. Jag som ansträngt mej att göra ett vackert paket för brudparet att öppna. Kommer inte ihåg att vi fick ett tack för paketet

Det bjöds på buffé och det va lång väntan för att hämta mat + att det va trångt mellan stolar och bord att komma fram.
    Jag och min man lessnade och vi tackade snart för oss efter middan (va mitt i en flytt!) och åkte hem innan 22.00.

Svar på tråden Berätta om bröllop ni varit på...