• hawaii

Berätta om bröllop ni varit på...

Vill så gärna höra om bröllop ni varit på vad har gjort dem speciella, vilka saker har fått er avskräckta o lämnat med minnet att "så vill jag absolut inte själv ha det"..??

Efter ett par bröllop som åskådare har jag tänkt att följande inte har klaffat..
    Ex. har man ett litet bröllop blir det lätt lite torgkänsla att ha vigseln i malmös största kyrka!!!
    Ex. bröllop nr 2 se till att ha bra serveringspersonal. Brudparet ifråga hade tre 17åringar från restaurangskola som serverade med kedjor hängande i fickorna o kolsvart ögonskugga. Det hela resultrede att brudgummens mor fick springa som en galning i köket, var helt slutkörd efteråt o hann aldrig riktigt njuta av sonens bröllop...

• Svar på tråden Berätta om bröllop ni varit på...
  • Ung drömmare

Något som jag kom ihåg från en vigsel var att vissa hade tagit med sina högljudda småpojkar som höll på och skrek och sprang i gången. Jag satt ovanför och hörde inte ett skvatt vad de sa. Sen efteråt hade jag hört att familjen som hade pojkarna ombeddes då av brudparet att åka hem med dem, för att undvika samma problem under middan. Bra eller dåligt, det vet jag inte.

• Lilac

När min syster gifte sig i år, så var det vissa saker som jag tyckte var hemskt. De hade valt att ha en enkel borglig ceremoni och tilltugg efter vigseln. På plats var både de allra närmaste i vår släkt och från hans släkt + ett antal nära vänner till brudparet. När jag kom med min sambo till vigselplats så upptäckte jag något hemskt - vi som var släkt skulle få sitta längst bak vid vigsel, eftersom deras vänner satt sig längst fram. Det var ju ingen som "vågade" anvisa dem till andra platser efter att de satt sig där. Så resultatet blev att jag, min sambo, våra farföräldrar och brudgummens nära släktingar satt med oss längst bak. Jag var lagom irriterad redan efter det.

Sedan hade paret inte velat ha någon bordsplacering utan att skulle få sätta sig var som helst. Det slutade med att dessa vänner återigen satte sig på husets "bästa" platser och vi i släkten fick tränga oss där vi fick plats. Brudens mamma fick till exempel äta i köket, då hon inte kunde tåla sin bordsgranne. Vissa ut av vännerna var väldigt otrevliga mot oss släkt och de flesta hälsade inte ens på oss. En ut av tjejerna gick omkring och gjorde små anmärkningar på allt! Jag var så nära att smälla till henne. Och skulle jag möta henne idag så skulle jag inte kunna hålla allt inombords, utan skulle verkligen sätta henne på plats.

Vi har bestämt oss att till vår bröllop ha en toastmaster som anvisar folk till rätta platser i kyrkan. Och vid middag ska vi ha bordsplacering.. sedan måste jag ju säga att jag aldrg skulle kunna ens drömma om att bjuda sådana otrevliga människor till mitt bröllop.

• julibruttan

Häller helt med föregående ïnlägg....

Självklart ska familj och släkt sitta längst fram, tycker det är så tråkigt att folk inte har vett!!!! Vi har bestämt att vi ska ha ett syskon från vardera familj som visar folk till rätt platser.

• Strulan

Flyttar upp....
    Några fler som har historier?????

• lmm

Jag var på ett kanonbröllop för ett par år sedan. Visserligen lite väl stort för min smak - 150 personer.

Pluspoängen för engångskameror vid alla borden, vid tolvsnåret på natten grillades det hamburgare ute på terrassen. Det var verkligen kanongott.
    Men å andra sidan var det hela en riktigt dyr historia för bröllopsparet. Men något tilltugg sent på kvällen/natten var helt rätt.

• Miim

Efter min svägerskas bröllop finns det några saker som jag ska tänka på mitt eget.

1: Informera viktiga saker redan i inbjudan!

