• hawaii

Berätta om bröllop ni varit på...

Vill så gärna höra om bröllop ni varit på vad har gjort dem speciella, vilka saker har fått er avskräckta o lämnat med minnet att "så vill jag absolut inte själv ha det"..??

Efter ett par bröllop som åskådare har jag tänkt att följande inte har klaffat..
    Ex. har man ett litet bröllop blir det lätt lite torgkänsla att ha vigseln i malmös största kyrka!!!
    Ex. bröllop nr 2 se till att ha bra serveringspersonal. Brudparet ifråga hade tre 17åringar från restaurangskola som serverade med kedjor hängande i fickorna o kolsvart ögonskugga. Det hela resultrede att brudgummens mor fick springa som en galning i köket, var helt slutkörd efteråt o hann aldrig riktigt njuta av sonens bröllop...

• Svar på tråden Berätta om bröllop ni varit på...
  • Lillan2

Vad jag menade med mitt inlägg är att jag ibland efter ett bröllop har svårt att sätta finget på varför jag tyckte att det var "helt fantastiskt!" eller "okej...." och har kommit fram till att det nog har att göra med ovanstående till stor del. Självklart kommer jag i alla fall att planera ihjäl mig för att få rätt på allt jag kan styra över (har skrivit en lista som räcker härifrån till Peking.....) :)-

En sak som jag verkligen har uppskattat på bröllop (sp sådana där jag inte känner brudparet såväl eftersom de är lite avlägsna släktingar eller vänner till min respektive) är lite personlig touche tex bordsplaceringskarta i form av kort på gästerna, en hälsning på festprogrammet(Välkommen Lillan2!), en trevlig kyrkomarskalk som presenterar sig i kyrkan och anvisar bra plats (så har man i alla fall hälsat på någon) etc. Kan ju vara en idé om inte alla gästerna känner varandra/brudparet väl.

• Hannita

jag har inte varit pa sa manga brollop, men har komemr mina synpunkter:

DALIGT:

Att inte ha informativa inbjudningar. Vi var precis pa broolop dar vigseln skulle ske klockan 18.15, men nar vi kom dit sa hade de redan gift sig!! de gifte sig utomhus till sdolnegangen, men solnedgangen var vid 18.05 och vigseln var over pa 5 minuter! (De skulle ha skrivit att de gifte sig med solnedgangen, eller for att vara saker pa att alla hann fram, skriva tiden 18.00). Dessutom sa var det ingen middag , men de hade de itne skrivit- vi var super hungriga, men ville inte ga tidigt som de flesta andra gjorde. Det var pa en Fredag klcoan 18.15, da forvantar man sig nastan nagot att ata, speciellt nar man komemr direkt fran jobbet!

-for lang paus melaln vigsel och mat, var pa brollop en gnag da vigseln var vid 11.00 (at frukost endast) sedan at vi middag vid 4 tiden, trodde jag skulle do av hunger.

-presentoppning gar bort.

BRA:

blandad bordsplacering, men att man sitter antingen mitt emot eller hyfsat nara nagon man kanner. Garna efetr alder, det blir roligast da, sa vanner och kusiner typ ihop och sedan de lite aldre ihop osv.

-ha tillrackligt med vin till maten och vatten!

- en kunnig DJ som spelar all sorters musik som tom aldre kan dansa till.

-en lek eller nat kul vid slutet pa middagen efetr alla tal. sa gasterna komemr igang till dansen.

• Hannita

(oj vilken kass stavning- jag ber om ursakt!!)

• StinaS

Har varit på för många bröllop där hela bröllopet består av en lång sittning. Ofta finns det människor på bröllopet som man inte träffar så ofta. Men är hela bröllopet en sittning så får man bara prata med dem som man hamnat bredvid. Det kan väl vara trevligt, men om man nu fixat en stor fest så skall man väl kunna prata lite med alla möjliga.

• Moddy

Mindre kul:

- Frack som klädsel då lokalerna inte är anpassade för detta (att sitta med fin långklänning på enkla stickiga trästolar eller fällstolar går bort, typ).
    - Fotografering under fördrinken (särskilt i fall där fördrinken "tar slut" efter ett glas). Att mingla med tomma glas i en timme eller två är riktigt tråkigt.
    - Inbjudningskort där det inte står att det är betalbar (särskilt i fall då man endast kan köpa drinkar kontant i baren).
    - Dåliga liveband
    - självupptagna släktingar som håller långa tal som handlar om dem själva (svårt att påverka)

• The Angel

Har en fråga...

Många tar upp detta med alkohol...att det finns för lite..osv.

Den dagen jag gifter mig vill jag inte bjuda på alkohol. Hur har ni gjort som inte har bjudit på alkohol överhuvudtaget?

/Felicia

• Nyfiken gul , nu fru

The Angel..

Mitt första bröllop var så gott som alkoholfritt, vi hade vinbål som välkomstdrink enbart. Sen var det läsk o mineralvatten till maten o resten av kvällen (o jodå, det som var kvar av vinbålen fick man ju självklart dricka upp)

O ingen höjde på ögonen att det var så.

• zera

dåligt: lång väntetid mellan vigsel och festen...vi ska fota oss innan vigseln...

lekar innan middagen som innebar att man skulle b la sitta på marken, inte såååå kul när man har en fin klänning på sig...tur det var torrt...

en fest jag var på var på en liten fin gård med många små rum, men följden blev att vi satt utspridda lite varstans...

• C.A

Vi var på ett bröllop i augusti 2003. Helt kanon! Utgår mycket från det när jag förbereder vårt egna bröllop. Maten var kanon, alla var trevliga, lokalen perfekt, underhållningen hölls från två ur "Star boys" har inte skrattat så mycket på LÄNGE. Att vädret var på topp är ju ytterligare ett stort +. Killarna tyckte dock att 27 C var lite väl varmt i kostym ;)

• Fru Larsson

Vilken bra tråd! Många bra tips!

Tips för presentöppning är att be någon annan(ett äldre barn kanske?) öppna presenterna och vara noga med att skriva upp vem som gett vad. Då kan den som är nyfiken på presenterna titta vid presentbordet men det behöver inte uppta en stor del av festen!

Svar på tråden Berätta om bröllop ni varit på...