När min syster gifte sig i år, så var det vissa saker som jag tyckte var hemskt. De hade valt att ha en enkel borglig ceremoni och tilltugg efter vigseln. På plats var både de allra närmaste i vår släkt och från hans släkt + ett antal nära vänner till brudparet. När jag kom med min sambo till vigselplats så upptäckte jag något hemskt - vi som var släkt skulle få sitta längst bak vid vigsel, eftersom deras vänner satt sig längst fram. Det var ju ingen som "vågade" anvisa dem till andra platser efter att de satt sig där. Så resultatet blev att jag, min sambo, våra farföräldrar och brudgummens nära släktingar satt med oss längst bak. Jag var lagom irriterad redan efter det.
Sedan hade paret inte velat ha någon bordsplacering utan att skulle få sätta sig var som helst. Det slutade med att dessa vänner återigen satte sig på husets "bästa" platser och vi i släkten fick tränga oss där vi fick plats. Brudens mamma fick till exempel äta i köket, då hon inte kunde tåla sin bordsgranne. Vissa ut av vännerna var väldigt otrevliga mot oss släkt och de flesta hälsade inte ens på oss. En ut av tjejerna gick omkring och gjorde små anmärkningar på allt! Jag var så nära att smälla till henne. Och skulle jag möta henne idag så skulle jag inte kunna hålla allt inombords, utan skulle verkligen sätta henne på plats.
Vi har bestämt oss att till vår bröllop ha en toastmaster som anvisar folk till rätta platser i kyrkan. Och vid middag ska vi ha bordsplacering.. sedan måste jag ju säga att jag aldrg skulle kunna ens drömma om att bjuda sådana otrevliga människor till mitt bröllop.