• hawaii

Berätta om bröllop ni varit på...

Vill så gärna höra om bröllop ni varit på vad har gjort dem speciella, vilka saker har fått er avskräckta o lämnat med minnet att "så vill jag absolut inte själv ha det"..??

Efter ett par bröllop som åskådare har jag tänkt att följande inte har klaffat..
    Ex. har man ett litet bröllop blir det lätt lite torgkänsla att ha vigseln i malmös största kyrka!!!
    Ex. bröllop nr 2 se till att ha bra serveringspersonal. Brudparet ifråga hade tre 17åringar från restaurangskola som serverade med kedjor hängande i fickorna o kolsvart ögonskugga. Det hela resultrede att brudgummens mor fick springa som en galning i köket, var helt slutkörd efteråt o hann aldrig riktigt njuta av sonens bröllop...

• Svar på tråden Berätta om bröllop ni varit på...
  • annahoj

Bra tråd!

En dålig erfarenhet jag har från bröllop är regisserade avfärder. Det var jättevackert, men efter det när gästerna gått tillbaka till lokalen höll bandet på att packa ihop och festen var slut! kl ca 00.30. Man hade kanppt hunnit dansa, och festen hade liksom inte hunnit starta efter en lång middag.

En annan varning är paketöppning som också mycket lätt tar dör på stämningen och tempot.

Bröllop mitt i semestern på en ort långt bort har jag varit på och gillade inte. Gäller även midsommarafton och liknande.

Bra tycker jag det är när det varit många inblandade på möhippa/svensexa. Gärna från bådas sidor, dvs hans tjejkompisar eller tex syster på brudens möhippa. Då känner många varandra och festen blir kul.

• Pimpe

Jag har varit på ett eftermiddagsbröllop som var kanonfint! Vigseln var vid kl 14.00 och sedan serverades middag(buffé) direkt på. Bröllopet var slut vid 21.00. Det var ingen dans, däremot underhöll två trubadurer(mkt trevligt). Massor av roliga tal(Svårt att påverka ur arrangemangssynpunkt)! Jag tyckte det var bra med buffé, det finns alltid ngt för alla att äta och skönt att röra på sig lite. När det blev tal, fick man smyga sig tillbaka lite finkänsligt. Toastmastrarna var också duktiga med timingen på talen, inga tal drogs igång innan alla tagit första vändan mat. Stora tallrikar var ett plus(då behöver man inte gå o ta om lika ofta).

• Forsfors

hawaii: okej, jag fattar att det kanske inte är särskilt tjusigt att som serveringspersonal ha kedjor i fickorna och kolsvart ögonskugga, det skulle jag ha bett dem att ta bort om jag inte ville ha det så, men vad hade det med deras serveringsförmåga att göra? varför fick brudgummens mamma springa i köket?

Annars är min erfarenhet av restaurangskoleelever att de är jätteduktiga på att servera och ofta mycket noggrannare med allt än många yrkesarbetande servitörer (eftersom de får betyg på det de gör och är rädda för att någon ska ringa läraren och skvallra) dessutom brukar det ju vara såna elever som serverar på nobelfesten också. Du menade säkert inget illa med ditt inlägg, men jag kände att jag måste förvara restaurangskoleelevernas rykte litegrann.

• Fröken N

Jag har varit på bröllop där vigseln har känst för högtravande. Därför tyckte vi att det var viktigt att prata ordentligt med prästen innan för att se om han passade oss och våra tankar kring gud.

För lång väntan innan förrätten har det varit på några bröllop. Man hinner ju oftast inte äta någon bra lunch och är därför vrålhungrig ganska tidigt.

Ett bröllop jag var på var det våldsamt mycket tal och musik. Det blev väldigt uppstyckat och folk blev tillslut i princip sura när det var dags att sjunga ytterlgiare en sång. Eftersom vi visste med oss att våra vänner och vår familj skulle hålla mycket tal valde vi därför bort sången helt och det var vi jätte-nöjda med. Man vill ju att folk ska hinna umgås och äta också. Vill man inte välja bort sångerna kan man ju i vart fall säga till toastmastern att känna efter om det passar innan han klingar i glaset för en ny sång.

Annars har det varit undebara bröllop med många bra saker som vacker musik i kyrkan, roliga lekar, vackert dekorerat, bra bordsplacering med någon i närheten som man känner osv. saker som gör att man som gäst har känt sig extra omhändertagen.

Tycker även jag att fri bar riskerar att urarta i ett fylleslag och det ville i all fall inte jag ha på vårt bröllop. Vi valde att istället ha bartenders som serverade våra favouritedrinkar till självkostnadspris. Det var väldigt uppskattat.