Festen hölls på en restaurang men ingen information om att det var restaurangpriser i baren hade gått fram till oss. resultatet var att vi inte hade med oss speciellt mycket pengar och när en öl kostar 68 kr/st blev det inte många vändor för oss i baren. Att det var presentöppning dagen efter, visste vi inte om. Vi hade rest 15 mil och sovit på hotell och jag hade "bara" med mig kläder lämpliga för bilåkning - inte att träffa okända vänner och bekanta till brudparet. Det gjorde att jag kände mig väldigt obekväm ska jag säga...

2: Träffa präst/vigselförättare innan bröllopet och se till att de vet lite hur du och din blivande är som personer.

Prästen hade aldrig träffat brudparet innan vigseln och det märktes tydligt. Istället för en vigsel som var riktad till brudparet, framförde prästen en svavelosande "synda" predikan. Inte kul för vare sig brudpar eller gäst att höra på! Nu kommer vi att gifta oss borgeligt så den här risken löper inte vi

3: Fotografering före vigsel och något alkoholfritt att dricka efter + "något" att stoppa i munnen.

Mellan vigsel och fest fotograferades brudparet. Under de två timmarna fanns ingenting att dricka eller äta för gästerna + att inga aktiviteter ordnats. På bröllopsdagen var det jätte mycket åska i luften så jag var på väg att svimma då det var så varmt och kvavt. Jag fick lösa problemet själv genom att gå och köpa en loka i restaurangbaren - kändes lite beige + att de två timmarna var fruktansvärt tråkiga att vänta + att man var vrålhungrig när man satte sig vid middagsbordet.

4: tänk till vid bordsplaceringen

Jag och min sambo fick sitta på var sin sida av lokalen, båda med personer som kände varandra men inte oss. Jag kände mig totalt ignorerad hela kvällen.

5: Lagom med alkohol under middagen.

Ofta får man höra skräckhistorier om bröllopsmiddagar som spårar ur p g a, för mycket alkohol men det finns de som dör redan innan de kommit igång eftersom att det serveras för lite alkohol till middagen. Dessutom känns det fånigt att sjunga snapsvisor och sedan skåla i vitt vin...

6: Transporter

Om man håller festen ute i skogen - se till att gästerna kan ta sig hem för en hyfsad slant. Hyr in bussar och låt gästen betala ett självkostnaspris om man inte vill bjuda även på detta. Annars kan man hamna i den situationen att halva brudföljet väljer att köra och festen blir väldigt avslagen.

7: Toastmaster, spex och lekar

Välj inte en toastmaster som är för imponerad av sin egen röst - det stjäl fokus från brudparet. Se till att de spex och lekar som vänner ska hålla är lämpade vid ett bröllop. Som exempel kan jag säga att jag ville sjunka genom jorden när det väldigt korrekta brudparet lekte skoleken och toastmastern "tvingade" dem att svara på frågor som "vem är bäst med munnen" "vem är bäst på att rida" Osv...

• Loka

Hanna h.
    Det är naturligtvis upp till var och en hur man vill göra, jag berättade bara vad vi anser om det upplägget . Era vänner kanske tycker att det är ok att gå ut och äta var och en för sig, för att sen gå på party.

• bröllopsdags

Miim,
    Efter jag läste ditt inlägg blir man lite nervös vid valet av toastmaster..
    Inget vidare "hit" att svara på vem som rider bäst när farmor sitter bredvid..

• Miim

nej det var inte så kul...
    Dessutom var den här toastmastern bästa kompis med brudgummen och borde därför veta att han inte skulle uppskatta en så generande lek. Det viktigaste är nog att man är tydlig med vilken ton man vill ha på sin fest. Utan tydlighet kan det ju som sagt gå lite fel

• Helena V

Mitt "värstingminne" som bröllopsgäst var när min man blev ombedd att "ta med gitarren och plinka lite på festen". När vi fick middagsprogrammet i våra händer stod han som en programpunkt och presenterades som trubadur... Han var totalt oförberedd på att det gällde ett framträdande och inte en informell allsång som han trott! Dessutom hade de lagt honom vid 2-tiden på natten när alla var dödströtta och bara ville hem.
    Vi har knappt pratat med brudparet sen dess...

Svar på tråden Berätta om bröllop ni varit på...