• Linni

Varför alla dessa dieter?

Jag förstår mig inte på alla som pratar om att den och den dieten är bra för att gå ner i vikt. Sen läser man inlägg som att "jag har tidigare gått ner si och så många kilon med den dieten. Nu har jag gått upp lite igen och ska börja om". Varför håller man på med en massa olika dieter som ändå bara verka hålla ett tag? De flesta dieter är alla lite extrema på sitt och ingen orkar hålla dem hur länge som helst. Vilket i längden inte heller är sunt.

Jag tror att det bara finns ett sätt för bestående viktminskning, nämligen att ändra sina levnadsvanor för gott. Att jojo-banta är ju dessutom skadligt för kroppen och inte blir man snygg av det heller!

• Svar på tråden Varför alla dessa dieter?
  • _koko_

Nä, jag har precis bevittnat det ultimata!!! En kroppstrumpa som lixom trollar bort allt och ger dig fantastiska former på en gång! Utan träning, utan att ändra kosten, vilket mirakel!!!

Ehhh, nä, allvarligt talat trodde jag att jag skulle trilla ur soffan (tv-reklam). Vidrigt att spela på folks osäkerhet på det sättet, det var som att lyssna på en predikan...

Jag håller med dig Linni, men är man överviktig tror jag man greppar tag i alla halmstrån man kan. Samtidigt som vi medvetet eller omedvetet vräker i oss fett och socker är idealet att man ska se sjukligt mager ut, det går liksom inte ihop.
    Nu ska de ju tom räkna bmi på 4-åringar för att de väger för mycket (eller det är väl bara ett förslag än så länge)... Var är vi på väg?

• ztar

Lycklig
    I Västernorrlands kommun är det bestämt att man ska mäta bmi på fyraåringar, vilket jag faktiskt tycker är bra! Det är viktigt att fånga upp dåliga matvanor (som föräldrarna givit dem) i tid, övervikt orsakar många olika sjukdomar!

• Brudjojo

Hej!
    Tänkte bara berätta hur det varit för mig. Jag har endast provat att gå ner i vikt en gång. Då gick jag ned ca 7 kg med South Beach, det funkade jättebra för mig och jag lyckades hålla det ganska bra ett tag, men sen har jag varit mycket sjuk och haft stora problem vilket har gjort att jag har gått upp i vikt, har inte haft möjlighet att träna och inte kunnat välja vad jag ska äta...

Men därför vill jag köra den här dieten igen, för jag trivdes med den i förra omgången, och jag tror att jag ska hålla mig så pass frisk (hoppas i alla fall) att jag kan bibehålla vikten den här gången med hjälp av träning och rätt kost.

• Linni

Men brudjojo, vitsen med att ändra kostvanor för livet är att du faktiskt inte går upp så mycket i vikt om du blir sjuk ett tag. Jag vet, då jag själv varit överviktig. Med ändrade mat och motionsvanor gick jag ner 12 kilo. Jag tyckte inte att det var jobbigt eller att jag förskade godsaker. Men jag lärde mig med tiden vad jag kan unna mig och hur ofta och hur mycket. Medan jag gick ner i vikt (det tog ett halvår drygt för 12 kilo) motionerade jag 3-4 ggr i veckan. Sedan hände saker i mitt liv som gjorde att jag "glömde" motionera på 4 månader. Jag höll ändå utan problem min nya vikt! Det är viktigt att ändra sin syn på "gratismotion". Tex välj trappan istället för hiss/rulltrappa, gå till jobbet mm. I höstas var jag sjuk flera veckor och var sängliggande, och ändå höl jag vikten!

• Brudjojo

Men har du varit tvungen att äta mediciner som gör att hela kroppen svullnar upp?

• StinaS

Jag tror att folk använder dieter därför att de vill ha ett mirakel. Man skall gå ner alla sina kilon jättefort!

Och man vill kanske inte gå med på att man ätit så fel att det bara är att ändra på kosten så börjar man gå ner. Utan det måste något speciellt till för att det skall hända något. Det är väl ett par orsaker jag kan tänka mig.

• Linni

Brudjojo,

Oavsett vad man äter för mediciner så mår ändå kroppen bäst av att äta bra mat i lagom mängder. Ingen kropp mår bra av dieter som snabbt ska ge en viktminskning. Det finns många andra dieter som rekomenderas vid sjukdom (tex vid diabetes), och det är inte de dieterna jag avser här.

• Ellte

Linni: Vad säger du om de "senaste rönen" då? Att det är BRA att gå ner i vikt snabbt i början...för att man får en mental kick :D För en långvarigt låg vikt handlar det naturligtvis om att äta rätt och att träna...men som jag har fattat det är de flesta forskare på området nu överens om att det faktiskt inte ÄR så dumt med t.ex pulverdieter. Detta förutsatt naturligtvis att man dels vet vad man gör och dels att man ser det just som vad det är, en snabb viktnedgång som ska följas upp med träning och riktig mathållning. :)

• Linni

Jag gick ner snabbt i början när jag la om mina vanor. Jag tappade de första 6 kilona på 4 veckor!

Det är inte farligt att gå ner snabbt med diet nån gång, men de allra flesta som använder sig av dieter går ju upp igen när de slutar. Att kick-starta med en diet, visst. Men då blir det svårare att övergår till normal kost. Jag vet av erfarenhet att den mentala kicken är viktig, men hur bra mår man när man lika snabbt går upp allt igen?

• Ellte

Nä där håller jag absolut med dig... Det var ditt stensäkra "Ingen kropp mår bra av dieter som snabbt ska ge en viktminskning" som jag reagerade på :)

Förstår inte hur det skulle bli svårare att gå till normal kost från t.ex pulver än från överätande...

Svar på tråden Varför alla dessa dieter?