Till alla med sömnproblem!
Citerar en lösning från ett annat forum som jag tycker är toppen!
"Hej, jag hoppas att du kommer att läsa det här. Jag har inga barn så jag kan inte säga om detta kommer att hjälpa dig om det är barnet som orsakar ditt problem, men annars tror jag att min erfarenhet kunde väl hjälpa dig och andra i liknande situation som jag en gång var. Du måste göra följande (skriv ut detta och ta med dig det i sovrummet):
1. Gå in i sovrummet och kolla följande noga:
-Försäkra dig att det inte finns någon tv, radio, eller dator där och att du inte lämnar någon mobiltelefon i sovrummet. Om du absolut måste ha en dator eller en tv, koppla de helt bort när du inte använder dem och täck de med en filt när du går och lägger dig. Om du absolut måste ha mobilen där, se till att den står bakom någon slags "hinder" (tx. några böcker) som separerar den från sängen. Men, som sagt, bäst är det att inga apparater tillåts stanna i ditt sovrum.
-Vad står dina möbler i sovrummet? Iakta noga hur de är placerade. Det är bäst att du sitter eller ligger i din säng och ser vilka möbler som syns därifrån. Finns det någon kant från någon byrå, garderob, skrivbord eller vägg som pekar mot dig när du ligger/sitter i sängen? I så fall, måste du ändrä möblernas eller sängens placering eftersom kanten från ett föremål orsakar en "giftpil" som kan störa din välbefinnande avsevärt. Du måste vara mycke noga med hur du ändrar din sängs placering. För att bäst åstadkomma detta studera gärna i feng shui böckerna som du hittar på biblioteket. Tumregel är att du undviker giftpilarna från vägg eller möbler.
-Har du ett spegel i sovrummet? I så fall, försäkra dig att det inte går att titta dig själv i speglet när du ligger eller sitter i sängen. Prova att sitta i olika ställen/från olika vinklar för at se att du inte ser dig i spengel från vilket av de som helst. En annan sak. Ditt spegel ska inte reflektera ett föster eller en dörr eller en säng. Om det inte går att omplacera speglet så att det inte reflekterar någon av dessa saker, ta de ut ur sovrummet.
-Vad har du under sängen? Hur ser de ut där? Utrymmen under sängen ska vara helst tom och så ren som mögligt. Om du råkar använda det som förvaringsplats är du lite illa ute. Om du absolut måste förvara något där, så ska du förvara bara absolut rena lakanen.
-Nu taket: se till att det inte finns några pelare när du tittar uppe från sängen. Om det finns en pelare där måste du omplacera sängen och om de inte går att undvika måste du dölja pelarna på nått sätt. Såna pelar är också så kallade "giftpilar"!
-Vad har du för föremål i ditt sovrum? Se till att t.ex tavlor föreställer inte obehagliga saker. Om du har något föremål som på något sätt ser obehaglit eller farligt ut, ta ut de ur sovrummet.
2. När du är i sovrummet gå till sovrumsdörren och kolla om det finns något som pekar på dörren utifrån (en kant från en vägg, en möbel, osv). I så fall, och om det inte går att omplacera det, dölja det med en växt (kan vara uppåtgående eller nedåtgående, vad som passar bäst) eller med en lampa. Viktigt är att "giftpilen" täcks och inte syns från dörren.
3. Gör om punkt tre men denna gång ska du undersöka huvuddörren till din bostad. Här ska du också atka dig för pelarna eller större träden.
4. Kolla genom ditt sovrums fönster. Vad ser du därifrån? Stöttar du på en eller flera träden som ligger nära så att du tydligt ser stammen? I så fall försök dölja med gardinerna så att det syns inte alls (eller bara när du behöver ta av gardinerna).
5. Iakta med utgångpunkt i ovanstående, hur hela bostaden ser ut.
6. Försök att fundera på om det är något i ditt liv som måste ta hands om men som du undviker tänka på. Din kropp kan helt enkelt hålla på att skricka att du inte orkar med något och att du måste göra som behövs för att ta hand om det.
7. Ta med dig ett glas varm mjölk till sängen som innehåller: lite honung, en pris malen anis, och pris malen ingefära.
8. Detta kommer att verka långsiktigt och inte omedelbart (fast jag kan påsta att punkt nummer 1 hjälper direkt). Men, om du känner att du lider för mycket, tveka inte att gå till doktorn. Det lånar sig inte att lida, tro mig. Men du måste ändå göra ovanstående för att undvika mer problem. Personligt, mår jag inte bättre av sömtabletter (propavan, fick jag prova) utan fick hjälp av en medicin mot ångest. Då hade jag nått den absoluta botten efter att ha lididt under två år. Sedan upptäckte jag allt som ursakade detta och som förhoppningsvis kan användas för att hjälpa dig. Några saker som jag nämde låter kanske lite udda, men du förlorar inget om du provar. Det lånar sig verkligen. Jag önskar dig det allra bästa. Kram från mig."