• sandra76

Bra matplan vid viktnedgång?

Då jäklar var det dags för nya tag detta år!! :D Vad har ni för åsikter om följande lilla matplan (exempel):
    Frukost- mjölk med branflakes & skivad banan i, grov smörgås med lättost & paprika. kaffe.
    Lunch- 1,5 dl ris med 50 g tonfisk
    Middag- 1,5 dl pasta med 50 g torsk
    (grönsaker till maten)

Ok?

• Svar på tråden Bra matplan vid viktnedgång?
  • sweden

Hej ät två frukter om dagen men inte två bananer, t ex päron, ananas i burk (osotad) kiwi etc, forsök att alltid dela tallriken i mitten jag menar hälften grönsaker, sedan potatis, ris, pasta etc och kött, fisk, etc. Drick minst två liter vatten om dagen och motion motion motion alltid viktig.. lycka till!! jag kämpar också det är tufft...puhhhh

• Ellte

:) Låter väl bra... Fast jag hade satsat på MER proteiner och mindre kolhydrater... Ät t.ex en laxkotlett/köttbit och MASSOR med grönsaker till lunch och ris och MER än 50g fisk till middag. Och så mängder med grönsaker såklart.

Du bör även äta fler mål på en dag... Frukost-mellanmål-lunch-mellanmål-middag-kvällsmat :) Mellanmål kan vara ett par frukter, en tallrik fil, en grov macka med keso...

• Jennie med ie

Mer fett! Gärna i form av nötter, rapsolja, olivolja, fet fisk, avocado, sojabönor, frön..

Mer av proteindelen, det finns ingen anldning att begränsa intaget av fisken t ex så hår.

Hur är det med mellanmål?

• NancyD

Du saknar nästan helt fett i kosten om du äter så där (om du inte äter grön/röd mjölk till flingorna), och du kommer därför få det svårarare att gå ner i vikt.

Om kroppen inte får i sig fett utifrån så håller den hårdare i det fettet den redan har. Dessutom är många vitaminer fettlösliga och fett behövs därför.

Ringla tillexemel några tsk olivolja över grönsakerna och ät fetare ost på mackorna!

• Jennie med ie

Förresten, nu när jag ser att de är du som frågar Sandra. Jag tycker du ska lägga bot detta helt och istället söka hjälp för dn inställning till mat och din kropp, jag har ju läst en hel del av dig ang detta... Men, det rådet har du ju fått förr, så det kanske inte hjälper. Men, försöka duger.

• Stjärna

Varför så drastiskt? Känner också igen ditt namn sen tidigare då om hur fet laxsoppa är.

Jag har tummregeln att äta bra vardagsmat och lyxa lite mer någon gång på helgen. Dom få gånger om året när jag äter borta så släpper jag tankarna på vad jag äter, då är det fest.

Mitt tips är att äta efter tallriksmodellen. Gärna i kombination med promenader eller sport. Sysslar du med något sådant?Vill du gå ner i vikt minska/ta bort söta drickor, snask och sånt.

Och har du problem med din inställning till mat så sök för höge farao hjälp!

• Stjärna

Dessutom!! För ensidig kost är alrig bra. Tror inte att det är nyttigt att bara äta lax, torsk och ris varje dag. Du missar säkert massor med vitaminer och spårämnen som finns i annat.

• Nyfiken gul , nu fru

Varför krångla till det???

Ät som du brukar men minska ner på grädde, creme fraiche, onyttiga snacks, godis och satsa på mycket grönsaker o mycket frukt..

En fruktsallad som mellanmål med lite keso är dunderbra!! Kan du även använda som efterrätt..

Ta tag i dina ätstörningar istället för att plåga din kropp... du förstör bara din egen kropp som du håller på (har också läst o svarat i dina andra trådar)..

Har du inte läst på och tagit reda på vad din kropp kan få för livslånga skador om du inte tar tag i dina matproblem??

en dag orkar inte kroppen mer, är det värt priset tycker du??

• Nyfiken gul , nu fru

Föressten...

Har läst dina tidigare trådar och du ställer ungefär samma frågor om mat, fett o innehåll..

har du aldrig läst dina svar du fått??

Du får ju i tråd efter tråd samma svar...

borde inte det ge dig en vink om att du borde ta svaren på allvar??

fortsätt ett tag till o snart kommer ingen vilja svara längre på dina frågor om du inte tar till dig av våra svar....

snälla vännen.. sök hjälp!!

• mrs.

Hej sandra!

Om du äter så mer än 1v lovar jag att det börjar bli tråkigt, ät olika frukostar, tex, knäckebröd m en skiva pålägg, joghurt, gröt, cornflaks, 1 omelett....

ris 1dl eller kanske 3dl /måltid eller potatis (ca 3-4st medelstora)/måltid.

½-1burk tonfisk/1-2 sej/125g kycklingfile/ 80g-färs/120g köttbit //måltid

2-3 mellanmål, och alltid alltid grönsaker på tallriken fyll ½ tallriken kanske om du är rädd att du inte blir mätt.

• mrs.

Sandra du har många ggr skrivit jag vet, jag tycker du ska börja på ww/vk eller annat så får du i dig rätt mängd!

• Nyfiken gul , nu fru

Glöm inte heller att du ska äta mat i proportion till vad du jobbar med eller hur mycket du rör dig/tränar..

Jobbar du med kroppen måste du ha mycket mat så du orkar slita..

En elitidrottare äter tex 6-7 ggr om dagen LAGADE mål mat alltså....(om vi nu tänker på skidåkare mfl)

och även om du ska ner i vikt så ska du FORTFARANDE BLI MÄTT... du ska inte peta i dig tre bönor och ett glas jucie.. och känna dig vrålhungrig sen.. då har du missförstått hela vitsen med att banta...

Ju mindre du äter, detstå mindre förbränner du...

Svar på tråden Bra matplan vid viktnedgång?