• Betania

Dåligt:
    -Maten räckte inte! Fick åka till gatukök direkt efter festen för att inte svälta ihjäl... Samma sak med drickan, en halv 33-cl läsk per person, för en hel middag? I dont think so...
    - 40 minuters långa tal, oförberedda. Big no no!
    - Helt fel bordsplaceringen, det var så tyst under middagen att man bara hörde besticken klirra mot tallrikarna, hemskt! Vi som vågade prata viskade, för att inte "störa".
    - Inget ordnat efter middagens grand finale, festen bara dog, ingen dans, ingen musik, alla åkte hem.

Bra!:
    - Uppsluppet, avslappnat med många, korta bidrag/Inslag.
    - Buffé, I like!
    - Värdpar som tar sin uppgift på allvar och gör ett suveränt jobb.
    - Fantastisk, annorlunda musik under vigseln, folk kommer verkligen ihåg hur bra det var (typ gospelkör!!).

• Loka

Några saker jag tänkt extra noga på (efter att ha varit på mindre lyckade bröllop) är:

*Ingen presentöppning.
    Att alla gäster stod och tittade på när brudparet öppnade presenter i över 2 timmar, medans orkesten spelade för sig själva (i ett annat rum) och skulle lagom sluta när alla presenter var öppnade (01.00).

*Vara noga med bordsplaceringen.
    Absolut inte placera hennes/hans släkt/vänner vid en och samma tunga. Utan placera ut gästerna, men samtidigt se till att alla känner någon i närheten.

*Se till att det finns tillräckligt med champange.
    Har själv blivit utan brudskål vid ett bröllop. Vet att värdinnan hade fullt sjå med att se till att det räckte till brudparet.

*Tänka på våra gäster.
    Kanske det viktigaste. Utan dom skulle det ju inte bli så underbart som vi förhoppningsvis får det. (har varit på ett bröllop där brud och brudgum satt i varsitt hörn och söp sig skitfulla med varsinn kompis och tackade nej när andra gäster kom och bjöd upp (något som man som gäst ska göra))

*Tacka ordentligt efter bröllopet.
    Har fortfarande inte fått tackkort från två bröllop jag var på för 5-6 år sedan (det ena var föresten från paret som satt och söp).

Ja, sen finns det väl masor med fler saker, men jag återkommer med det när jag kommer på det.

• Texas

Tycker till skillnad från många andra att band inte alltid är speciellt lyckat. Det gäller att bandet spelar bra och variernade musik, inte Bo Kaspers musik en hel kväll, det blir för mycket. Sedan spelar de flesta band 20-30 minuter och har sedan paus och sedan spelar de igen och sedan paus igen. Tycker man kommer av sig lätt i pauserna.

Vi hade nedladdad musik som vi valt ut noga så att det var olika typer av låtar och sedan hade vi ett dj-program installerat så att det hela tiden var nya och dans vänlig låtar.

• Zippolina

mindre bra: När brudparet hade valt en klädkod som inte stämde in med gästerna, förutom att drygt 90% av de inbjudna släktingarna tvingats tacka nej av ekonomiska skäl så märktes det att gästerna inte var vana och kände sig stela, att middagen blev en maratonsittning på femn timmar hjälpte inte upp det hela.

Bra: Har min väninnas bröllop i färskt minne, väldig blandad mix på gästerna allt mellan ett par dagar till 90åriga farfar.
    Ingen bordsplacering ( folk blandade sig bra ändå ), buffe ( det fungerade hur utmärkt som helst trots att det var 130 gäster och talen var många ), inrett barnrum med div aktiviteter ( de 30 barnen märktes knappt) men framför allt minns jag den otroligt hjärliga stämningen - det fullkomligt strålade om brudparet av lycka och känslan av kärlek var så otroligt stark att det var magiskt.

Önskar att vi kan återskapa en gnutta av deras magiska stämning på vårat bröllop - en känsla som inte går att planera fram eller köpa för pengar

• Missy

Tips vid buffé:
    - försök ställa bordet så man kan ta från två håll eller två sidor(särskilt om det är många gäster). Kötiden halveras!
    - se till så att "huvudrätterna" räcker! Sist jag var på bröllop fick jag ta sist av alla och då var paj, lax mm slut. Nog blev jag mätt men det var inte så kul att äta sig mätt på potatis och sallad.

Ett annat bröllop jag var på så hade de fri bar på senkvällen men inga glas! Plastmuggar hade räckt utmärkt men något kan man behöva att dricka ur

• julibruttan

Kul tråd!!

Har varit på ett bröllop där fribar funkade bra för det fanns "bartenders".

Var på en mkt lång sittning med många tal, men det var helt suveränt alla tal var genomtänkta och roliga. Det var även bensträckar pauser mellan förrätten och varmrätten samt mellan varm och efterätten. Folk kunde prata med varandra och utdukningen blev mycket smidig. det kändes inte som om man satt under en längre tid.

Glasen skall alltid vara fyllda!

hmmm allt annat är nog redan skrivet!

Svar på tråden Berätta om bröllop ni varit på...