Var på ett bröllop förra sommaren, som dessvärre inte blev så lyckat. Det var min fästmans bäste vän som skulle gifta sig. Bröllopet kunde ha blivit underbart, men tack vare vissa bröllopsgäster så är det enda jag minns en massa tjafs. För det första så skulle brudparets kompisar ge brudparet middagen i bröllopspresten. (Min fästman och jag var inte med på det) Middagen skulle kompisarna laga själva, men ingen av dem kunde laga mat visade det sig - potatisgratängen var osaltad och kall, köttet segt och kallt. Dessutom var kompisarna osams inbördes så alla skyllde på varandra om vems fel det var att maten inte blev bra. Till saken hör att brudparet själva hade varit tvugna att säga till kompisarna att det kanske var dags att börja planera för middagen en vecka innan bröllopet. En annan sak som blev totalt misslyckad var serveringen. Brudparet hyrde in tre serveringspersonal av vilka bara två dök upp.
En till sak som jag upplevde oerhört negativ var att brudgummens släkt var så mycket större och dominerade ut brudens släkt totalt. Värdparet var brudgmmens farbror och faster och hela sånghäftet handlade om hur bra XXX-släkten var. Blev väldigt vräkigt och skrytigt enligt min mening - speciellt eftersom brudens släkt inte hade fått något att säga till om. Speciellt det där med att "nu tar vi upp bruden i VÅR släkt, och det ska ni vara tacksamma för"... uäk!
Men det absolut västa var i slutet när två av brudens närmsta vänninor sticker från festen innan vi hunnit äta tårta. Och gör det med orden "Vi har hållt på o stressat med det här jäkla bröllopet i två veckor nu, och nu är vi skittrötta på det hela. Det står oss upp i halsen". Some friends...
Det hela slutade självklart inte där, utan hela dagen efter klagades och tjatades det bland "kompisarna" vem som inte hade skött sina uppgifter och vem som gjorde fel och hur dåligt alla andra gjorde det och bla, bla, bla... och det mitt framför de nygifta! Snacka om dålig stil!
Jag och min sambo var så jätteledsna för våra vänners skull, och vi ångrar verkligen att vi inte var mer involverade i planeringen och tagit över mer av sysslorna. Men det är svårt när man bor 30 mil ifrån. Och inte kunde vi veta hur bröllopet skulle bli och hurdana kompisarna egentligen var!
Är det något jag lärt mig av det här är det hur jag inte vill att mitt bröllop ska bli. Ett sådant här bröllop önskar jag verkligen inte någon!